قدس‌:اگر سرهنگ سرکارآگاه حسین بیدمشکی که تاکنون گره کور صدها جنایت مرموز را گشوده، سرهنگ کارآگاه پلیس جنایی، غلامی ثانی در مشهد، ...

تکلیف چاقوی ضامندار را روشن کنید!

 سرهنگ کارآگاه حاجی‌زاده معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران و صدها سر کارآگاه و کارآگاه مجرب و دوره دیده (که از صبح تا شام با جنایت و آدمکشی آشکار و پنهان سر و کار دارند و متخصص به معنی واقعی خود هستند) دهها سوگند یاد کنند و هزار دلیل و برهان بیاورند که تولید چاقوی ضامندار، انواع چاقوها و سلاحهای سرد جیبی و پنجه بکس در حکم صدور مجوز برای قتل و جنایت است، و متأسفانه در جامعه کنونی رسم شده هر کس در خیابان با هر کس حرفش می‌شود دست به چاقو ببرد، اما گویا اعضای محترم کمیسیونی که در مجلس شورای اسلامی باید قانون منع تولید سلاحهای سرد بخصوص از نوع ضامندارش را تصویب کنند زیر بار نمی‌روند و یکی دو نفر که در میان اعضای آن کمیسیون هستند معتقدند با وضع این قانون عده‌ای صنعتگر سنتی- که چاقوی ضامندار و پنجه بکس می‌سازند تا افراد مستعد برای جنایت و تبهکاری چشم و چال مردم را کور کنند یا زن و دختر خودشان یا دختری که حاضر نشده به آنان روی خوش نشان دهد بکشند- از نان خوردن می‌افتند و خدا نکند صنعتگر صنایع مستظرفه چاقو ضامندار و پنجه بکس گرسنه بماند.  در این کشور چند هزار نفر خشخاش می‌کاشتند و پدر مردم را می‌سوزاندند و در هر خانه و هر قهوه خانه بساط  منقل و وافور پهن شده بود؟

در شهریور بیست اغلب کسانی که باید به جنگ مهاجمان بروند، کنار منقل لمیده بودند و آنانکه رفته و پس از چند ساعت خمار شده بودند سعی می‌کردند هر چه زودتر به مأوایی برسند و پای منقل بیتوته کنند.

بساطش را جمع کردند و نمی‌گویم کاملاً موفق شدند، اما کشت خشخاش و استعمال تریاک تا حدود زیادی منسوخ شد. بگذریم که در سالهای دهه پنجاه، چند والا حضرت بخصوص از نوع مؤنث به اخلاق آنها که در دربار بودند و کسانی مانند امیر هوشنگ دولو قاجار که از صبح تا شام پای منقل بود، شاه و دولت را واداشتند چون تریاک عایدات فراوان دارد کشت آن را در مزارع خاص متعلق به بزرگان اجازه دهد و در حالی که سیصد قاچاقچی به اتهام حمل تریاک و هرویین تیرباران می‌شدند بنا به شهادت اسدا... علم وزیر دربار شاهنشاهی «دولو قاجار» پیشخدمت مخصوص و قواد شاه، پنجاه کیلو پنجاه کیلو تریاک از اصفهان به تهران می‌آورد و لابد ماجرای آبروریزی او در فرودگاه ژنو و کشف چمدان تریاک و محاکمه‌اش را که آبروی شاه را برد شنیده‌اید. چاقوی ضامندار چه صنعت مستظرفه‌ای است؟ چرا باید مجلس قانون منع سلاح سرد را که در جیب جا می‌گیرد، تصویب نکند و آن را چند سال معطل نگه دارد؟ شاید خواننده بپرسد کارد که در همه جا پیدا می‌شود. کارد قصابی، کارد آشپزخانه؛ پس باید تولید کارد را  هم ممنوع کرد؟ فرق کارد قصابی و آشپزخانه با صنعت مستظرفه چاقو ضامندار و پنجه بکس این است که کارد قصابی و کارد آشپزخانه در جیب جا نمی‌گیرد، اما امروزه چاقوی ضامندار در جیب اغلب جوانان و حتی کیف خانمها پیدا می‌شود.

یکی از علل تجری چاقوکشان کمبود گشت پلیس سیار در خیابانهاست. عده‌ای آمده‌اند می‌گویند: عصر گشت سیار فیزیکی گذشته است و دوربین‌هایی (که خوشبختانه همه جا نصب شده‌اند) تمام امور را زیر نظر دارند. بسیار حرف حسابی است، اما دوربین جای پلیس گشتی اتومبیل سوار و موتورسوار را نمی‌گیرد. از دوربین می‌توان برای شناسایی و دستگیری چاقوکشان و تبهکاران استفاده کرد، ولی حضور مأمور در خیابان، موجب کاهش میزان تجری و جسارت تبهکاران و چاقوکشان خواهد شد. هر چه دوربین نصب شود جایگزین اتومبیل پلیس مسلح که در خیابان گشت می‌زند نخواهد شد. درلندن سالهای 1925 تا 1945 که هر نوع خطری از سوی استقلال طلبان ایرلندی و پس از آغاز جنگ از سوی عمال آلمان نازی شهر 6 میلیون نفری لندن را تهدید می‌کرد پنجاه خودروی پلیس گشتی پیوسته در حال تردد بودند و امنیت شهر را بخوبی حفظ می‌کردند. اتومبیلهای پلیس گشت سواره می‌توانند تمامی شعبه های بانکها را تحت نظر داشته باشند و مانع بروز جنایات، دزدی‌ها، کیف ربایی‌ها و انواع تبهکاری‌ها و بزهکاری‌ها شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.