قدس آنلاین - امیر محمدی: «فیس بوک» شما را از دوستان، پدر و مادر و حتی همسرتان بهتر می شناسد!

آنچه «فیس‌بوک» براستی درباره شما می‌داند!

به گزارش سرویس دانش و فناوری قدس آنلاین،پژوهشگران بریتانیایی برای اثبات این موضوع، فناوری آنلاینی طراحی کرده‌اند که بر پایه رد پای دیجیتالی شما، شرح حال روانشناختی تولید می‌کند.

همه آن چیزی که دستمایه این تحلیل روانشناختی قرار می‌گیرد «لایک»های فیس‌بوکی شماست. بله! به همین سادگی با رهگیری ردپای دیجیتال هر کس روی صفحه‌های شخصی دوستانش در فیس‌بوک می‌توان از شریک زندگی مورد علاقه‌اش گرفته تا سطح هوش او را حدس زد.

پلیس امیدوار است با به کارگیری این فناوری در آینده افراد دردسرآفرین را با تمرکز و پایش رفتار آنها در شبکه‌های اجتماعی شناسایی و پیش از ارتکاب جرم دستگیر کند.

 

Apply Magic Sauce

 

فناوری با طعم سس جادویی!

فناوری «سس جادویی» یا «Apply Magic Sauce» می‌تواند جنسیت، سطح هوش، گرایش‌های سیاسی و مذهبی و نیز میزان رضایت‌مندی از زندگی و علایق شما را در حوزه زناشویی حدس بزند.

از دیگر ویژگی‌های این فناوری می توان به ارائه برآوردهایی در زمینه سطح دانش و تحصیلات، وضعیت روابط احساسی و قضاوت درباره پنج ویژگی مهم شخصیتی(که در روانشناسی از آن به عنوان «مدل پنج عاملی شخصیت» یاد می‌شود) نام برد که برون‌گرایی، تطابق‌پذیری، وجدان، روان‌رنجوری(ا ثبات عاطفی) و گشاده‌طبعی در برابر تغییر را شامل می‌شود.

 

 

رمزگشایی «لایکی»

به گفته دکتر دوید استیلول که با گروه پژوهشگران دانشگاه کمبریج در این زمینه همکاری می کند، بیشتر آزمون‌های شخصیتی مورد استناد در روانشناسی، ساختگی و کلیشه‌ای به نظر می‌آیند اما بر خلاف آنها، «لایک»های فیس‌بوکی در شمار کارهایی قرار می‌گیرند که افراد بسیاری به عنوان بخشی از زندگی واقعی روزمره درگیر آن هستند. همین ویژگی موجب می‌شود که این فناوری به طرز شگفت‌انگیز و غریبی دقیق و در عین حال تا اندازه‌ای چندش‌آور باشد!

به باور این پژوهشگر، سامانه‌های رایانه‌ای در قیاس با دوستان، پدر و مادر یا همکاران توانمندی افزون‌تری برای پیشگویی دقیق ویژگی‌های شخصیتی دارند.

فناوری موسوم به «Apply Magic Sauce»، لایک‌های هر فرد را با دیگران مقایسه می‌کند. هنگامی که کسی اجازه دسترسی این فناوری را به اطلاعات حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک می‌دهد، نتیجه بررسی‌ها تقریبا بی‌درنگ به نمایش در می‌آید.

 

 

سفر به دنیای روان آدمی با گذر از دروازه های دیجیتال

دکتر استیلول بر قدرت نهفته در الگوریتم‌های فیس‌بوکی تأکید دارد زیرا این شبکه اجتماعی بر پایه اطلاعات ژرف و خصوصی که از کاربران خود دریافت می‌کند و نیز با تحلیل حلقه دوستان و انبوه تصاویر اعضای فیس‌بوک از هر کاربر چهره روشنی را به تصویر می‌کشد.

به گفته این پژوهشگر، یکی از چالش‌های زندگی آنلاین و مدرن امروز رد پای دیجیتالی است که از هر یک از اهالی جامعه جهانگیر اینترنتی بر جای می‌ماند و بر پایه آنها پیشگویی‌هایی صورت می‌گیرد. این فناوری ابتکاری فرصتی را پدید آورده تا ببینیم فیس‌بوک در پس پرده سرگرم چه کاری است.

دانشگاه کمبریج پس از انتشار گزارش درباره مدل تحلیلی فناوری خود با دو واکنش متفاوت روبه‌رو شد. در یک سو متخصصان رایانه‌ای قرار داشتند که اغلب با تکراری خواندن این فناوری، جذابیت آن را زیر سؤال بردند. در سوی دیگر افکار عمومی بودند که امکان انجام چنین تحلیل‌هایی بر پایه اطلاعات شخصی خود را تکان‌دهنده توصیف کردند.

 

 

از پندار تا واقعیت

با این وصف بین آنچه براستی می‌توان انجام داد و آنچه که مردم گمان می کنند «شدنی» است گسستی آشکار وجود دارد.

به گزارش قدس آنلاین ،دکتر استیلول با اشاره به این مسأله، ابراز امیدواری می‌کند که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک که اطلاعات خصوصی اهالی جامعه مجازی را در اختیار دارند شفاف‌تر عمل کنند تا مردم به فرایندهای جاری در پس پرده آنها اعتماد بیشتری داشته باشند.

فناوری تحلیلی دانشگاه کمبریج از یک سو برای تبلیغ توانمندی‌های تکنولوژیک این مؤسسه آموزشی پژوهشی بلندآوازه جهانی در برابر شرکت‌های خصوصی است که در فعالیت‌های بازاریابی آنها کاربرد گسترده‌ای دارد و از دیگر سو برای پیشگیری و مبارزه با جرائم نیز بسیار کارآمد و پراهمیت است.

 

 

پایان آشوب

آشوبگرانی که در ناآرامی‌های سال‌های اخیر لندن با هماهنگی از طریق شبکه های اجتماعی درگیر فعالیت های مجرمانه بودند با وجود فناوری‌های پایشگری مانند «Apply Magic Sauce» بی‌تردید آرامش خاطر نخواهند داشت.

یکی از برجستگی‌های آشکار این فناوری، تأکید بر این واقعیت است که کلیک‌های به ظاهر عادی و هر روزه در شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای مانند فیس‌بوک آثار دیرپایی در دنیای دیجیتال بر جا می‌گذارد که با رهگیری آنها می‌توان نتایج تأمل برانگیزی دست یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 22 IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    1 0
    مطلب جالبیه.مرسی