۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: 307271

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي:‌ خارش چشم يكي از مشكلات رايج در روزهاي آخر تابستان و فصل پاييز است كه مي تواند علل متعددي داشته باشد اما عموما نشانه اي از حساسيت خواهد بود.

راهكارهاي طبيعي در بهبود خارش چشم

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ يكي از معمول ترين واكنش ها در برابر اين مشكل، ماساژ چشم ها با انگشتان است زيرا احساس تسكين لحظه اي را به همراه دارد. اما متخصصان توصيه مي كنند كه از اين اقداl خودداري شود زيرا خارش را تشديد مي كند. براي تسكين اين خارش هاي آزاردهنده روش هاي طبيعي وجود دارد كه مي تواند تحريكات ناشي از حساسيت را تسكين دهد.

كمپرس سرد

يكي از اولين اقدامات در هنگام بروز حساسيت، گذاشتن تكه اي پارچه آغشته به كمي آب سرد روي چشم هاست. اين كار ناراحتي را موقتا تسكين مي دهد. پس از شستوي چشم ها مي توانيد چند تكه يخ را در پارچه نخي تميز بپيچيد و روي پلك هاي بسته بگذاريد.

حلقه هاي خيار

اين توصيه نه تنها التهابات زير چشم ها را كاهش مي دهد، بلكه يك واكنش آرام بخش براي تسكين تحريكات و حساسيت هاست. اين دو عامل مهم ترين علل خارش چشم ها محسوب مي شوند. براي اين منظور، دو حلقه خيار را به مدت 10 دقيقه در يك ليوان آب يخ بگذاريد و زماني كه كاملا خنك شد، آنها را روي پلك هاي بسته به مدت 5 دقيقه بگذاريد.

كمپرس چاي

مقدار بالاي فلاونوئيدهاي موجود در چاي به مقابله با عفونت هاي ويروسي و باكتريايي چشم ها كه باعث التهاب ملتحمه چشم مي شود كمك مي كند. كمپرس چاي عملكرد ضدالتهابي دارد كه در كاهش التهابات چشم ها و همچنين ورم و كبودي زير چشم مؤثر است.

اگر قصد داريد اين راهكار را امتحان كنيد، كافي است كيسه اي كوچك و مرطوب از چاي سياه يا سبز را روي چشم ها بگذاريد و اجازه دهيد تا تاثير خود را داشته باشد. اگر چشم خيلي متورم است، اين درمان را تا 4 بار در روز تكرار كنيد و بگذاريد كيسه چاي تا هنگام سرد شدن روي چشم ها بماند.

قاشق سرد

زماني كه قاشق فلزي خيلي سرد شود مي تواند اعث انقباض عروق خوني گردد كه در اين صورت به كاهش التهاب و قرمزي اطراف چشم ها كمك مي كند. هنگامي كه ناراحتي را در چشم ها احساس كرديد، دو قاشق را در يك ليوان آب يخ به مدت چند دقيقه بگذاريد و سپس مستقيما روي چشم ها بگذاريد. هر زمان كه سرماي قاشق ها كم شد، قاشق هاي سرد ديگر را جايگزين كنيد. اين روش را به مدت 10 دقيقه تكرار نماييد.

 آب آلوئه ورا

روش هاي متعددي براي بهره مندي از خواص اين گياه وجود دارد. آلوئه ورا به عنوان يك راهكار طبيعي براي كاهش التهاب عمل مي كند و ديگر ناراحتي هاي چشم را نيز بهبود مي بخشد. در اين صورت، ژل‌ آلوئه ورا را خارج كنيد و تا زمان سرد شدن كامل در فريزر بگذاريد. زماني كه حالت يخ زده پيدا كرد، آن را با آب خنك مخلوط كرده، تكه اي پنبه را به آن آغشته نماييد و روي پلك هاي بسته قرار دهيد.

روغن كرچك

روغن كرچك ماده اي با خواص ضدالتهابي است كه به كاهش تورم و تحريكات چشم ها كمك مي كند. اين روغن همچنين خارش را نيز تسكين مي دهد. اگر خارش شما را كلافه كرده است، يك قطره از  روغن 100% خالص را با قطره چكان استريل در چشم بريزيد.

سيب زميني شيرين

اين ماده خواص منقبض كننده و ضدالتهابي دارد و باعث خنك شدن چشم و رفع كامل التهابات مي شود. سيب زميني شيرين ر ا پوست بگيريد و حلقه هاي آن را روي چشم به مدت چند دقيقه بگذاريد.

زردچوبه

خواص ضد باكتريايي و  ضد التهابي زردچوبه باعث شده تا اين ماده براي كاهش التهابات چشمي به خصوص در نتيجه عفونت ايده آل باشد. يك قاشق پودر زردچوبه را در دو فنجان آب بريزيد و چند قطره را در چشم بچكانيد.

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.