یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اهواز حاکی از این است که پره اکلامپسی با افزایش مورتالیتی و موربیدیتی مادر همراه است که یک از عوارض حاملگی محسوب می‌شود. همچنین اختلالات هموستاز کلسیم ممکن است در افزایش حساسیت عروق در پره اکلامپسی نقش داشته باشد.

شدت پره اکلامپسی در زنان باردار با میزان کلسیم ادرار مرتبط است

به گزارش ایسنا، هدف از این پژوهش مقایسه کلسیم سرم و کلسیم ادرار 24 ساعته در زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی و گروه شاهد زنان باردار با فشارخون طبیعی بود که توسط دکتر ناهید شهبازیان دانشیار زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و جمعی از همکارانش انجام شده است.

 

این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که شامل 50 زن باردار مبتلا به پره اکلامپسی (عارضه ای که با افزایش ناگهانی فشارخون، بالا رفتن پروتئین ادرار و ادم همراه است) و 50 زن باردار با فشارخون طبیعی مراجعه کننده به بخش زنان و زایمان است که سطح کلسیم ادرار 24 ساعته و سرمی در دو گروه بررسی شد. همچنین در گروه بیماران پره اکلامپسی آنزیم های کبدی، پلاکت، کراتینین و پروتئین ادرار 24 ساعته در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این پژوهش برای تعیین ارتباط کلسیم سرم، کلسیم ادرار 24 ساعته با پره اکلامپسی و نیز پارامترهای آزمایشگاهی بیماران پره اکلامپسی آنالیز آماری انجام شد.

 

یافته های این پژوهش نشان داد که بین میانگین کلسیم سرم در دو گروه ارتباط معنی داری دیده نشد ولی میانگین کلسیم ادرار 24 ساعته در بیماران پره اکلامپسی و گروه شاهد به طور واضح کمتر بود. همچنین شدت هیپوکلسیوری در بیماران پره اکلامپسی با آنزیم های کبدی مختل، کراتینین بیشتر از 1.2 mg، ترومبوسیتوپنی و پروتئینوری بیش از 2 گرم ارتباط داشت.

 

نتایج این پژوهش حاکی از این است که پره اکلامپسی با هیپوکلسیوری (کاهش میزان کلسیم ادرار) همراه است و هرچه هیپوکلسیوری شدیدتر باشد، پره اکلامپسی شدیدتر است.

 

نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران انجام شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.