دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی پس از دو سال انتظار در حالی برگزار شد که تشریح ماجرای جعل پرونده حتی در زندان و تغییر شمار شناسنامه توسط وی، زوایای پنهان دیگری را از پرونده بیش از ۴۰ هزار صفحه ای این میلیاردر نفتی آشکار ساخت.

از جعل پرونده در زندان تا تغییر شماره شناسنامه

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایرنا، بیش از دو سال مردم و مسئولان منتظر محاکمه میلیاردر نفتی بودند تا اینکه روز موعود فرارسید و نخستین جلسه دادگاه وی امروز(شنبه) در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی استان تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.
تا شب گذشته(جمعه) کسی نمی دانست جلسه دادگاه علنی است یا غیرعلنی، تا اینکه قوه قضاییه در تماس با خبرنگاران و دعوت از آنها برای حضور در جلسه دادگاه، بطور غیرمستقیم اعلام کرد دادگاه علنی است.
جلسه دادگاه قرار بود راس ساعت 9 آغاز شود و ساعت 8 و 40 دقیقه بود که به دادگاه رسیدم و همراه با روابط عمومی قوه قضاییه و تعداد محدودی از خبرنگاران وارد دادگاه شدم. 
وکلای مدافع وزارت نفت و متهمان که حدودا هفت وکیل می شدند در سمت راست قاضی نشسته بودند و در سمت چپ قاضی نیز نماینده دادستان یا مدعی العموم حضور داشت.
متهمان ردیف اول و دوم در یک طرف و متهم ردیف سوم در طرف دیگر نشسته بودند و به ترتیب پشت سر آنها بقیه حضار و خبرنگاران حضور داشتند.
ابوالقاسم صلواتی قاضی پرونده پس از قرائت قرآن توسط قاری، با عرض سلام و تسلیت بمناسبت کشته شدن تعدادی از زائران ایرانی در فاجعه منا، دادگاه را بطور رسمی شروع کرد و گفت: طبق ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده که متضمن مشخصات شاکی و متهمان نباشد مجاز و تخلف از این ماده در حکم افترا است.
وی با قرائت ماده 358 و 359 قانون آیین دادرسی کیفری خواستار عدم تصویربرداری، عکس برداری و ضبط صدای جلسه شد.

** نماینده دادستان و قرائت کیفرخواست 237 صفحه ای
سپس نماینده دادستان با حضور در جایگاه، کیفرخواست متهم اصلی و دو متهم دیگر پرونده نفتی را قرائت کرد.
رضا نجفی با قرائت محتویات کیفرخواست گفت: قرار بازداشت متهم اصلی در دی سال 1392 در شعبه 6 دادسرای کارکنان دولت صادر شد و «ح.ف.ه» و «م.ش» در ادامه رسیدگی قرار گرفتند؛ پرونده در اوایل سال 1392 توسط واحد اطلاعات مالی شورای عالی مبارزه با پولشویی مفتوح شده بود و وزارت نفت نیز با اعلام برداشته شدن دو میلیون یورویی توسط بابک زنجانی، خواستار ممنوع الخروجی وی شد.

** اتهامات میلیاردر نفتی 
نماینده دادستان در دادگاه، قرار مجرمیت بابک زنجانی متولد تهران را فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاهبرداری از بانک «اف.آی.آی.بی» و جعل حواله به نام «ی»، جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای «ی»، جعل حواله ارزی از بانک «اف.آی.آی.بی» به بانک مسکن، جعل حواله ارزی از بانک کنت به موسسه مالی اعتباری توسعه، جعل دستور انتقال بین بانکی از بانک «اف.آی.آی.بی» به بانک اسلام، جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر، پولشویی به مبلغ 1967 میلیون یورو و نشر اکاذیب و 22 مورد جعل، عنوان کرد.

** موارد اتهامی «م.ش» اشاره شده در کیفرخواست
افساد فی الارض و اخلال در اقتصاد کشور با علم بر موثر بودن اقدامات در ضرر به نظام، جعل، کلاهبرداری و پولشویی، مشارکت و کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی، جعل اسناد و مشارکت در کلاهبرداری از عواید نیکو از جمله قرار مجرمیت متهم دیگر پرونده نفتی به نام «م.ش» بود که توسط نماینده دادستان قرائت شد.

** اتهامات «ح.ف.ه» به نقل از نماینده دادستان
نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست، اتهامات «ح.م.ه» را افساد فی الارض از طریق اختلال اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت اچ کی، مشارکت در کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی عنوان کرد.

** خانمی با حقوق ماهیانه چهار هزار یورویی
نماینده دادستان در قرائت بخشی دیگر از کیفرخواست گفت: یکی از کارمندان بابک زنجانی زنی به نام «م.م»، ماهیانه چهار هزار یورو حقوق دریافت می کرد.
به گفته وی، بابک زنجانی 11 شرکت نفتی ثبت کرده و در کشورهای عراق، ترکیه، تاجیکستان و مالزی به فعالیت های پولی و بانکی پرداخته که یکی از مهمترین شرکت های نفتی شرکتی در عراق بوده که بابک زنجانی 49 درصد سهام را از آن خود داشته است.
نماینده دادستان گفت: خرید و فروش طلا، جرثقیل و معاملات بانکی بخشی از فعالیت های شرکت های بابک زنجانی بوده که برخی از افراد در هیات مدیره این شرکت ها حضور فعال داشته اند که یکی از آنها خانمی به نام«م.م» است که حقوق آن ماهیانه چهار هزار یورو اعلام شده است.

