گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - حدود ۴۲ سال پیش اولین سرشماری کشاورزی در کشور انجام شد و پس از آن در سالهای ۶۷، ۷۲ و ۸۲ نیز 
سرشماری هایی انجام شد.

 بازخوانی نتایج سرشماری عمومی کشاورزی کشور

اما در چهارمین سرشماری کشاورزی کشور در سال 93 آمارها و نتایج جدیدی به دست آمد.

طبق این سرشماری میزان اراضی کشاورزی کشور حدود 5/16 میلیون هکتار برآورد شد که براین اساس برای هر  کشاورز سهمی معادل حدود پنج هکتار زمین تعلق گرفت.

حدود نیمی از اراضی کشور، اراضی زراعی دیم بوده و بقیه آن را اراضی زراعی آبی و باغ و قلمستان دیم و آبی شامل
 می شود.

در این سرشماری با توجه به سطح کاشت محصولات سالانه می بینیم که گندم نیمی از کاشت محصول سالانه را در کشور به خود اختصاص داده و جو، برنج  و سایر محصولات بقیه سطح کشت در کشور را در بر می گیرد.

 

 باغ و قلمستان

اما میزان باغ و قلمستان طبق این سرشماری حدود 1800 هزار هکتار برآورد شده که 90درصد آن را باغ و قلمستان آبی و فقط 10 درصد باقی مانده آن را باغ و قلمستان دیم تشکیل می دهد.

همچنین برآورد شده حدود سه چهارم از میزان باغها و قلمستانهای کشور تک محصولی هستند و تنها یک سوم باغها و قلمستانها چند محصولی هستند.

 وضعیت دام

همچنین در این سرشماری اطلاعات جدیدی در خصوص وضعیت دام در کشور آمده است. به طوری که حدود 70 درصد از دامهای سبک کشور از نوع گوسفند و بره هستند و حدود 30 درصد هم بز و بزغاله و نیز در میان دامهای سنگین 95 درصد گاو و گوساله و  5 درصد باقی مانده آن را شتر و بچه شتر، گاو میش و بچه گاو میش تشکیل می دهند.

 

 کشت گلخانه ای

همچنین بخش کشت گلخانه ای این سرشماری نشان می دهد، حدود 14 هزار بهره بردار کشاورزی در 6 هزار هکتار مساحت، به کشت محصولات گلخانه ای نظیر گل و گیاهان زینتی و انواع محصولات سالانه و دایمی مشغول به کار هستند.

براساس نتایج حاصل از چهارمین سرشماری کشاورزی، در کل کشور حدود یک میلیون 250 هزار بهره بردار کشاورزی به پرورش طیور به روش سنتی و نیز حدود 52 هزار بهره بردار کشاورزی به پرورش زنبور عسل مشغول هستند.

بر اساس همین سرشماری 8 هزار و  600 بهره‌بردار کشاورزی کرم ابریشم و بیش از 13 هزار بهره بردار کشاورزی ماهی پرورش می دهند. گفتنی است، بهره بردار کشاورزی در این سرشماری به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود که به تنهایی یا با مشارکت دیگران مدیریت امور بهره برداری کشاورزی و مسؤولیت فنی و اقتصادی آن را بر عهده داشته و به طور مستقیم در سود و زیان آن سهیم باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.