«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان پس از چند سال رویارویی و تحریم روسیه به بهانه الحاق کریمه، در نهایت تصدیق کرد کریمه بخشی از خاک روسیه است.

کریمه بخشی از روسیه است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با استناد به گزارش پایگاه اینترنتی Gazeta.ru مستقر در مسکو، نوشت: «الکسی پوشکوف» رئیس کمیته امور خارجه مجلس دومای روسیه در صفحه توئیترش پیامی را با این مضمون منتشر کرد که آنگلا مرکل برای نخستین بار به صورت علنی این حقیقت را پذیرفت که کریمه به اوکراین تعلق ندارد و این شبه جزیره به عنوان بخشی از خاک روسیه باقی خواهد ماند.
این مقام روس نوشت: 'پس از نشست پاریس، مرکل برای نخستین بار تصدیق کرد کریمه به اوکراین باز گردانده نخواهد شد. این بدان معناست که بحران کنونی در اوکراین فقط به مناطق شرقی این کشور مربوط می شود.'
مذاکرات گروه چهارجانبه نورماندی متشکل از رهبران کشورهای روسیه، فرانسه ، اوکراین و آلمان روز جمعه گذشته به منظور رفع موانع بر سر اجرای توافق صلح مینسک بین طرف های درگیر در اوکراین، در پاریس برگزار شد.
مرکل روز جمعه هدف از این نشست را دستیابی به توافقی درباره خروج تسلیحات سنگین از شرق اوکراین عنوان کرد و پس از پایان این نشست گفت که ما توانستیم درباره خروج تسلیحات سنگین به توافق برسیم.
مرکل در مجموع مذاکرات نورماندی در پاریس را مثبت خواند و گفت از نتایج این نشست راضی است.
گروه نورماندی در سال 2014 به منظور دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای پایان دادن به درگیری ها در شرق اوکراین تشکیل شد. این گروه در فوریه 2015(اسفند) توافق صلحی را موسوم به توافق مینسک برای پایان دادن به درگیری ها در شرق اوکراین تصویب کرد.
ساکنان شبه جزیره کریمه با برگزاری یک همه پرسی قانونی در 16مارس 2014 (25 اسفند 92) و با آرای اکثریت شرکت کنندگان، با پیوستن به روسیه موافقت کردند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دو روز بعد (27 اسفند 92 ) به طور رسمی سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزء جدایی ناپذیر روسیه خواند.
از آن پس و به دنبال آغاز درگیری ها در شرق اوکراین، غرب و همپیمانانش روسیه را به مداخله نظامی در این منطقه متهم کردند؛ اتهامی که بارها از سوی روسیه تکذیب شده است.
مقامات روس می گویند الحاق کریمه به اراده و خواست ساکنان کریمه بوده است و واشنگتن و شرکای اروپایی اش از آن به عنوان بهانه ای برای رویارویی با روسیه استفاده می کنند.
بخش های شرقی اوکراین با اکثریت روس زبان، پس از برکناری 'ویکتور یانوکوویچ' رییس جمهوری پیشین اوکراین در فوریه 2014 (بهمن 1392)، به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کارآمدن دولتی جدید در کی یف، به عرصه فعالیت طرفداران جدایی طلبان و درگیری های مداوم با نیروهای ارتش تبدیل شد.
درگیری های شرق اوکراین در 15 آوریل 2014 (26 فروردین 93) با عملیات ضد تروریستی دولت برای سرکوب ناآرامی های این منطقه آغاز شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.