پس از توافق هسته ای کارشناسان بارها اعلام کرده اند که برجام پنجره بزرگی را پیش روی گردشگران غریی و آمریکایی باز کرده که از آن بعنوان سونامی گردشگری یاد می شود حال باید دید آیا ایران به لحاظ داشتن امکانات می تواند پذیرای این موج انبوه که نقش زیادی نیز در افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد داشت، باشد؟

موج انبوه گردشگر در راه است/خانه را برای پذیرایی آماده کنیم

 ورود گردشگران خارجی بویژه اروپایی و امریکایی به ایران بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شدت یافت به طوری که تعداد گردشگران امریکایی در سال 93 با دو برابر رشد نسبت به سال 92 به چهار هزار نفر رسید و این در حالی است که فعالان صنعت گردشگری معتقدند اگر شرایط مهیا شود، تعداد گردشگران از این به بعد از رشد بیشتری نیز برخوردار خواهد شد.
گذری در خیابانهای تهران، اصفهان، شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر ایران، ما را متوجه حضور گردشگران خارجی می کند و این در حالی است که فقط چند ماهی از توافق هسته ای گذشته است.
میدان نقش جهان اصفهان مملو از گردشگرانی از کشورهای ژاپن، چین، آلمان،فرانسه، استرالیا و برخی از دیگر کشورهاست که با حیرت به زیبایی این میدان چشم دوخته اند و در مغازه های صنایع دستی دور میدان به دنبال خرید یادگاری هایی از ایران می باشند.
بازار وکیل شیراز که با تلالو پارچه های محلی چشم را نوازش می دهد پذیرای گردشگران خارجی است که با شگفتی این همه رنگ و مردانی که لباس قشقایی به تن دارند تا گردشگران با آنها عکس یادگاری بگیرند در حیرت مانده اند. حضور زنان قشقایی نیز که با لباس های محلی به دنبال پارچه های الوان می گردند بر جاذبه گردشگری این بازار افزوده است.
در خرابه های تخت جمشید، حضور گردشگران خارجی موج می زند. آنان به تماشای شکوه و عظمت تاریخ ایران نشسته اند.
خیابان ناصرخسروی تهران، بازار بزرگ تهران، موزه کاخ گلستان، بازار تجریش و دیگر جای جای این شهر حضور گردشگران خارجی را پذیرا است.
و مناطق کویری ایران، گردشگران خارجی را از اقصی نقاط دنیا به دلیل جاذبه های طبیعی خیره کننده خود به گام برداشتن در خاک های نرم کویری و تلالو مهربانی خورشید دعوت کرده است.
هواپیمایی که به شهر مشهد پرواز می کند مملو از زائران دیگر کشورهاست که برای زیارت به این شهر سفر می کنند. فروشندگان اطراف حرم زبان عربی را به دلیل ارتباط با زائران عربی دیگر کشورها آموخته اند تا بتوانند فیروزه زیبای نیشابور و انگشتر عقیق، زعفران قائنات، نقل و نبات و سوهان مشهد را به زائران معرفی کنند.
و این است ایران با هزاران جاذبه گردشگری و هزاران مهربانی مردم سرزمینش که راز شگفتی این خاک را در خود جای داده است.
سفره ای به هزاران رنگ از بسترهای تاریخی، طبیعی، مذهبی، درمانی در سایه امنیت داریم که می توانیم گردشگران را به سوی خود بکشانیم اما برای پذیرایی از این مهمانان آیا خود را آماده کرده ایم؟
عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگری با اشاره به آنکه سونامی گردشگران خارجی بعد از توافق هسته ای در راه است، گفت: طی پنج سال آینده نزدیک به ٢٠ میلیون گردشگر خارجی ممکن است به کشور بیایند.
محسن قریب با بیان آنکه ایران به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی جزء 10 کشور برتر جهان است، اظهار داشت: با وجود این رتبه، متاسفانه سهم ایران در صنعت گردشگری بسیار اندک است. رتبه ایران در صنعت گردشگری در حال حاضر یکصد و سی و دومین و به لحاظ درآمدی یکصد و شصتمین در بین 180 کشور جهان است.
تعداد گردشگران جهان سالانه برابر با 1.2 میلیارد نفر است. از محل این تعداد گردشگر 1.1تریلیون دلار درآمد حاصل می شود. تعداد شاغلان مستقیم در این صنعت 350 میلیون نفر و 10 درصد از شاغلان جهان، در این بخش فعال هستند.

