رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: قرقیزستان از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای حمایت می‌کند.

اعلام حمایت قرقیزستان از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری مشترک با آلماس بیگ آتامبایف رئیس‌جمهوری قرقیزستان، گفت: در موضوع برجام ما با شرایطی مواجه هستیم که می‌توانیم با کشورهای جهان و به ویژه با کشورهای منطقه همکاری‌های گسترده‌تری از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و قرقیزستان وجود دارد، افزود: شرایط اقلیمی قرقیزستان به گونه‌ای است که در آنجا تأسیسات برق آبی می‌تواند نه تنها برق آن کشور، بلکه نیازمندی‌های کشورهای منطقه را تأمین کند. جمهوری اسلامی ایران این توانایی و توانمندی را برای اجرای این برنامه‌ها دارد و از لحاظ خدمات فنی و مهندسی می‌تواند اقدامات لازم را در کشور قرقیزستان انجام دهد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمینه نیازمندی‌های این کشور در جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی اجرای این پروژه‌ها را در کشور قرقیزستان داریم و این کشور برای تجارت و اقتصاد خودش نیازمند این است که به آب‌های آزاد جنوب ایران متصل شود که بندرهای جنوب کشور ما از جمله چابهار و بندرعباس و سایر بندرها قادرند کشورهای آسیای مرکزی و از جمله قرقیزستان را به آب‌های آزاد بین‌المللی متصل کنند.

روحانی اظهار داشت: با توجه به قرابت‌های فرهنگی که بین ایران و قرقیزستان وجود دارد، ما آماده همکاری‌های بیشتر در زمینه مسائل علمی، فناوری‌های نوین در زمینه هنری، ارتباطات نزدیک‌تر دانشگاه‌ها و به خصوص در بخش پزشکی و داروسازی هستیم و نیز علاقمندیم ارتباط دو ملت به هم نزدیک‌تر شود و روادید بین دو کشور نیز تسهیل شده و راه‌های هوایی نیز بین دو کشور گشوده شود و ما شاهد گردشگری بین دو کشور و ارتباطات نزدیک‌تر در زمینه مسائل علمی و فرهنگی میان دو کشور باشیم.

وی اضافه کرد: از لحاظ مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد. با توجه به رویکرد استقلال‌طلبانه دولت جدید قرقیزستان، بسته شدن پایگاه ماناس قرقیزستان به روی آمریکایی‌ها، افکار بسیار نزدیکی در مسائل بین‌المللی‌ و منطقه‌ای بین دو دولت ایجاد می‌کند و می‌توانیم همکاری‌های‌مان را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور قرقیزستان در این مذاکرات اظهار کرد که تلاش می‌کند ایران عضو دائم سازمان شانگهای باشد، افزود: رئیس‌جمهور قرقیزستان گفت که همه مواردی که در این زمینه بوده برطرف شده و سایر اعضاء هم این تمایل را دارند و مسلماً عضویت ایران در سازمان شانگهای با توجه به شرایط امنیتی که امروز در منطقه شاهد هستیم، می‌تواند  به نفع دو طرف باشد.

روحانی ادامه داد: در این مذاکرات دو طرف با تأکید بر اینکه باید همکاری‌های نزدیک‌تری با یکدیگر برای مبارزه با خشونت، افراط و تروریست داشته باشیم، تصمیم خودمان را در جلسه خصوصی و عمومی اعلام کردیم که در برابر گروهک‌های تروریستی که امروز در این منطقه شاهد فعالیت‌های مخرب آنها و جنایات‌شان، از جمله القاعده، طالبان و داعش هستیم، حضور وجذب‌شان در منطقه آسیای مرکزی باید همکاری نزدیک‌تر اطلاعاتی، سیاسی و امنیتی با یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم در مبارزه با گروه افراط، خشونت و ترور در منطقه موفق‌تر باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم در فکر تدوین یک برنامه 10 ساله برای روابط دو کشور باشیم و در این برنامه 10 ساله بتوانیم همه ظرفیت‌هایی که برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد را مدنظر قرار دهیم و اجرای چنین برنامه‌ای با اراده‌ای که امروز وجود دارد به نفع مشترک دو کشور و دو ملت خواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.