قدس آنلاین- عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: بسترشورای شهر و شهرداری برای استفاده از پتانسیل نظام مهندسی فراهم نشده است.

بسترشورای شهر و شهرداری برای استفاده از پتانسیل نظام مهندسی فراهم نیست

به گزارش قدس آنلاین محمد رضا اسماعیلی ، مشاوررییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: وجود 300 هزار اعضای نظام مهندسی ، پتانسیل خوبی را برای ایجاد کارگروههای تخصصی در شوراهای شهر و گروه مشاوران شهرداریها فراهم می کند.

اسماعیلی افزود: وجود متخصصان امر معماری ونماهای شهری، در کنار شهردار و شورای شهر، از موازی کاری نهادها در این زمینه جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه طی این همه سال  که سازمان نظام مهندسی شکل گرفته است، و تعاملات خوبی با نیت خدمت رسانی به شهروندان دارد، اما هنوز بستر مناسب این مشورت و تعامل شهرداری با نظام مهندسی شکل نگرفته است، گفت: وظیفه همه نهادهای دولتی برای مشهد 2017 اینست که ضمن تعامل با یکدیگر، خدمت رسانی خوبی داشته باشیم.

کارشناس ارشد طراحی معماری افزود: دولت باید برای مشهد بودجه بسیار سنگینی را ببیند و مشهد را به لحاظ زائرپذیری ، بیش از تهران ببیند، زیرا مشهد بخاطر وجود مضجع شریف امام رضا (ع) برای همه ایرانست.

اسماعیلی گفت: بهره ی بانکها برای افراد جامعه که وام مسکن از بانکها می گیرند، مردم را با مشکلاتی مواجه کرده که این از جمله عوامل رکود در بازار مسکن هم در کشور و هم در استان است.

رییس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی افزود:20 میلیون زائر، منبع در آمدی خوبی برای شهر مشهد است، پس لازمست شورای شهر و شهرداری، نظام مهندسی پتانسیل نظام مهمندسی را در کنار خود ببیند، و در بدنه شهر، افرادی از نظام مهندسی در کمیسیون ماده 100 و ماده 5 وجوددداشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی دو وظیفه مهم کنترل ارائه خدمات مهندسی سلختمانی و کنترل نقشه ها را براساس تفاهم نامه ای که با شهرداری داشته است، به عهده دارد، افزود:وظیفه شهرداری است که از ما به عنوان متخصصین در حوزه شهری و معماری مشورت و کمک بخواهد.

اسماعیلی  گفت: یکی از افتخارات نظام مهندسی  مبحث کنترل کیفیت مبحث 22 است و تاکنون درالکترودیکال ومکانیکال موفقیت نسبی را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه 30 هزار عضو سازمان نظام مهندسی در استان خراسان هستند گفت: سازمان نظام مهندسی در کشور 300 هزار عضو دارد.

در ادامه این جلسه، نایب رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی، مزدا نوبری گفت: مجموعه تمدنی جهان اسلام و فرهنگ و تاریخ معماری مشهد، دارای استعداد بالقوه ای است برای اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.

نوبری افزود: متاسفانه الگوی امروز شهرسازی ما غرب زده  و مصرف زده شده است و از معماری مردود غرب الگو برداری می شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که سبک زندگی اسلامی ایرانی دچار دستخوش شده افزود: معماری اسلامی تنها معماری است که پتانسیل این را دارد که  با زمان جلو برود بدون آنکه اصل آن خدشه دار نشود، چنانکه این معماری را در معماری حرم مطهر می بینیم که طی سپری کردن دورانهای مختلف تاریخی از بین نرفتند، بلکه کامل شدند.

نوبری با بیان اینکه برای مشهد 2017  از منظر شهری با توجه به زمان کمی که داریم، فقط می توانیم  طرح جامع الگویی معماری و شهرسازی را رونمایی کنیم و بعد از 2017 و رونمایی این طرح دکتربن توسط کارشناسان معماری و متخصصین این امر، کار را آغاز کنیم.

وی گفت:  شرح خدمات مهندسی باید در دل طرح های مهندسی مهندسان و معماران شهری جاری شود تا بازتاب آنرا در جامعه سبک زندگی خود ببینیم.

نوبری با بیان اینکه هیچ شهری به اندازه مشهد از لحاظ معماری  و تاریخی و فرهنگی پتانسیل پایتخت فرهنگی جهان اسلام را ندارم، افزود: بازار مسکن که با رکود اقتصادی مواجه شده، باعث شده حدود یک و نیم میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد که نتیجه عرضه و تقاضای نابسامان بازار مسکن در همه کشور است.

وی در پایان ، با انتقاد از بیان بافت فرسوده توسط مدیران شهری گفت: بافت فرسوده اصطلاح درستی نیست که مدام توسط مدیران شهری بیان می شود، بلکه بافت اطراف حرم، بافت قدیمی  و کهنسالی است که با توجه به سابقه تاریخی اش ، نیاز به مراقبت های ویژه خود را دارد، نه اینکه این بافت را با بلدوزر در اطراف حرم مطهر از بین ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.