قدس انلاین: نام اصلي امام هشتم علي بن موسي (عليه‌السلام) است. اما لقب يا نام معروفشان رضا (عليه‌السلام) مي‌باشد.

علت نامیدن امام هشتم  به لقب مبارک "رضا"

به گزارش قدس انلاین، از روايات فهميده مي‌شود علت نامگذاري آن حضرت به رضا چند جهت بوده است:
1
. آن حضرت مورد رضا و پسند خداوند در آسمان، و مورد رضا و پسند رسول خدا (صلي الله عليه و آله) و امامان (عليهم‌السلام) در زمين بود.
2 . مخالف و موافق، شيعه و سني، او را پسنديدند و آن حضرت مورد رضا و پسند همه بود.
3 . آن حضرت به رضاي پروردگار راضي بود و اين خصلت ارزشمند را كه مقامي بالاتر از مقام صبر است، به طور كامل داشت. ایشان در عصري بود كه ظهور چنين خصلت، براي اسلام، بسيار كارساز بود، از اين رو اين خصلت در همه شيوه‌هاي زندگي ایشان بروز و ظهور و مشكلات پيچيده عصرش را با دريايي از سعه صدر، متانت، بردباري، صبر انقلابي حل و مصداق عالي سخن جدش اميرمؤمنان علي (عليه‌السلام) گردیدند كه در مناجات خود به خدا عرض مي‌كردند: اي معبود من! هرگاه تو مرا در آتش دوزخت وارد سازي، نمي‌گويم آن آتش است، بلكه مي‌گويم آن بهشت من است، زيرا خشنودي تو، بهشت من است، در هر كجا كه مرا وارد كني، رضاي تو را در آن مي‌شناسم.
از این رو این برداشت که بعضي گفته‌اند: چون مأمون به ولايتعهدي آن حضرت راضي شد، از اين رو به ایشان رضا گفتند، اين نسبت، در روايات اسلام، بشدت رد شده است. بلكه امام كاظم (عليه‌السلام) قبل از خلافت مأمون، آن حضرت را «رضا» ناميد. همچنین امام جواد (عليه‌السلام) در رد اين نسبت فرمود: كذبوا و الله و فجروا؛ سوگند به خدا آنها كه چنين نسبتي مي‌دهند دروغ مي‌گويند و گناه مي‌كنند.

در این راستا مفضل بن عمر مي‌گويد: به محضر امام كاظم (عليه‌السلام) رفتم، ديدم حضرت رضا (عليه‌السلام) را (كه در آن هنگام خردسال بود) به بغل گرفته و مي‌بوسد و بر شانه‌اش مي‌نهد و به سينه‌اش مي‌چسباند و خطاب به او مي‌فرمايد: «پدر و مادرم به فدايت، چقدر خوشبو و زيبا هستي و برتري تو بر ديگران آشكار است».
به امام عرض كردم: «فدايت شوم، به گونه‌اي محبت اين كودك بر قلبم افتاده، كه قلب هيچ كس جز شما، مانند قلب من سرشار از محبت او نيست». فرمودند: اي مفضل، مقام اين كودك نزد من، همچون مقام من در نزد پدرم مي‌باشد.
عرض كردم: «اين كودك همان است كه بعد از شما عهده‌دار و صاحب امر امامت است؟» فرمودند: آري، كسي كه از او پيروي كند، راه رشد و هدايت مي‌پيمايد و كسي كه از او نافرماني كند، به راه كفر مي‌رود.

منابع:

1-بحارالانوار، ج 49: 4، 20.
 2-عيون اخبار الرضا، ج 1: 13.
*محمدی اشتهاردي، نگاهي بر زندگي امام رضا (ع): 14.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.