رئیس جمعیت هلال‌احمر، تاکید کرد: هلال‌احمر آماده است با توسعه ناوگان امداد هوایی خود، مسئولیت اورژانس هوایی را بر عهده بگیرد.

آمادگی هلال احمر برای مدیریت اورژانس هوایی/ تولید ۸۹ قلم دارو

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در برنامه «نگاه دو» با اشاره به برنامه‌های جمعیت هلال احمر برای اختصاص امتیازهای خاص به جوانان و داوطلبان فعال، گفت: از آفات همه جمعیت‌های ملی، ریزش نیروهای داوطلب و جوان و لذا اگر نتوان مزیت‌هایی را برای افرادی که جذب هلال‌احمر می‌شوند، فراهم کرد، طبیعی است که افراد از جمعیت ریزش خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در جمعیت هلال‌احمر برای کاهش ریزش جوانان و داوطلبان با تکیه بر ایجاد انگیزه‌های خدمت و افزایش مهارت، در دست اجرا است، عنوان کرد: در این زمینه اقداماتی در دست انجام است و برخی نمایندگان مجلس هم در این زمینه برای حمایت از هلال‌احمر اعلام آمادگی کرده‌اند.

تاکید بر ارائه مهارت‌های لازم به داوطلبان و جوانان

ضیائی با بیان اینکه سازمان جوانان هلال‌احمر از ۵ سالگی اعضای خود را با عنوان غنچه‌های هلال، آموزش داده و با مفاهیم جمعیت هلال‌احمر آشنا می‌کند، عنوان کرد: علم و مهارتی که از کودکی به دست می‌آید؛ هیچگاه از بین نمی‌رود، لذا سازمان جوانان برای هلال‌احمر، نه سا زمانی دکوری؛ بلکه در حقیقت یکی از بخش‌های نقش‌آفرین بوده و در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم رقم ۶۵۰ هزار عضو جوان خود را به بیش از این میزان افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سازمان داوطلبان هلال‌احمر نیز افراد از ۲۹ سالگی تا هر زمان که بخواهند امکان فعالیت دارند، تصریح کرد: فعالیت در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، حد و مرز ندارد و همه افراد با هر تخصص و مهارتی می‌توانند به هموطنان خود خدمت کنند، اما هلال‌احمر همواره باید به این مهم توجه داشته باشد که برای جلوگیری از ریزش اعضای خود، همواره مهارت‌های لازم و مناسب را به آنها ارائه دهد.

چتر هلال‌احمر برای همه مردم گسترده شده است

رئیس جمعیت هلال‌احمر وجه تمایز هلال‌احمر در مقایسه با سایر نهادها به‌خصوص سازمان‌های امدادرسان را بهره‌مندی از شبکه بزرگ داوطلبان عنوان و اظهار کرد: این پتانسل قوی در مقابله با بحران‌ها بسیار کمک حال جمعیت هلال‌احمر است و به عبارتی هلال‌احمر نیز همواره آماده استفاده از توان همه مردم بوده و هست.

وی تاکید کرد: چتر هلال‌احمر برای همه مردم گسترده شده است؛ چراکه این نهاد، سازمان سیاسی نبوده و کاملا بی‌طرف در مسائل انسان دوستانه فعالیت می کند و لذا مرز، شخص، جنس و نژاد هم نمی شناسد.

رسیدن به جایگاه نخستین و بهترین پاسخگو

ضیائی با اشاره به اینکه هلال احمر ایران از قدیمی‌ترین و توانمندترین جمعیت‌ها در میان سایر جمعیت‌های ملی است، گفت: هلال‌احمر ایران در برخی شاخص‌های عملکردی جزو ۱۰ جمعیت برتر و در برخی دیگر جزو ۵ جمعیت ملی برتر است.

