قدس آنلاین: استاندار اصفهان گفت: ظرف چند سال گذشته تعداد کتاب‌فروشی‌های استان اصفهان حدوداً به نصف کاهش پیدا کرده است واین نیاز به تحلیل و بررسی دارد که چرا تعداد کتاب‌فروشی‌ها در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران به نصف کاهش پیدا کرده است.

دلایل کاهش کتابفروشی های اصفهان باید بررسی شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با اشاره به نقش کتاب در انتقال فرهنگ در طول تاریخ گفت: در طول تاریخ بشر همه‌چیز رنگ فراموشی گرفته است اما کتاب تنها حافظ معلومات تاریخ قلمداد می‌شود که نسل به نسل به دست جوامع مختلف رسیده و از آن میراث ارزشمند مکتوب بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: کتاب کانون تبادل اندیشه‌ها و فضای دیدار با متفکران اندیشمندان بشری است، آنگاه اندیشه‌های جاودان قابلیت انتشار می‌یابند که در قاب کتاب نوشته‌ شده باشند،

زرگرپور اظهار داشت: وقتی بالاترین معجزه رسول گرامی اسلام کتاب مبین خدا قرآن کریم باشد و وقتی کتاب شریف نهج‌البلاغه امیرالمومنین را برادر قرآن کریم و کتاب رهایی و رستگاری بشر می‌دانیم باید گفت، کتاب عالی‌ترین و شایسته‌ترین هدیه‌ الهی به انسان است تا در پرتو کلمات نورانی آن راه سعادت را کشف و به سرمنزل مقصود رهنمون گردد.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به وجود فرهنگ کتاب‌خوانی در مردم ایران از دیرباز افزود: مردم شریف ایران‌زمین همراه همیشه این یار مهربان بوده و هستند چرا که به‌خوبی می‌دانند کتاب مظهر دانایی و آگاهی و سفیر خوشبختی و نیک مرامی است و فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین کهن مقتضی چنین مشی و مرامی است.

زرگرپور اضافه کرد: خویشاوندی اهل معنا با کتاب ناگسستنی است و کمتر کسی است که این سرمایه فکری، معنوی و محصول فرهنگی را در نگاه و برنامه زندگی خویش قدر نشناسد.

وی اظهار داشت: با عنایت و الطاف حضرت حق امروز شاهد یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی استان هستیم، یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان اصفهان در حالی بهار خود را جشن می‌گیرد که همواره این دیار به دوستدار کتاب اشتهار داشته و منزلت آن نزد اصفهانیان اظهر من الشمس است.

استاندار اصفهان افزود: اگر اصفهان را یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های تاریخ کتاب و کتابت بدانیم سخن گزافی نخواهد بود و اگر شکوه و فرهنگ تمدن ایران اسلامی را در آیینه‌ اصفهان نبینیم انصاف نیست.

زرگرپور بیان داشت: این رویداد فرهنگی تنها یک نمایشگاه نیست بلکه همایش بزرگ فرهیختگان و فرزانگان و خادمان و دوستداران کتاب است، این جشن شکوهمندی است که در پرتو آن چشم‌انداز و افق روشنای فردای اصفهان را در حوزه کتاب به تماشا نشست؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای تدوین جشن‌های کتاب‌ها در فصول مختلف نکوداشت اهل‌قلم و خادمین کتاب، حمایت و رونق بخشی به فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی، هدف‌گزاری برای تحقق نهضت کتاب‌خوانی و تلاش برای حضور مداوم در فستیوال‌ها و جشنواره‌های کتاب ملی و بین‌المللی می‌تواند از نتایج این اتفاق مبارک باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع سبک زندگی اظهار داشت: بی‌تردید تغییر سبک زندگی و ره یافتن به بهشت سعادتمندی و رستگاری مرهون فرهنگ‌سازی عالمانه و حرکت در مسیر اندیشه‌های ایمانی و احکام الهی است که می‌توان جلوه‌ی آن را به کتاب به تماشا نشست.

استاندار اصفهان با اشاره به بیان مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب اصفهان بیان داشت: هر ساله این مطلب مورد توجه بوده است که شاید محل برگزاری این نمایشگاه محل مناسبی نباشد، همچنین زمان برگزاری نیز با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها زمان مناسبی نیست.

زرگرپور از تصمیمات جدید دراین‌باره برای سال‌های آتی خبر داد و افزود: در جلسه‌ای که با حضور شهردار محترم و حجت‌الاسلام ارزانی داشتیم تصمیمات جدیدی برای سال‌های آینده اتخاذ شد که ان‌شاءالله نتایج آن را در آینده مشاهده خواهید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.