۲ نامزد جمهوری‌خواه امیدوار به پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری آمریکا اعلام کردند در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شوند، توافق هسته‌ای با ایران را لغو نمی‌کنند اما برای بازنویسی آن تلاش خواهند کرد.

ترامپ و بوش: اگر رئیس‌جمهور شویم توافق هسته‌ای را بازنویسی می‌کنیم
 
 
  •  

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که به احتمال خیلی زیاد علیرغم مخالفت اکثریت جمهوری‌خواهان، توافق هسته‌ای با ایران در نهایت پیروز از کنگره بیرون خواهد آمد، «جب بوش» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و «دونالد ترامپ»، دو نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حال حاضر اعلام کردند که فقط خواستار بازنویسی برجام هستند و قصد ندارند در صورتی که رئیس‌جمهور شدند، آن را لغو کنند.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جب بوش در حالیکه یکی از منتقدان توافق هسته‌ای ایران است، اشاره کرده است که بعید است در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شود، برجام را کنار بگذارد.

بوش اشاره‌ای به این مسئله نکرد که چه تغییراتی را در توافق با ایران به وجود می‌آورد اما هم‌اکنون با رقیب خود یعنی ترامپ هم نظر شده‌اند که برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران تلاش نمی‌کنند.

طبق این گزارش، ترامپ به برنامه «ام اس ان بی سی» گفته است که رد توافق هسته‌ای با ایران بیهوده است ولی در عین حال تأکید کرد که معتقد است که «افراد کاملاً بی‌کفایت درباره این توافق مذاکره‌ کرده‌اند».

ترامپ که در بین دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی پیشی گرفته است، تصریح کرد: ما یک قرارداد هولناک داریم اما باید یک قرارداد داشته باشیم. من خیلی دوست دارم به شما بگویم که این قرارداد را پاره می‌کنم...اما می‌دانید مسئله کجاست؟ زندگی به این شیوه جواب نمی‌دهد...من باید کاری که درست است را انجام دهم.

با اینحال، ترامپ گفت که تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در صورتی که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد، توافق هسته‌ای را بهبود بخشد و تأکید کرد که کفایت انجام چنین کاری را دارد زیرا یک تاجر است و تجربه خرید قراردادهای بد و تبدیل آن به قراردادهای خوب از طریق مذاکره با دیگر طرفین را دارد.

این تاجر میلیاردر که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است اعتراف کرد که آمریکا روزهای سختی برای تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه ایران در زمانی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در سال 2017 صدارت را برعهده گیرد، پیش رو خواهد داشت زیرا توافق در دوران باقیمانده اوباما اجرا می‌شود و اکثر تحریم‌های ایران لغو خواهد شد و کشورهای دیگر روابط اقتصادی با ایران را از سرخواهند گرفت.

ترامپ تأکید کرد: ما قدرت تحریم‌ها را از دست داده‌ایم زیرا تمامی دیگر دوستان ما و تمامی کشورهای دیگر که با ما بودند، هم‌اکنون رفته‌اند تا پول درآورند.

وی ادامه داد: شما شاهد آن هستید که موشک‌هایی را می‌فروشد و آلمان نیز با ایران مشارکت دارد. تمامی آنهایی که در حال حاضر با ایران وارد همکاری شدند، به آنها اقلامی را به فروش می‌رسانند. ما احتمالاً تنها کسانی خواهیم بود که به آنها چیزی نمی‌فروشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.