یک عضو مجلس خبرگان گفت: آمریکا که خود را سنبل آزادی می‌داند امنیت و حقوق برابر را در کشورش رعایت نمی‌کند.

حائری شیرازی :حقوق برابر امنیت، بستر آزادی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان یران (ایسنا)، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در همایش بین‌المللی سکوت صلح که در دانشکده‌ی علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به روایاتی مربوط به فساد و خونریزی انسان‌ها اظهار کرد: ملائک چون تعلقی ندارند، فساد و خونریزی نمی‌کنند. انسان‌ها به خاطر تعلقاتشان دست به فساد می‌زنند.

وی اضافه کرد: طبیعت تعلق این است که اگر به خاطر خدا مهار شود، خیلی خوب است. هر کاری که انسان به خاطر خدا انجام دهد و برای آن از علاقه خود بگذرد، برایش مفید است. این که خداوند ابراهیم را امام انسان‌ها قرار داده یعنی این که یاد بگیریم که از تعلقات خود بگذریم زمانی که او بچه‌ی 8 ساله‌اش را در منا خواست ذبح کند عشق و علاقه خود و فرزندش به خدا بیشتر شد. حسین‌بن علی هم از خودش و تعلقشاتش برای خدا گذشت. کسانی هم که به مکه می‌روند از زن و بچه‌ و لباس‌های فاخرشان می‌گذرند تا به خدا برسند.

وی رابطه حقوق و علوم انسانی را بدون توجه به انسان شناسی رابطه‌ای ناقص خواند و گفت: اسلام می‌گوید جامعه شناسی اقتصاد و کل علوم انسانی در خانه‌ای قرار دارد که در سر در آن نوشته شده است انسان شناسی. چرا ؟چون اقتصاد، حقوق و تمام علوم انسانی برای انسان است. نه آنکه انسان برای آنها باشد.

وی ادامه داد:‌از شما سوال می‌کنم که آیا شما بدون تامین عدالت می‌توانید تامین آزادی و عدالت کنید بسیاری فکر می‌کنند که اول امنیت است و بعد عدالت. چرا که امنیت وسیله‌ای برای استثمار شده است. حرف اول تمام استثمار گران جهانی برقراری نظم و امنیت است. اما نظم و امنیتی که منافع مردم را تامین کند، نیست، بلکه به دنبال حاکمیت خودشان هستند. به حسین ابن علی هم گفتند نظم را بر هم زده‌ای. در جوامع غربی هم می‌گویند باید با بی نظمی بجنگی.

این عضو مجلس خبرگان عدالت را مهمترین نکته برای برقراری صلح بین‌المللی دانست و گفت‌: معنای رعایت شدن عدالت در یک جامعه این است که 95 درصد از جامعه حق خود را بگیرند و 5 درصد از آنها که زیاده خواهی می‌کنند با ابزارهای قانونی مهار شوند. البته باز تاکید می‌کنم به شرطی استفاده از ابزارهای قانونی مثل زندان، شلاق و غیره خوب است که 95 درصد مردم رضایت کامل داشته باشند و این رضایت زیر سایه‌ی نظامی گری و زور نباشد.

وی افزود: در دوران شاه یک درصد از مردم رضایت داشتند و 99 درصد را به خاطر آن یک درصد محدود می‌کردند. در آمریکا هم که کشوری با سمبل دموکراسی است همین طور است. مسئولین آمریکا بیایند و آمار بدهند که دارایی‌های مردم چقدر است و دارایی‌های یک عده خاص از این کشور چقدر است. امنیتی که در آمریکا برجا شده امنیت نظامی و سیاسی است.

حائری شیرازی همچنین گفت: حقوق برابراز دیگر نکات برقراری امنیت است در منظر خدا زن و مرد برابر هستند .

وی افزود: پس از ایجاد امنیت آزادی می‌آید در واقع امنیت و حقوق برابر بستری برای ایجاد آزادی است. پس از آن است که کرامت انسانی و محبت و عشق در جامعه ایجاد می‌شود. اگر آن 4 بستر قبلی برقرار نشوند عشق و محبتی نخواهند بود.

وی با اشاره به تفاوت علم در جوامع اسلامی و جوامع غربی گفت: جوامع غربی با علم خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که باید دارایی‌هایشان دست یک درصد باشد و 99 درصد مردم دارایی‌های کمی در اختیار داشته باشند. حقوقشان این گونه اقتضاء می‌کند به همین دلیل است که تاکید می‌کنند سرمایه گذار حق دارد برای پولش سود بگیرد در حالی که امام راحل بر اساس قوانین اسلامی به ما گفته‌اند که پول نباید کار کند.

حائری شیرازی افزود:‌امنیت عهد قجر را با عصر اتم مقایسه کنید. در آن دوران نهایت خشونت مردم پرتاب قلوه سنگ بوداما امروز سلاح‌های هسته‌ای و اتمی داریم. مگر آمریکا نبود که به خاطر منافع خودش به ژاپن حمله کرد. و از سلاح‌های اتمی استفاده کرد. این امنیت و این درجه از پیشرفت مبارک باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:‌می‌دانید چراعلم به اینجا رسیده است زیرا امنیتی که در راستای علم امروزی وجود دارد می‌گوید که باید الف و ب در مقابل هم تجهیز شوند ، دین می‌گوید که علم باید در راستای امنیت مردم قرار گیرد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد:‌صدام به ما حمله کرده بود اما امام (ره) گفته بودند که ما حتی به یک وجب از خاک عراق نیز چشم نداریم . این تفکری متمدنانه است. به همین دلیل با آنکه 8 سال ایران و عراق با هم جنگیدند زمانی که زائرین اربعین به این کشور رفتند عراقی‌ها نگذاشتند حتی یک ریال پول خرج کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.