قرار شد برای خانه «فر» بخریم. نظر به تبلیغات سنگین رسانه‌ها و البته انتخاب عقلانی خودمان دنبال محصولی ایرانی بودیم.

مشتری مداری حلقه گمشده تولیدات داخلی

 تا دلتان بخواهد انواع خارجی‌اش بود و حیران مانده بودم کالایی که چندین تولیدکننده داخلی آن را می‌سازند، چرا باید در این حجم وارد شود و انواع خارجی‌اش بازار را قبضه کند؟ چه کسی اجازه این واردات گسترده را می‌دهد؟ ضمن اینکه قیمت انواع خارجی بسیار گرانتر از داخلی بود و برایم سوال شده بود، چه کسی محصول خارجی را می‌خرد و چرا؟ بویژه آنکه عموم فروشنده‌ها تأکید می‌کردند کیفیت نوع ایرانی با خارجی تفاوت چندانی ندارد. بنابراین گمانم آن بود جماعت «خارجی بخر» حتماً نوکیسه‌هایی هستند که محض پز دادن و چشم و همچشمی و فرهنگ ناصواب فخر فروشی چنین انتخابی می‌کنند وگرنه چه دلیل دیگری دارد که رضایت بدهی فرزند و برادر و همسر و... خودت بیکار شود و با خرید تو یک خارجی کار پیدا کند و ارز و سرمایه میهنت بیفتد دست بیگانگان و جای سرزمین خودت، ملک آنها رونق یابد و... اما در ادامه دیدم ملاحظات دیگری هم هست که باید در این میان آنها را دید.

یک روز آخر هفته سرانجام به نمایندگی اصلی یک برند مشهور داخلی رفتیم و خریدمان را انجام دادیم. پول پرداخت شد و فروشنده بعد از هماهنگی با انبارش، آدرس ما را گرفت و گفت تا به منزل برسید، فر را هم از انبار برایتان آورده‌اند رفتیم و به منزل که رسیدیم به جای رسیدن پیک مربوطه، فروشنده تلفنی کرد و گفت اشتباه شده و موجودی در انبار نداشتیم.

چهار روز دیگر می‌آوریم. بیایید ببرید. پول را هم اگر می‌خواهید شماره کارتی بدهید تا واریز کنم و تلفن همراهش را داد تا اگر پولمان را خواستیم شماره کارت را پیامک کنیم. فرستادیم اما تا حدود ده ساعت بعد پیامک برایشان نمی‌رسید! تلفنش را هم جواب نمی‌داد. آخر شب که جواب داد هم کلی بهانه آورد که برادرم نیست و... خلاصه پول را دو روز دیگر می‌ریزم به حسابتان! و اعتراض ما هم بی‌فایده بود! خلاصه دردسرتان ندهم که ما ناگهان به دلایلی به پول نیاز پیدا کرده بودیم و ایشان هم بعد آن مکالمه دیگر جواب تلفن را نمی‌داد و روز بعد هم تعطیل بود و بعد هم که بماند چطور پول را گرفتیم و چقدر ایشان غرغر کرد و طلبکار بود و... حالا تصور کنید این نمایندگی اصلی آن برند در کلانشهر مشهد بود!

پس از این قصه رفتیم از فروشگاهی دیگر همان مدل را خریدیم. آوردند منزل و ما هم با کمک خود پیک آوردنده باز کردیم تا مدل دیگری یا شکسته و آسیب دیده نباشد و بنا شد روز بعد، از نمایندگی مربوطه برای نصب بیایند. آمدند و فهمیدیم یک پایه فلزی مربوط به داخل اجاق کم است. اما نمایندگی مربوطه می‌گفت چون باز کردید به ما ربطی ندارد. باید هزینه‌اش را بدهید تا از تهران بفرستند. گفتیم چرا این توضیحات را فروشنده نداد، اما پاسخ درستی نشنیدیم. برخلاف همه فرهای جهان(!) دو سینی اصلی مربوط به پخت را هم کم داشت. نمایندگی گفت اینها را باید جدا خودتان بخرید. درست مثل اینکه شما بروید ماشین بخرید و هنگام تحویل از کارخانه ببینید مثلاً دو تا صندلی جلو را ندارد و به شما بگویند اینها را باید جدا بخرید! پول جدا بدهیم و آنها را هم از تهران بفرستند و اینجا بود که دیدم محصولات ایرانی اغلب با وجود کیفیت مناسب اصولا مشتری مدار نیستند. خدمات پس از فروششان خیلی بد است و با مشتری صادق نیستند و البته با تمام این احوال باز هم کالای ایرانی خواهم خرید، ولی امید است نظارتی هم باشد تا این جزئیات در تولید و عرضه محصولات ما اصلاح شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.