قدس آنلاين – مريم سادات كاظمي: آب مهم ترين ماده حيات است كه نقش اساسي در بدن دارد؛ چه از درون و چه از برون. زماني كه آب مي نوشيم رطوبت مورد نياز بدن تامين مي شود، از پوست محافظت مي گردد و عملكردهاي بدن بهتر صورت مي گيرد. با اين حال، خواص آب تنها به نوشيدن خلاصه نمي شود و تماس بدن با اين مايع بي نظير تاثيرات عالي بر سلامتي خواهد داشت.

با دوش آب سرد جریان خون خود را بهبود بخشید

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ دوش گرفتن عادت روزانه سلامتي و بهداشت است كه همه ما آن را رعايت مي كنيم. اما معمولا تمايل به آب ولرم يا گرم بيشتر است زيرا به نظر آرام بخش تر و دلچسب تر مي آيد. اين در حالي است كه تحقيقات نشان مي دهد آب سرد براي پوست و ديگر عملكردهاي بدن بسيار مفيدتر خواهد بود. آيا اين فوايد را مي شناسيد؟

  • تحريك سيستم ايمني

زماني كه دوش آب سرد مي گيريم، بدن با تحريك و تقويت سيستم ايمني بلافاصله واكنش نشان مي دهد. در اين صورت به بدن اجازه داده مي شود تا در برابر ويروس ها و عفونت ها بهتر از خود محافظت كند.

  • سلامتي و شفافيت بيشتر پوست

آب سرد چه براي نوشيدن و چه براي شستشو بسيار براي پوست مفيد است. دوش گرفتن با آب سرد باعث حفظ استحكام و حالت كشساني پوست مي شود در حالي كه دوش آب گرم زمينه ساز نرمي، خشكي و ايجاد زودتر چين و چروك ها مي شود.  

  • بهبود جريان خون

يكي از بهترين و مؤثرترين درمان ها براي افرادي كه از مشكلات خوني رنج مي برند آب سرد است زيرا علاوه بر تسهيل جريان خون، به تقسيم بهتر اكسيژن و ريز مغذي ها به همه قسمت هاي بدن كمك مي كند.

بهبود جريان خون و انقباضات عروق جز تاثيرات آب سرد است كه از ايجاد واريس جلوگيري مي كند و علائم آن را به طور قابل توجهي كاهش مي دهد.

  • پيشگيري از احتقان اندام هاي دروني

دوش آب سرد باعث انقباض عروق شده كه اين حالت مانع از احتقان اندام هاي دروني مي گردد. اين تاثير به دفع مواد سمي و آلودگي ها از منافذ پوست كمك مي كند.

  • تسكين استرس

اگر به دنبال روشي براي كاهش استرس و اضطراب هستيد از آب سرد كمك بگيريد البته بايد دقت كرد كه در بعضي موارد تاثير معكوسي دارد.

  • هوشياري بدن

آب سرد بدن را تحريك و فعال مي كند و آن را در حالت هشدار قرار مي دهد. توصيه مي شود در ابتداي روز دوش آب سرد گرفته شود تا احساس خستگي از بين برود. اين توصيه بعد از تمرينات ورزشي صبحگاه نيز مفيد خواهد بود.

  • پاك كنندگي بدن

يكي از تاثيرات آب سرد بهبود عملكرد تصفيه و پاكسازي بدن است زيرا دماي پايين خاصيت مدر دارد. اين مسئله همچنين مانع از تشكيل گرهك هاي چربي نيز مي شود.

تحقيقات نشان مي دهد آب سرد بخشي از مغز را كه مسئول خوش بيني و خوشحالي است تحريك مي كند.

  • حفظ سلامت موها

آب سرد براي موها بسيار مفيد است زيرا بر خلاف دماي بالا مانع از خشكي مي شود. آب گرم رطوبت بدن را متوقف مي كند و باعث كدري موها مي گردد. اين توصيه براي پيشگيري از شوره و ريزش موها نيز عالي خواهد بود.

توصيه هايي در صورت تمايل به دوش آب سرد

اگر عادت به دوش آب سرد نداريد، لازم است تا در ابتدا نكاتي رعايت شود و  بدن با اين اقدام روزانه آشنا گردد. براي بهره مندي از اين خواص طبيعي مي توانيد به تدريج در برنامه خود بگنجانيد.

  • اولين توصيه اينكه ابتدا با آب ولرم دوش بگيريد تا دماي بدن به تدريج پايين بيايد تا تغيير ناگهاني احساس نشود.
  • طي چند روز مي توانيد دماي ولرم را به دماي سردتر برسانيد.
  • در فصل زمستان نيز اين مسئله توصيه مي شود البته نبايد طوري باشد كه از سرما بلرزيد. اگر خيلي احساس سرما مي كنيد بهتر است در ايام سرما از آب ولرم استفاده نماييد.

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.