وی با تاکید بر اینکه ماموریت نخست هلال‌احمر، امداد و نجات است، اظهار کرد: در این زمینه ما پاسخگوی نخست در کشور هستیم و لذا شعار جمعیت هم رسیدن به هدف «نخستین و بهترین پاسخگو» است تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن، فعالیت های خود در حوزه امداد و نجات را پوشش داده و به مردم پاسخگو باشیم ؛ چراکه اساسا هلال‌احمر؛ جمعیتی مردمی، از مردم، با مردم و برای مردم است.

حفظ استقلال جمعیت هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه هلال‌احمر از بخش‌های فعال در مدیریت بحران است، این جمعیت را نهادی مردمی و مستقل دانست و گفت: هلال احمر نهادی دولتی نیست، اما ماموریت‌هایی را برای دولت و در اصل برای جامعه به صورت مستقیم انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا جمعیت هلال‌احمر از بودجه‌های دولتی نیز بهره‌مند می شود، خاطرنشان کرد: هلال‌احمر در بخش‌هایی از بودجه عمومی و در سایر موارد از منابع داخلی خود استفاده می‌کند؛ چراکه اساسا یکی از ارزش‌های جمعیت‌های ملی، حفظ استقلال خود بوده و لازمه این استقلال، توانایی برای اداره خود است بر این اساس همه جمعیت‌ها می‌توانند همسو با اهداف خود فعالیت اقتصادی داشته باشد به عنوان نمونه هم اکنون شرکت صنایع نساجی هلال ایران علاوه بر تولید ملزومات امدادی مورد نیاز جمعیت، فعالیت اقتصادی همسو با اهداف خود نیز دارد.

مجموع اعتبارات هلال‌احمر به ۱۰۰۰ میلیارد نمی‌رسد

ضیائی با بیان اینکه برای هلال‌احمر در سال ۹۴، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه از منابع عمومی در نظر گرفته شده است، درباره مجموع اعتبارات این جمعیت، توضیح داد: مجموع اعتبارات هلال‌احمر با احتساب اعتبارات عمومی و داخلی به یک هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد، این در حالی است که فقط برای ارائه خدمت در امداد هوایی، باید مقدار زیادی از این اعتبارات برای نگهداشت و بهره‌برداری از هر بالگرد صرف شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت حمایت حقوقی از هلال‌احمر دارد، عنوان کرد: هلال‌احمر نه فقط یک سازمان مردم‌نهاد، بلکه نهادی است که اساسنامه آن، مورد تایید قانون رسمی جمهوری اسلامی است و لذا با این قانون متقن و قوی، دولت و سایر دستگاه‌ها نیز به حمایت از جمعیت به‌خصوص حمایت‌های مالیاتی، حقوقی و گمرکی می‌پردازند.

تغییر وضعیت جمعیت هلال‌احمر ایران

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره وضع نیروی انسانی جمعیت هلال‌احمر، توضیح داد: کارکنان رسمی جمعیت حدود ۸ هزار تن هستند که ۶۰ درصد آنها در ستاد و ۴۰ درصد در صف خدمت‌رسانی می کنند و علاوه برآن، هلال‌احمر از شبکه ۲ میلیون نفری داوطلبانی بهره‌مند است که در بسیاری از موقعیت‌ها بدون کسب درآمد، به مردم خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به ماموریت‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر به عنوان عضوی از نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، عنوان کرد: هم اکنون هلال‌احمر ایران عضوی فعال در سطح بین‌المللی است و به عنوان عضو هیات حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از سوی جمعیت‌های ملی انتخاب شده است و از سوی دیگر هلال‌احمر ایران، امروز از یک جمعیت کمک گیرنده به کمک کننده تبدیل شده است.

ضرورت دانش‌بنیان کردن مجموعه فعالیت‌های هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر ضرورت دانش‌بنیان کردن مجموعه فعالیت‌های هلال‌احمر، خاطرنشان کرد: هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد عملیاتی باید تبدیل به سازمانی چابک، هوشمند و دانش‌بنیان شود و لذا به دنبال ایجاد سازمان آموزش‌پذیر یا یادگیرنده در هلال‌احمر هستیم تا اعضای ما همواره دانش و مهارت‌های خود را ارتقا دهند. در این زمینه در سازمانی چون امداد و نجات، ابتدا باید در جهت کار آمد و روزآمد کردن این سازمان حرکت و به مرور از روش‌های مبتنی بر دانش و تجهیزات به‌روز دنیا استفاده کرد.

