یک فوق تخصص گوارش و کبد با تشریح مضرات مصرف فست فود برای سلامتی گفت: آسیب این نوع تغذیه ناسالم به همه بدن می‌رسد، اما بیشترین آسیب شامل کبد و دستگاه گوارش می‌شود.

بلایی که فست فودها بر کبد و دستگاه گوارش می آورند

یک فوق تخصص گوارش عنوان کرد؛

آسیب فست فود خوری به کبد و دستگاه گوارش

یک فوق تخصص گوارش و کبد با تشریح مضرات مصرف فست فود برای سلامتی گفت: آسیب این نوع تغذیه ناسالم به همه بدن می‌رسد، اما بیشترین آسیب شامل کبد و دستگاه گوارش می‌شود.

 
 

حسین خدمت در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش روز افزون فست فودی ها در کلانشهرها و گرایش خانواده ها به این نوع وعده های غذایی، افزود: درباره مضرات فست فود بارها سخت گفته شده، اما به نظر می رسد به رغم همه این هشدارها گرایش به خوردن فست فود نه تنها کم نشده که مضاعف شده است.

وی با بیان این مطلب که فست فودها چند ایراد اساسی دارند که برای بدن بسیار مشکل ساز هستند، گفت: مواد تشکیل دهنده آنها معمولاً با کیفیتی بسیار پایین و تاریخ مصرف گذشته هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ضمن اینکه در مواد تشکیل دهنده بسیاری از این فست فودها باید تردید کرد، گوشت مورد استفاده در این فست فودها با مواد بسیار بی کیفیت و غیراستانداردی مخلوط می شود و در تهیه آن به هیچ عنوان نکات بهداشتی رعایت نشده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: ضمن اینکه از مواد نگهدارنده بسیاری در این ترکیبات بهره می گیرند که اصلاً مناسب نیستند.

وی، بهره گیری از ادویه های مضر را نیز عامل دیگر خواند و گفت: ایراد دوم آنها ادویه بسیار زیاد به ویژه نمک و فلفل غیراستانداردی است که در این حجم برای بدن و تغذیه بسیار نامناسب اند؛ ضمن اینکه قندها و پروتئین آنها، کیفیت لازم را ندارند و حتی ناسالم هستند.

عضو انجمن گوارش آمریکا با اشاره به سومین ایراد مهم فست فودها گفت: روغن هایی که در طبخ این مواد استفاده می شود، نه تنها بسیار بی کیفیت هستند و حتی برای سرخ کردن بار اول هم مناسب نیست اما متاسفانه شاهدیم که فست فودفروشی ها بارها و بارها از این روغن نامناسب استفاده می کنند؛ به طوری که این روغن به شدت سرطان زا می شود.

سس و نوشابه، دو چاشنی خطرناک

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه از دو چاشنی خطرناکی صحبت کرد که معمولا جزو لاینفک فست فودها هستند.

وی با اشاره به دو چاشنی عمده ای که معمولاً با این فست فودها سرو می شود، به سس ها اشاره کرد و گفت: سس های بسیار چرب هم همواره تغذیه سالم را زیر سئوال می برند. مصرف بیش از حد این سس ها بسیار برای بدن مضر و آسیب رسان است.

این فوق تخصص گوارش تاکید کرد: تغذیه سالم با چربی و نمک کم و مواد تازه فراهم می شود، در حالی که این فست فودها اصلاً این فاکتورها را ندارند.

خدمت در ادامه با اشاره به نوشیدنی هایی که معمولاً با فست فودها سرو می شود، گفت: نوشابه در رنگ های مختلف جزو لاینفک فست فودهاست. مصرف بیش از حد این نوشیدنی در ایجاد سوءتغذیه بسیار موثر است و مانع اصلی در جذب املاح به حساب می آید.

بیشترین آسیب به کبد و دستگاه گوارشی می رسد

وی با بیان اینکه این فست فودها همه بدن را تحت الشعاع خود قرار می دهند، گفت: آسیب این نوع تغذیه ناسالم به همه بدن می رسد، اما بیشترین آسیب شامل کبد و دستگاه گوارش می شود.

این فوق تخصص گوارش اضافه کرد: پوکی استخوان، کبد چرب و ضعف عضلانی که این روزها به شدت با آن روبرو هستیم را باید در این نوع تغذیه جست وجو کرد.

خدمت با بیان اینکه نوشیدنی ها بیشترین آسیب را بر اسکلت بدن می زنند و ایجاد پوکی استخوان می کنند، گفت: اما فست فودها بیشترین تاثیرشان را بر کبد و گوارش می گذارند.

وی افزود: رفلاکس و تنبلی معده، اختلال سوخت و ساز در کبد و کبد چرب از مهمترین مضرات این دو ماده غذایی هستند.

نوجوانان بیشترین آسیب را می بینند

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه این مواد بر اساس سن و سال آسیب شان افزایش و کاهش می یابد، گفت: سنین زیر ۱۶ سال و بالای ۷۰ سال بیشترین آسیب بدنی را از این مواد ناسالم می بینند و ممکن است آثار سوء آن را بلافاصله مشاهده کنند.

خدمت تاکید کرد: با این حال باید بگویم بیشترین ضرر به افراد در سنین رشد می رسد.

وی توضیح داد: در این سن بدن نیاز به پروتئین خوب دارد و مواد غذایی سالم، اما وقتی این مواد ناسالم به بدن می رسند، نوجوانان قطعاً در سال های آینده آسیب های آن را خواهند دید.

ورزش و تناسب وزن را فراموش نکنید

این فوق تخصص گوارش در ادامه با بیان اینکه ورزش مناسب می تواند آسیب های فست فودها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، گفت: تحرک و ورزش مناسب می تواند مانعی باشد برای بسیاری از آسیب های فست فودها.

خدمت، یکی از آسیب های فست فودها را اضافه وزن نام برد و گفت: کسی که فست فود می خورد معمولاً زیاد و سریع می خورد که این امر مهمترین عامل در افزایش وزن است.

وی گفت: افزایش وزن خود حکایتی مجزا دارد و آسیب های بسیاری می رساند و ورزش تنها راه مقابله با آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.