** هتل کم داریم
عدنان سپهری معاون توسعه و اقتصاد شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی معتقد است: متاسفانه در ایران در حوزه گردشگری فقط به ساخت هتل توجه می شود و در چنین شرایطی ذهن به سوی ساخت هتل 5 ستاره می رود اما چنین نیست بلکه باید هتل های دو، سه و چهار ستاره هم در کشور بسازیم به طوری که هزینه سفر در کشور کاهش یابد، هرچند تصمیم در حوزه گردشگری باید کارشناسی باشد.
عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگری؛ یادآور شد: شهرداری ها می توانند با در اختیار قرار دادن زمین در محل های مناسب با قیمت های نازل شرایط را برای ساخت هتل، فراهم کنند.
وی ادامه داد: امروز برای ساخت هتل حداقل به 100 میلیارد تومان هزینه نیاز است لذا بانکها با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می توانند بستر ساخت هتل را در کشور فراهم کنند و این در حالی است که متاسفانه امروزه هتلداری در کشور سودآور نیست.
به گفته وی، به علل برخی از موانع، صنعت هتلداری در ایران اجازه ورود به بسیاری از دیگر کارها را ندارد. در بسیاری از کشورها هتل سود چندانی ندارد اما کارهای جنبی در کنار هتل ها برای هتلداران درآمدزا است در حالی که در ایران فقط از طریق اتاق فروشی می خواهند این درآمد را حاصل کنند که این امر پاسخ نمی دهد.
عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ایرانگردی و جهانگری اضافه کرد: امروزه قیمت اتاق در ایران گرانتر از کشورهای دیگر است. برای رسیدن به شرایط مطلوب باید کارهای زیادی انجام شود.
قریب تعداد هتل های شرکت ایرانگردی و جهانگری برای پذیرش گردشگر را ٧٠ هتل عنوان کرد و گفت: همچنین فقط هفت هزار اتاق داریم که سالانه ٣٥٠ هزار نفر را بیشتر نمی توانند، پاسخگو باشند.
وی معتقد است: در صورت سونامی گردشگری در پنج سال آینده، زیرساخت ها برای پذیرش گردشگری مناسب نیست در حالیکه برای استقبال از این همه گردشگر نیاز به ساخت ٢٠٠ هتل داریم.

** سیستم حمل و نقل برای جابجایی گردشگر ضعیف است
تردیدی نیست نه تنها هتل کم داریم بلکه در زمینه ترانسفر گردشگر نیز مشکل وجود دارد. مشکل جابه جایی گردشگر خارجی از رفتار رانندگان با توریست ها تا نداشتن امکانات مناسب بخصوص در خودروها برای جابه جایی گردشگران (داشتن کولر و یا سیستم صوتی که راهنما بتواند با گردشگران صحبت کند) را شامل می شود.
قریب با مقایسه ایران و کشورهایی که توریسم بخش مهمی از درآمد آن کشورها را تشکیل می دهد، گفت: برخی از کشورهای اروپایی و ترکیه سالانه بیش از 10میلیون گردشگر خارجی را پذیرا هستند اما متاسفانه ما در مقابل زیرساخت های ایجاد شده کشورهای یادشده حرفی برای گفتن نداریم.
بعد مسافت در ایران زیاد است و گردشگر خارجی که می خواهد به طور مثال از دو منطقه ایران دیدن کند، باید مسافت زیادی را طی کند و این در حالی است که موضوع حمل و نقل و جابه جایی در ایران هنوز با دشواری های متعددی مواجه است.

** نیاز به ساخت امکانات بین راهی داریم
یکی دیگر از ضعف های زیرساختی نبود امکانات بین راهی برای گردشگران خارجی است به طوری که در بسیاری از موارد گردشگران داخلی نمی توانند از این امکانات استفاده کنند بنابراین چگونه می توان از یک گردشگر خارجی خواست از چنین شرایطی استفاده کند؟
امکانات رفاهی بین راهی با استانداردهای مطلوب و وجود نظارت دائمی که این اماکن بتوانند بهداشتی ترین شرایط را در کار رعایت کنند، ضروری است.
هم اکنون در برخی از بزرگراه های بین شهری مجموعه رستوران های بین شهری با تجهیز امکانات متنوع تاسیس شده اما هنوز کافی نیست و باید سرمایه گذاری های بیشتری در این زمینه انجام شود.

** راهنمای گردشگری نیاز داریم
یکی دیگر از کارهایی که برای پذیرایی از گردشگران خارجی باید صورت گیرد تربیت نیروی انسانی در زمینه راهنمایی گردشگران است.
هم اکنون نیروی تحصیلکرده در رشته زبان های خارجی بیکار هستند که با آموزش کوتاه مدت می توانند به عنوان راهنمای توریست مشارکت داشته باشند.
بستر تربیت نیروی انسانی در زمینه یادشده یکی از بسترهای مهم برای حضور نیروی جوان آگاه و مطلع کشور در زمینه رونق صنعت توریسم است.
این در حالی است که ما در هتل ها برای پذیرش گردشگر نیاز به نیروی متخصص و کارآمد داریم تا بتواند ارتباط صحیحی را با گردشگر خارجی برقرار کنیم.
علی رادمند معاون اجرایی آموزش و نظارت شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی گفت: برای استخدام افراد در هتل ها حداقل سه نفر باید مورد مصاحبه قرار گیرند. در کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی در بکارگیری نیروی انسانی ماهر در حوزه گردشگری به بلوغی رسیده اند که هنوز ما در ابتدای راه هستیم.
وی گفت: به طور معمول افرادی که در پذیرش هتل ها استخدام می شوند علاوه بر خوش چهره بودن باید دارای رفتار مناسب هم باشند و حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشند.