به گفته وی، هلال‌احمر در این زمینه مذاکراتی با دانشگاه‌های کشور چون صنعتی شریف داشته توافق‌هایی برای استفاده از پهبادها و رباط‌های جست‌وجوگر انجام شده است.
با شرایط مطلوب در برابر بسیاری از حوادث بزرگ، فاصله زیادی داریم/ مواجهه با ۴ هزار بحران در سال گذشته

ضیائی در پاسخ به اینکه هلال‌احمر تا چه اندازه برای مواجهه با حوادث پیش‌بینی نشده، آمادگی دارد، عنوان کرد: فاصله ما با شرایط مطلوب در برابر بسیاری از حوادث بزرگ، زیاد است و در این زمینه از نظر امکانات و تجهیزات نیاز به تقویت بسیاری داریم؛ به عنوان نمونه هم‌اکنون در کشور؛۵۰۰ پایگاه ثابت امداد و نجات فعال است که در ایام پر تردد به یک‌هزار پایگاه افزایش می‌یابد و هر اندازه بتوان این امکانات را ارتقا داد، خدمات بهتری نیز ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هلال‌احمر در سال گذشته با حدود ۴ هزار بحران مواجه بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر ۱۷ فروند بالگرد در اختیار است، اما شعار ما تامین حداقل یک بالگرد برای هر استان است و در این صورت می‌توان ادعا کرد که خدمات امداد هوایی خوبی به مردم ارائه می‌شود.

تلاش نمایندگان مجلس برای توسعه ناوگان امداد هوایی

رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: بر این اساس در تلاشیم تا حضور خود را در برنامه ششم توسعه بیشتر و پررنگ‌تر دیده و توجه قانونگذاران و تصمیم‌گیران را به موضوعات مربوط به هلال‌احمر بیشتر کنیم تا بتوان از امکانات و تجهیزات بیشتری استفاده کرد، البته نمایندگان مجلس به‌خصوص فراکسیون هلال‌احمر با ۱۵۰ عضو، همواره کمک‌حال هلال‌احمر بوده و جا دارد از نمایندگان مجلس برای تلاش در جهت توسعه ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر تقدیر کرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و به‌خصوص تکنیک‌های آموزش در جمعیت از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: از ماموریت‌های اساسی جمعیت هلال احمر که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز به آنها اشاره شده، آموزش همگانی است؛ چراکه اساسا برای مقابله با بحران‌ها، پیشگیری و کاهش ریسک مهمترین عامل برخورداری عامه مردم از مهارت‌های مواجهه با حوادث بوده و لذا در هلال‌احمر برنامه‌های زیادی در بخش آموزش پیش‌بینی شده است.

آماده‌سازی بسته‌های آموزش‌ همگانی

ضیائی مهمترین اقدام برای توسعه آموزش در هلال‌احمر را تشکیل معاونت آموزش، پیوهش و فناوری جمعیت عنوان و اظهار کرد: این معاونت متولی آموزش‌های همگانی و مردمی بوده و بسته‌هایی را برای ارائه آموزش‌ها در رده‌های مختلف آماده کرده است و در این زمینه کمک رسانه ملی را می‌طلبد.

به گفته وی، علاوه بر آموزش همگانی، ارائه آموزش‌های تخصصی به داوطلبان و جوانان به‌منظورافزایش سطح آگاهی و دانش آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است و بخشی دیگر نیز آموزش پرسنل جمعیت از اهمیت بسیاری برخوردار و مورد توجه خاص است.

