رها حاتمي : كشتي و وزنه برداري، پیشینه طولاني تري در كسب مدال المپيك دارند، اما وقتي اين دو رشته را در كنار تكواندو زير ذره بين مي‌گذاريم، ...

فدايي شدن، فرمولي تازه براي مدال المپيك

 به وضوح مي‌بينيم كه اين عضو كم تجربه تر كه تازه چند سالي است به اين جرگه پيوسته، منظم تر و حساب شده تر مسيرش را تا ريو سپري مي‌كند. كشتي و وزنه برداري، در ماه‌هاي اخير سر و صداهاي زيادي را پشت سر گذاشته‌اند و بتازگي به آرامش نسبي رسيده اند، اما در يك سال گذشته، تكواندو كه انتخابي‌هاي المپيكش زودتر از بقيه آغاز شده، طوري مسيرش را طي كرده كه امروز وقتي با سرمربي اين تيم صحبت مي‌كني، بخوبي متوجه مي شوي كه حتي حساب و كتاب قرعه كشي بازي هاي المپيك را دارد و برنامه اين را چيده كه مثلاً فرزان عاشورزاده، كه تكواندوكار شاخصش است، چطور در دو سال قبل از المپيك حركت كند، كه قرعه بهتري در ريونصيبش شود. اين حساب و كتاب و ظرافت را در جايي ديگر مي توان ديد. نمونه‌اش، همين مسابقه هاي سيزم كه نمايندگان تكواندو ايران راهي اش شدند. اين ظرافت را در چينش دو تكواندوكار 68 كيلويي مي توان ديد، بهنام اسبقي و ابوالفضل يعقوبي. بهنام كه نفر سوم وزن دوم المپيك بود، به خاطر يك مصدوميت ، 2 گرند پري و يك رقابت قهرماني جهان را از دست داد و همين موضوع او را به رده هفتم رسانده، رده اي كه او را المپيكي نمي كند، اما مسؤولان تيم ملي در اين مدت مصدوميت بيكار نبوده اند و قيد او را نزده‌اند. در اين مدت، ابوالفضل 63 كيلو و 17 ساله تيم ملي، به يك وزن بالاتر آمد تا نه به جاي بهنام، كه به عنوان يك ايراني، اجازه ندهد، حريفان بهنام امتيازات زيادي بگيرند. همين رويه باعث شده تا امروز بهنام كه برگشته و هنوز با روزهاي اوجش فاصله دارد، با نفر ششم، فاصله زيادي نداشته باشد و تنها 42 امتياز اختلاف دارد. چيزي كه با 20 امتياز سيزم و 40 امتياز گرند پري منچستر (البته اگر در هر دو رقابت به طلا برسد)، جبران مي‌شود و از اين به بعد بهنام بايد براي بالاتر رفتن در رنكينگ تلاش كند. از طرف ديگر كادر فني ابوالفضل جوان را كه همراه نصرآزادانی، در چند رقابت اخير، نقش فدايي را داشتند، رها نكرده است؛ اگرچه برنامه اي كه چيده شده، سختي هاي خاص خودش را دارد. ابوالفضل در رقابت هاي سيزم، در 63 كيلو مسابقه مي دهد، يعني بايد 5 كيلو در اين يكي – دو روز كم كند، اما چند ساعت بعد از اينكه از كره برگردد، دوباره بايد به 68 كيلو برود تا ياركمكي بهنام اسبقي باشد و دوباره همان نقش را ايفا كند؛ يعني هر دو در يك وزن رقابت كنند با اين تفاوت كه يعقوبي كنار بهنام، باشد تا امتيازهايي را از رقبايش بگيرد و اگر بر اساس قرعه رودر روي هم قرار گرفتند، به نفع بهنام كنار برود.

اين رويه در اين وزن بارها و بارها تكرار شده، اما اوزان ديگر هم بي نصيب از اين شرايط نيستند. در وزن سه و چهار هم همين وضعيت وجود دارد، با اين تفاوت كه در وزن 3، دو ملي پوش ايران در رنكينگ المپيك هستند و در نهايت يكي بايد به نفع ديگري كنار برود. مهدي خدابخشي، نفر اول رنكينگ است و مسعود حجي زواره، نفر چهارم. طبق قانون در هر وزن، از هر كشور يكي مي‌تواند به المپيك برسد كه با اين حساب، خدابخشي شانس بيشتري دارد، اما هنوز درباره اين وزن تصميم قطعي گرفته نشده است.

***

مرور اين وضعيت نشان مي‌دهد كه فدراسيون تكواندو هدف گذاري كرده تا شايد جاي كشتي فرنگي كه در لندن، پرافتخارترين تيم نام گرفت، اين بار و براي ريو، اين عنوان به تكواندو برسد. همه اينها باعث شده تا اين ذهنيت به ملي پوشان القا شود كه همه براي يكي بايد تلاش كنند و آن يكي، ايران است. شايد اين بچه‌ها، ته دلشان بخواهند خود روي سكوي المپيك بروند،‌اما هر قدر هم كه گوش‌هايت را تيز كني، صداي اعتراضي از دل اين تيم شنيده نمي‌شود كه بايد اين را به فال نيك گرفت. انگار در اين تيم بچه‌ها با اينكه نقش فدايي ايفا كنند، كنار آمده اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.