** صنایع دستی باید رونق گیرد
بسیاری از صنایع دستی که در دهه های اخیر با نبود گردشگر خارجی مواجه بودیم تولید آنها متوقف و یا کند شده است.
روزگاری که گردشگر خارجی در شهر اصفهان زیاد بود در بازار مسگرها یک لحظه صدای چکش مسگرها که بر مس می کوبیدند قطع نمی شد اما امروز از رونق گذشته خبری نیست و تنها حضور گردشگران خارجی می تواند صنایع خفته را بیدار کند.
همچنین یکی از صنایع دیگری که باید در کنار صنایع دستی رشد کند، صنعت بسته بندی است. بسته بندی صنایع دستی از جمله بخش هایی است که می تواند اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند و حتی از نیروی کار معلول که توان کار با دست را دارند را به کار گیرد.

** آماده نبودن سیستم بانکی برای گردشگران خارجی
یکی از مشکلات عمده خارجی ها در ایران، آوردن پول نقد است زیرا سیستم بانکی در ایران هنوز برای جابجایی ارز و استفاده از کارت های اعتباری خارجی ها ساماندهی نشده است.
نظام بانکی که به طور عام در دست دولت است باید با طراحی راهکارهایی که گردشگران بتوانند برای جابجایی پول از امکانات بانکی استفاده کنند، از جابجایی حجم بالای پول برای گردشگران که بسیاری از آنها سالخورده هستند و این امر موجب نگرانی آنها می شود ، تسهیلات فراهم کند.
گردشگر در ایران با مسائل متعددی نظیر آژانس مسافربری، حمل و نقل، غذا، صنایع دستی، پوشاک، درمان و برخی دیگر از موارد به طور معمول درگیر است که باید همه این مسائل در جهت آسان سازی و آسایش گردشگر خارجی ساماندهی شوند.

** اقدامات دولت تدبیر و امید
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بتازگی اعلام کرد: دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری به ویژه ورود گردشگران خارجی دو تمهید ویژه دارد.
مرتضی رحمانی موحد افزود: افزایش زمان اعتبار روادید فرودگاهی گردشگران خارجی از 15 به 30 روز و همچنین پیگیری وزارت امور خارجه در مورد صدور روادید الکترونیکی، دو مصوبه دولت یازدهم برای تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال 93 بیش از پنج میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کرده است، گفت: در دولت تدبیر و امید نیز سه برنامه مهم برای افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری، از بهره برداری 940 واحد تاسیسات گردشگری در سال 93 در کشور خبر داد و افزود: این واحدهای تاسیساتی گردشگری شامل واحدهای بین راهی، پذیرایی، اقامتی و برخی موارد دیگر بود.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بتازگی اعلام کرده آماده ایم برنامه حذف روادید را به طور متقابل با کشورهای دیگر دنبال کنیم.
مسعود سلطانی رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به راه اندازی ویزای الکترونیک، گفت: وزارت خارجه مکلف شد صدور این ویزا را راه اندازی کند که تحول بزرگی است که هر کس می تواند از خانه تقاضای ویزای گردشگری کند.
وی درباره افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی نیز گفت: لغو روادید دو طرفه است. ۲۸ کشور را در دستور کار داریم. حدود ۲۱۵ کشور در دنیا است که ۴۰ کشور براساس اولویت های ما به عنوان اولویت اصلی جذب گردشگر انتخاب شده که برای ۲۸ کشور پیشنهاد لغو روادید داریم که از مجاری دیپلماتیک دنبال می شود.

** و در انتها
تمام این تلاش ها در حالی است که می توان با ایجاد زیرساخت ها برای حضور گردشگران خارجی در کشور اشتغال بالایی را رقم زد.
ساخت هتل ها و مهمان پذیرها، توسعه حمل و نقل برای جابجایی گردشگر، صنایع دستی، رستوران های بین راهی و اماکن بهداشتی با استانداردهای بالا، تربیت نیروی انسانی برای راهنمای توریست، بکارگیری نیروی انسانی آموزش دیده در هتل ها، رستوران ها، موزه ها، اماکن تاریخی و دیگر مکان های مرتبط، توسعه صنایع دستی و صنایع جانبی که به طور مثال می توان از صنعت بسته بندی نام برد و ایجاد بسیاری از مشاغل دیگر از جمله اقداماتی است که می توان حرف مهمی در این صنعت زد.
بسیاری از کشورها با درآمد از صنعت توریسم که در مواردی بیش از درآمد نفت ایران است، توانسته اند به تولید ثروت، ایجاد اشتغال و تعامل و روابط آشتی جویانه با دیگر کشورها اقدام کنند.
قلبت تپنده ایران برای توسعه صنعت گردشگری را گوش کنیم تا از تولید ثروت و اشتغالی که می تواند عدالت اقتصادی و اجتماعی را نصیب مردم کند،غافل نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.