** خواهرانی که چشم از چشم برادر برنمی داشتند
در جلسه دادگاه حین قرائت کیفرخواست از سوی دادستان چشمانم به خواهرانی خیره شد که هر لحظه فرصت می یافتند سر خود را برگردانده و به بردار خود خیره می شدند.
یکی از آنها که کوچکتر به نظر می رسید شاید هر دو دقیقه با دنبال بردار خود می گشت.
میلیاردر نفتی که در دادگاه مقابل قاضی نشسته بود از پشت عینک دسته مشکی، در صورت نماینده دادستان خیره شده بود و بقدری تمام حواسش به آنچه که نماینده دادستان قرائت می کرد، بود که تیک های پشت سر هم ابروان خود را متوجه نمی شد و بخوبی می توانستی ببینی در هر ثانیه ابروان او چند بار پشت هم تکان می خورد و شاید بخاطر این بود که بشدت غرق در کیفرخواست شده است.

** ساعت 10 و 10 دقیقه زمانی برای تنفس 
ساعت تقریبا 10 و 10 دقیقه بود، نماینده دادستان همچنان بی وقفه در حال قرائت کیفرخواست بود، که قاضی پرونده وقت تنفس اعلام کرد.
پس از 15 دقیقه وقت تنفس، جلسه دادگاه از سر گرفته شد و نماینده دادستان به قرائت کیفر خواست پرونده ادامه داد.

** تغییر شماره شناسنامه و دریافت شناسنامه جعلی
نماینده دادستان با بیان اینکه متهم بیش از 76 شرکت در کشورهای ایران، تاجیکستان، امارات و مالزی دارد، گفت: این متهم با تغییر شماره شناسنامه از 1618 به 1628 شناسنامه ای جعلی برای خود درست کرد و توانست با شناسنامه جعلی دسته چک جدید دریافت کند و همچنین ضمانتنامه بانکی به نام پوشینه بافت اخذ کرد.
نماینده دادستان افزود: متهم با تاسیس شرکت ها و موسسات بانکی جهت اقدام مجرمانه در چندین کشور، شرکت و موسسه ایجاد کرد و مدعی شد که 15 میلیارد یورو از شرکتی به نام «آی وان» زیر مجموعه موسسه سوئیفت، وام دریافت کرده است در حالیکه براساس استعلام از موسسه سوئیفت، این موسسه هیچ شرکتی زیر مجموعه ندارد و اصلا نمی تواند مانند بانک وام پرداخت کند.
نجفی اضافه کرد: میلیاردر نفتی با سرمایه 10 میلیون دلاری بانک کنت تاجیکستان را خریداری می کند که این بانک در ابتدا تحت ارزش بانک فعالیت می کرد و او همچنین با سرمایه چهار میلیون دلاری بانک «اف.آی.آی.بی» را خریداری می کند تا از این طرق بتواند اقدامات مجرمانه خود را انجام دهد.
شرکت سورینت دبی، شرکت استیدی بنکرز، شرکت سوئیفت ال تی دی، چندین شرکت نفتی از جمله شرکت های بود که به گفته نماینده دادستان، زنجانی آنها را تاسیس و دایر کرده است.

** جعل پرونده حتی در زندان
نماینده دادستان از جعل پرونده حتی حین تحقیقات خبر داد و در بخشی از قرائت کیفرخواست اعلام کرد: بابک زنجانی از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون زندان، ارتباط می گرفت و توسط خواهر خود تغییراتی در پرینت پرونده ها ایجاد می کرد و پرونده در حقیقت، جعل می شد.
نجفی افزود: بابک زنجانی از خواهر خود، تقاضا کرد تا به کارمندان شرکت هلدینگ سورینت اطلاع دهد که در پرینت شرکت «آی وان تو آی وان» (سیستم طراحی شده برای شرکت هلدینگ سورینت) تغییراتی ایجاد کند و این، یعنی متهم در مرحله تحقیقات نیز دست از جعل برنداشت.
نماینده دادستان اضافه کرد: پس از دستگیری خواهر میلیاردر نفتی و تحقیقاتی که از وی در سوم شهریور سال 1393 در جلسه بازپرسی به عمل آمد، وی گفت، بابک اعلام کرد جداول را در سایتی بگذارند و آن را به روز کنند و 15 هر ماه میلادی این جدول ها باید در سایت قرار می گرفتند که این کار را خانم «س.چ» انجام می داد. 
براساس این گزارش، نماینده دادستان 53 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه ای را قرائت کرد و قرائت بقیه آن به جلسه فردا(یکشنبه) موکول شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.