قدس آنلاین: در آیین افتتاحیه مرکز درمان سرطان مهر رضوی که در بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد، سن به عنوان مهم ترین ریز فاکتور ابتلا به سرطان مطرح شد و صاحب نظران حوزه درمان سرطان، از رشد ۶ درصدی سرطان سینه در کشور ابراز نگرانی کردند.

سرطان معده، مرگبارترین سرطان در ایران است/افزایش زنان سیگاری نگران کننده است

به گزارش قدس آنلاین، سعید هاشم زاده ظهر امروز در آیین افتتاحیه مرکز درمان سرطان مهر رضوی که در آمفی تئاتر بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده، تعداد بیماران سرطانی دنیا در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱۴ میلیون نفر و جان باختگان ناشی از سرطان نیز ۸ میلیون نفر اعلام شده است.
وی از افزایش شیوع و ابتلا به سرطان خبر داد و گفت: میزان شیوع و ابتلا به سرطان در حال افزایش است و پیش بینی می شود که آمار مبتلایان تا دهه آینده به ۲۲ میلیون نفر نیز برسد که آماری نگران کننده است.
رئیس بیمارستان رضوی مشهد پیرامون افزایش هزینه های درمان سرطان بیان کرد: تا سال ۲۰۲۰میلادی هزینه درمان سرطان در ایالات متحده آمریکا به ۱۵۶ میلیارد دلار می رسد.
هاشم زاده یکی از مشکلات بیماران سرطانی را عدم توجه به نیازهای عاطفی و تغذیه ای آنان دانست و تصریح کرد: تمام توجه پزشکان محدود به بحث درمان بیماران سرطانی است و نیازهای عاطفی و تغذیه ای این بیماران مورد غفلت قرار می گیرد.
وی بهره گیری از الگوی کشورهای توسعه یافته را راهکاری مناسب برای اصلاح دوره های درمانی بیماران سرطانی عنوان کرد و افزود: در مرکز مهر رضوی با بهره گیری از الگوهای درمانی کشورهای توسعه یافته ضمن تعریف چهارچوب مشخص برای درمان بیماران، اقداماتی برای تشخیص زودهنگام بیماری، روانشناسی بیمار و حمایت های درمانی از آنان مورد توجه قرار می گیرد.
در ادامه این مراسم، محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: سن، مهم ترین ریز فاکتور موثر در ابتلا به سرطان بوده که ۷۰ درصد سرطان ها در کشور ما به این عامل وابسته است.
وی با اشاره به جمعیت نسبتا جوان کشور تاکید کرد: جامعه ایران، جامعه ای نسبتا جوان است که ۸.۵درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال و ۶درصد جمعیت را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند.
اکبری با اشاره به غیر قابل تغییر بودن ریز فاکتور سن خاطر نشان کرد: از آن جایی که سن، عاملی غیر قابل پیش بینی است، باید به کنترل مصرف دخانیات، چاقی، کلسترول و کاهش مصرف غداهای آماده پرداخت.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در خصوص آمار نگران کننده بانوان مصرف کننده دخانیات در کشور یادآور شد: در سال ۸۲ میزان بانوان سیگاری ۳.۴ درصد بوده که در سال ۹۲ به ۷.۲ درصد رسیده که آماری نگران کننده است.
وی در ارتباط با نسبت سرطان در کشور تصریح کرد: به ازای هر صد هزار نفر، ۱۴۰ نفر مبتلا به سرطان هستند که این نسبت در کشورهای غربی بین ۴.۵ تا ۶ برابر بوده و به صورت ۷۰۰ نفر در هر صد هزار تعریف شده است.
اکبری در رابطه با آمار ابتلا به سرطان در کشورهای شرقی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای شرقی، ثبت سرطان نداریم و آمار ابتلا به سرطان برخی دیگر از کشورهای شرقی شبیه به آمار کشور ما است.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی پیرامون یافتن موارد جدیدی از ابتلا به سرطان در ایران خاطر نشان کرد: حدود ۹۰ هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان در کشور ثبت می شود که حدود نیم میلیون نفر از مبتلایان با سرطان زندگی می کنند و عمر طبیعی خود را پشت سر می گذارند.
وی با اشاره به شایع ترین سرطان در بین بانوان ایرانی عنوان کرد: در خانم های ایرانی سرطان سینه بیش از سایر سرطان ها شایع است که آماری شبیه به کشورهای غربی دارد.
