قدس آنلاین: شاید بسیاری از ما بر این باور باشیم که امکانات مالی و پول در سلامتی و طول عمر ما موثر است در حالی که برخی از پول ها عمر آدمی را کم می کنند.

این پول عمر آدمی را کم می کند

به گزارش قدس آنلاین، گرفتن وام اگرچه یکی از راه های پیش روی انسان برای حل مشکلات مالی است اما در آموزه های دینی روایی ما از آن نهی و عامل خواری و زبونی آدمی می داند، آنچنان که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از وام گرفتن بپرهيزيد، كه آن غصّه شب و خوارىِ روز است.»

امیرمومنان امام علی (ع) نیز می فرمایند: «وام، يكى از بردگى ها است.»

امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «كمتر وام بگيريد كه كم قرض داشتن، عمر را زياد مى كند.»

جالب آنکه آموزه های روایی ما تنها در موارد خاص و ضروری وام گرفتن را جایز دانسته اند.

امام کاظم (ع) می فرمایند: «هر كه براى تأمين خود و خانواده اش در پى كسب اين روزى از راه حلال بر آيد مانند مجاهد در راه خداست. اما اگر نتوانست به دست آورد، به اميد خدا و رسول او به اندازه قوت خانواده اش وام بگيرد.»

علاوه بر این، در روایات از تعلل در بازپرداخت بدهی و تعویق آن نهی می شود؛ آنچنان که خداوند متعال در آیه 283 سوره مبارکه بقره می فرماید: «اگر كسى از شما ديگرى را امين دانست، آن كس كه امين دانسته شده امانت را باز دهد و بايد كه از پروردگار خود، اللّه، بترسد».

پیامبر اکرم (ص) نیز با نهی از تاخیر در بازپرداخت بدهی فرموده اند: «اگر كسى بتواند حقّ كسى را بپردازد و تعلّل ورزد، هر روز كه بگذرد، گناه باجگير برايش نوشته شود.»

ایشان همچنین می فرمایند: «بدهى سه گونه است: كسى كه هر گاه طلبكار باشد مهلت مى دهد و چون بدهكار باشد [به موقع] مى پردازد و تعلّل نمى ورزد؛ چنين كسى سود مى برد و زيان نمى كند، و كسى كه اگر طلبكار باشد، به موقع مى گيرد و اگر بدهكار باشد، نيز به موقع مى پردازد؛ چنين كسى نه سودى مى برد و نه زيانى مى كند، و كسى كه اگر طلبكار باشد به موقع پس مى گيرد و اگر بدهكار باشد در پرداخت آن تأخير و تعلّل مى ورزد، چنين كسى زيان مى كند و سودى نمى برد.»

منابع:

بحارالانوار

الخصال

میزان الحکمه

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    5 0
    سلام ودرود بر حضرت محمد (ص) وهمه پيامبران وامامان عزيز (ع) واهل بيت مكرمشان. پروردگارا ما را رهرو ائمه عزيز (ع) قرار بده. آمين يا رب العالمين.
  • خلیل IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    12 0
    سوال با سلام آیا در آن زمان موسسه یا بانکی بوده که وام دهد اگر نبوده گرفتن وام در آن زمان چگونه بود
  • سامی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    قطعا فرمایش گوهر بار رسول اکرم صحیح بوده اما مطمئنا ایشون برای زمانی گفتن که اوضاع و شرایط مالی جامعه خوب و یا قابل تحمل باشد نه مثل الان که مردم در معاش روزمره شان در مانده اند