قدس آنلاین؛ با ما همراه باشید با بررسی صفحات اول روزنامه های امروز؛

از "گلریزان پسران کیروش" و "جهان شرمسار از آیلان" تا "پس ما برای چه مذاکره کردیم؟"

انتشار تصویر پیکر بی جان کودک سوری موجی از خشم و اعتراض محافل جهانی برضد دولت های عربی حامی تروریست های داعش برانگیخت. تصویر جسد این کودک مهاجر سوری که امواج آب آن را به ساحل شهر بدروم ترکیه آورده است در صفحه نخست بسیاری از روزنامه های اروپا بازتاب یافته است.

روزنامه "قدس" یادداشت روز خود را به این موضوع اختصاص داده است. در بخشی از این یادداشت به قلم "سیدمصطفی حسینی راد" می خوانیم: "براستی بشریت را چه شده است؟ گناه این کودک سه‌ساله که این‌گونه مظلومانه قربانی موجهای دریای بی‌رحمی می‌شود چیست؟ گناه پدر و مادر او که باید شاهد جان دادن پاره تنشان در برابر چشمانشان باشند، چیست؟ نفرین بر این وجدان خواب‌زده که برای زرق و برق بیشتر زندگی اروپایی و آمریکایی خود، آفریقا و آسیا را قربانی می‌کند. دیرزمانی است بشریت در انتظار موعودی است که بیاید و پایان دهد به این رنجهای بی‌پایان!"

در همین راستا بسیاری از روزنامه های کشورمان نیز عکس یا طرح هایی از این اتفاق تلخ را در صفحه اول خود منتشر کردند.

 روزنامه "همشهری" با طرح این سئوال که "موج پناهجویان فراری از داعش جهان را بیدار می کند؟" تیتر زد: "قابی که جهان را شرمنده کرد"

روزنامه "وطن امروز" از این عکس به عنوان "تصویری که جهان را لرزاند و اروپا را شرمگین کرد" یاد کرد. در تیتر این روزنامه می خوانیم: "لالایی مرگ در مدیترانه"

"سیاست روز" با بیان اینکه "کشورهای غربی همچنان به کشتار سیستماتیک پناه جویان ادامه می دهند" در تیتر خود نوشت: "نسل کشی در قرن بیست و یکم"

روزنامه "آفتاب یزذ" نیز گزارشی دارد از سیل واکنش ها به تصویر منقلب کننده غرق شدن کودک سوری در دریا؛ در تیتر این روزنامه می خوانیم: "آن که از خانه تو را راند و به دریا افکند؛ خانه اش ویران باد"

"ابتکار" هم از تیتر "صدایت را دنیا شنید" استفاده کرده است.

روزنامه های ایران، اعتماد، جوان، قانون، مردم سالاری و هفت صبح؛ طرح هایی از اتفاق غم انگیر بر روی صفحات اول خود داشتند. در ادامه به تیتر برخی از آنها اشاره می شود:

مردم سالاری: "خراش دردناک بر پیشانی جهان"

هفت صبح: "غم بی پایان ایلان در ساحل بدروم"

جوان: "نمایش سردرگمی جنگ افروزان مقابل پناهجویان"

جام جم: "بحران وجدان در اروپا"

ایران: "بغض جهان در مرگ مهاجر کوچک"

اعتماد: "جهان شرمسار از آیلان"

جسد" آیلان کردی" کودک سه ساله سوریه ای که خبر مرگ مظلومانه و تصویر جسد بی جان او در ساحل شهر بدروم ترکیه چون بمبی خبری در جهان ترکید ، به همراه برادر و مادرش در ترکیه تشییع  و برای دفن به زادگاهشان در شهر کوبانی سوریه فرستاده شد.

***

پس ما برای چه مذاکره کردیم؟

حضرت آیت الله خامنه ای صبح پنجشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، این مجلس را مظهر کامل مردم سالاری اسلامی و مایه سکینه و آرامش در جامعه خواندند و با توصیه مؤکد به همه مسئولان برای حرکت و تلاش در چارچوب منظومه فکری اسلامی و مراقبت برای همرنگ نشدن با ادبیات و کلیشه های نظام سلطه، تأکید کردند.

روزنامه "قدس" در این خصوص نوشت: "رهبر معظم انقلاب با اشاره به توقع آمریکا برای انجام «کارهای متفاوت» از سوی ایران، تاکید کردند: عبور از ارزش های اسلام و انقلاب، هرگز!"

روزنامه "راه مردم" هم نوشت: "رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان: اگر قرار است چارچوب تحریم ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟"

روزنامه های حمایت، اعتماد، شهروند، عصرایرانیان، همبستگی، وطن امروز، کیهان در تیتری مشابه نوشتند: "تحریم ها برداشته نشود، معامله ای در کار نخواهد بود"

روزنامه های ایران، جوان، ابتکار، رسالت، سیاست روز، مردم سالاری در تیتری مشابه نوشتند: "مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته نشود"

***

گلریزان پسران کیروش

تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در دومین دیدارش در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه میزبان تیم گوام بود و توانست این تیم را 6 بر صفر شکست دهد.

روزنامه "ابرار ورزشی" در تیتر یک خود نوشت: "جوانان ایران گل کاشتند"؛ اشاره این روزنامه به جوانگرایی کیروش و استفاده وی از چندین بازیکن جوان در ترکیب اصلی تیم ملی است. روزنامه "ایران ورزشی" هم از قول کیروش نوشته است: "به این جوانان اعتماد کامل دارم"

روزنامه "90" هم با بیان اینکه "گوام، بادکنک کارلوس دیپلمات بود"، تیتر یکی به این شرح داشت: "کیروش 6تایی آمد!"

روزنامه "شوت" هم در تیتر نخست خود نوشت: "گلریزان پسران کیروش"

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.