تحول سازمان تدارکات پزشکی

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به فعالیت‌های سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر توضیح داد: این سازمان در تولید برخی تجهیزات و امکانات پزشکی چون سرنگ، صافی دیالیز و ست های مختلف فعال بوده که برخی از تولیدات آن نیز تخصصی نبوده و البته همسو با ماموریت‌های جمعیت است. علاوه بر آن هم‌اکنون در بخش تولیدات تخصصی نیز فعالیت‌هایی داریم تا متناسب با نیاز کشور از توان خود بهره ببریم.

وی با بیان اینکه ۸۹ نوع دارو در جمعیت هلال احمر تولید می‌شود، گفت: برخی از این داروها نوترکیب و دارای ارزبری بالایی است و هلال‌احمر با تولید آنها موجب صرفه‌جویی ارزی در کشور شده است و در مجموع باید گفت هلال‌احمر در این زمینه دارو و درمان در هر بخشی که دیگران حضور پیدا نکنند، آمادگی فعالیت و سرمایه گذاری را دارد؛ چراکه این جمعیت متعلق به مردم بوده و باید در شرایط سخت کمک‌حال مردم و جامعه باشد.

ورود به حوزه درمان با درخواست وزارت بهداشت انجام شود

ضیائی با یادآوری توانمندی و تجربه غنی هلال‌احمر در حوزه توانبخشی، گفت: همان‌گونه که رئیس‌جمهوری در جمع مدیران هلال‌احمر تاکید کردند، هدف اصلی ما در ورود به بخش بهداشت و درمان در کشور، با رعایت اصل پرهیز از موازی‌کاری، در مواردی است که وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی نظام سلامت کشور از ما کمک می طلبد و لذا با موازی‌کاری که قطعا منجر به هدررفت منابع مردمی می‌شود، مخالفیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ سازمانی جز با حکم قانون، نمی‌تواند وظیفه ذاتی خود را به نهادی دیگر واگذار کند، خاطرنشان کرد: بنابراین موضوع واگذاری ماموریت های وزارت بهداشت و درمان در حوزه های اورژانس و توانبخشی به هلال‌احمر نه تنها منتفی بوده، بلکه هیچ‌گاه این گونه عنوان نشده و از ابتدا نظر وزیر بهداشت و درمان بر این بوده است که یک سازمان اورژانس با نیروهای حرفه‌ای در وزارت بهداشت شکل گرفته و هلال‌احمر نیز برای کمک به این بخش همکاری و هماهنگی نرم‌افزاری داشته باشد.

آمادگی هلال‌احمر برای تقبل مسئولیت ناوگان اورژانس هوایی

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: البته هلال‌احمر در موضوع امداد هوایی یا اورژانس هوایی آماده است با توسعه ناوگان خود، مسئولیت اورژانس هوایی را بر عهده گرفته برای تکمیل این شبکه وارد عمل شود.

وی همچنین درباره پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به اینکه مدیریت پایگاه‌ها غیرمتمرکز است، اظهار کرد: هلال‌احمر برای پایگاه‌های خود نقشه آمایش سرزمین دارد که بر مبنای آن جانمایی لازم از پایگاه‌های مورد نیاز با توجه به ترددها و جمعیت هر استان انجام شده و مشخص است که در ۳ سال آینده در چه مناطقی نیاز به راه اندازی پایگاه وجود دارد.

پرهیز از سیاسی‌ بازی در هلال‌احمر

ضیائی در پاسخ به سئوالی درباره نحوه فعالیت روزنامه شهروند با اشاره به اینکه فعالیت روزنامه شهروند به عنوان روزنامه‌ای متعلق به جمعیت هلال‌احمر، عنوان کرد: هلال‌احمر، سازمانی غیرسیاسی است؛ چراکه اگر بویی از سیاست در این سازمان به مشام برسد، مردم از آن دور خواهند شد. لذا به شدت مراقبت می‌کنیم که در هیچ بخشی از هلال‌احمر این اتفاق نیفتد. بر این اساس ممکن است کسی در هلال‌احمر افکار سیاسی نیز داشته باشد، اما به‌هیچ وجه اجازه فعالیت سیاسی و در اصل سیاسی‌بازی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.