اکبری در زمینه رشد سالانه سرطان سینه در کشور تاکید کرد: در سال ۱۰هزار مبتلای جدید به سرطان سینه در کشور شناسایی می شود که دارای رشد سالانه ۶ درصدی است.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در خصوص شایع ترن سرطان مردان ایرانی خاطر نشان کرد: سرطان معده, شایع ترین سرطان مردان ایرانی است و این سرطان یک سرطان اجتماعی تلقی می شود.
وی با بیان اینکه سرطان معده، مرگبارترین سرطان در بین مردان و زنان ایرانی است، افزود: سرطان معده مرگبارترین سرطان در بین مردان و زنان ایرانی است و ایران بیش از سایر کشورهای دنیا شاهد سرطان بوده است.
اکبری در ارتباط با میزان اطفال زیر ۱۱ سال مبتلا به سرطان تصریح کرد: سرطان اطفال سهمی ۲.۵ درصدی دارد که معادل کشورهای غربی است و باید برنامه های جامعی برای حمایت از اطفال زیر ۱۱ سال مبتلا به سرطان انجام شود.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تاثیر میکروب و ویروس بر ابتلا به سرطان یادآور شد: در ۳۰ درصد از سرطان ها، عوامل عفونی، میکروبی و ویروسی تاثیر گذار است، در حالیکه تاثیر عوامل عفونی بر سرطان در کشورهای غربی حدود ۵ درصد اعلام شده است.
وی از افزایش امید به زندگی در ایرانیان خبر داد و افزود: امید به زندگی ایرانیان در سال ۵۵ حدود ۵۶ سال بوده که در سال ۹۲ به ۷۴سال برای زنان و ۷۲ درصد برای مردان ارتقا یافته است.
اکبری یکی از معضلات وزارت بهداشت را نداشتن سواد روان شناسی اجتماعی دانست و بیان کرد: یکی از معضلات وزارت بهداشت، نداشتن سواد روانشناسی اجتماعی برای بیماران سرطانی است.
پروفسور علی گرجی، رئیس مرکز مهر رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: ایده افتتاح مرکز درمانی سرطان مهر رضوی از سوی تولیت آستان قدس رضوی مطرح شد و از ۱۰ ماه گذشته تحقیقات گسترده ای برای افتتاح این مرکز صورت گرفته است.
وی یکی از اهداف افتتاح مرکز مهر رضوی را تامین نیازهای درمانی سرطان در داخل کشور دانست و تاکید کرد: یکی از اهداف تاسیس مرکز درمانی مهر رضوی، تامین نیازهای درمانی بیماران در داخل کشور است و در تلاش هستیم امکانات این مرکز را به گونه ای ساماندهی کنیم تا بیماران سرطانی برای درمان عازم کشورهای غربی نشوند.
گرجی، تغییر دیدگاه نسبت به بیماران سرطانی را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: دیدگاه های خوبی نسبت به بیماران سرطانی حاکم نیست و گاهی بیماران پس از بهبودی کامل خود هم چنان با اضطراب و افسردگی حاصل از دیدگاه های نادرست رنج می برند.
رئیس مرکز درمان سرطان مهر رضوی از افتتاح فاز اول این مرکز خبر داد و گفت: فاز اول مرکز مهر رضوی با کیلینیک های سرطان پروستات، دستگاه های گوارشی و مغز و نخاع کار خود را آغاز می کند.
وی از راه اندازی سرویس اجتماعی مرکز مهر رضوی خبر داد و گفت: به دلیل نیازهای روانی بیماران سرطانی، سرویس اجتماعی این مرکز تا ۶ ماه آینده راه اندازی می شود.
در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، مصطفی مهرابی بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ابتلا به سرطان در کشور ما به دلیل جمعیت رو به پیری رفته در حال افزایش است و پیش گیری، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماران باید توسط مراکز مجهز درمانی صورت بگیرد.
وی با اشاره به ناتوانی بیمارستان های خصوصی در دریافت هزینه های تمام شده از بیماران تصریح کرد: می توان گفت که در حال حاضر بیمارستان خصوصی واقعی نداریم و تقریبا خیریه هستند؛ چرا که نمی توانند قیمت تمام شده را از مردم بگیرند.
مهرابی بهار در ارتباط با عدم حمایت بیمه ها از حوزه پیشگیری بیماری ها بیان کرد: بیمه ها به دلیل کاهش بودجه، قادر به پوشش هزینه های پیشگیری از ابتلا به بیماری ها نیستند و تنها حوزه درمان را با تعرفه های دولتی پوشش می دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش تولیدات دارویی بومی در کشور خبر داد و افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۵ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شد که اکنون به ۹۵ درصد رسیده است.

ملیکا درودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.