گروه جامعه / محمد رضایی - گروگانگیری، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، آدم‌ربایی، کف زنی و جیب بری، فرار و مخفی کردن هویت، جعل عنوان، قمه کشی و قتل، بدل اندازی، ...

 پلیس خوب،  پلیس مهربان و مقتدر است

 کلاهبرداری سایبری، عربده کشی و شراب خوارگی، عناوین مجرمانه‌ای هستند که همه روزه مأموران «پلیس» به عنوان حافظان امنیت کشور با آن سروکار دارند. هفته نیروی انتظامی فرصتی است برای بررسی زحمات بی‌دریغ پلیس در حوزه امنیت بخشی به جامعه.

 

  امنیت برقرار است

 به باور کار‌شناسان حوزه اجتماعی «امنیت» یکی از زیرساختهای زندگی سالم در اجتماع است. «هزاران شکر که هنوز امنیت برقرار است». این عبارت یکی از واگویه‌های قدیمی مردم کوچه و بازار بود. در احادیث و روایات اسلامی نیز بار‌ها با عبارات و تعابیر گوناگون، از نعمت آرامش (امنیت) و آسایش (سلامتی) به عنوان مهمترین پیش نیازهای زندگی سعادتمندانه سخن به میان آمده و براهمیت حفظ آنها تأکید شده است. در روایت زیبایی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که ایشان فرمودند: «النعمتان مجهولتان الصحه و الأمان» دو نعمت تندرستی و امنیت است که قدرشان شناخته نمی‌شود.

 

  آمار سرقت کاهش یافته است

حمید بیرامی، عضو شورایاری یکی از محلات به خبرنگار ما می‌گوید: خوشبختانه سرقت از منازل و واحدهای صنفی با تلاش پلیس در این محل به مرز صفر نزدیک شده و مورد خاصی از این نوع جرمها در سال جاری مشاهده نشده است.

وی با قدردانی و ابراز رضایت از عملکرد نیروهای انتظامی می‌افزاید: گرچه خدمات انتظامی خوبی از سوی مأموران پلیس به مردم داده می‌شود، اما به دلیل نیازهای جدید به تامین امنیت، لازم است با دانش افزایی این عزیزان به نیازهای مردم در حوزه‌هایی مانند دزدی‌های اینترنتی پاسخ داده شود.

به گفته بیرامی، برای اثربخشی تلاشهای انتظامی لازم است اقدامهای عوامل ناجا در کنار امکانات و مشکلات موجود از سوی رسانه‌ها مورد ارزیابی و قضاوت منصفانه قرار گیرد.

 

  دیر رسیدن پلیس به صحنه جرم

این همیار پلیس، همچنین با تأکید بر مشکل حضور دیرهنگام مأموران در صحنه‌های جرم خاطرنشان می‌کند: شهروندان از عدم حضور بهنگام پلیس در محل ارتکاب جرم انتقاد دارند و این گلایه‌ها باید رفع شود، گرچه بخش عمده‌ای از این تأخیر مربوط به کمبود نیرو و وسعت حوزه‌های استحفاظی است، اما بازهم قابل توجیه نیست.

یکی از کسبه صنف جواهرات که مغازه‌اش مورد دستبرد قرار گرفته است به خبرنگار ما می‌گوید: نیروی انتظامی باید برخورد شدیدتری با زورگیران و سارقان داشته باشد و زود‌تر خودش را به صحنه سرقت برساند.

«س. جنگی»،  می‌افزاید: ماه گذشته حدود۸۰ میلیون تومان اجناس داخل مغازه‌مان را دزدیدند، ولی پلیس پس از  دو ساعت به صحنه آمد آن هم بدون تجهیزات انگشت نگاری و تشخیص هویت که این نوع تاخیر‌ها و نبود شدت عمل موجب گستاخی سارقان می‌شود.

 

  سرعت کار بالا‌تر رفته است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: ناجا حافظ امنیت جامعه است و خوشبختانه با جدیت این عزیزان و افزایش گشتهای انتظامی در دوره جدید، سرعت کار برای دستگیری سارقان و ایجاد امنیت اصناف بالا‌تر رفته است.

باقر معبودی‌نژاد، با تبریک هفته نیروی انتظامی از تلاشهای سبز پوشان در برقراری نظم و امنیت تشکر کرده، می‌گوید: گرچه تلاشهای زیادی در امنیت حوزه کسب و کار انجام شده، اما لازم است عزیزان ناجا به گونه‌ای عمل کنند که اقدامهای مثبت نمود بیشتری داشته باشد و مردم همچنان آنها را حافظ امنیت جامعه بدانند.

وی با بیان اینکه برای ریشه کن شدن این گونه معضلات در کلانشهر‌ها همکاری همه دستگاه‌ها و نیز کسبه به عنوان مشتریان امنیت ضروری است، تأکید می‌کند: در این زمینه اتحادیه‌ها باید با مجهز کردن مغازه‌ها به ابزار جدید و اتصال پیامهای هشداری به پلیس برای امنیت بیشتر همکاری کنند.

 

  پاسخگویی نامناسب

منوچهر بساک‌نژاد، یکی از مراجعان به یکی از کلانتری‌ها نیز به خبرنگار ما می‌گوید: مراجعان گواهینامه و تصادفات از پاسخگویی ناقص و بدون تکریم ارباب رجوع گلایه دارند و این مشکل به منزلت نیروی انتظامی لطمه می زند.

احمد تقی‌پور، یکی از مراجعان نیروی انتظامی -که به دلیل آماده نشدن تعویض کارت پایان خدمت- به این نیرو مراجعه کرده، می‌گوید: از ۱۲تیرماه سال جاری برای تعویض کارت پایان خدمت اقدام کرده‌ام که تا کنون کارم به انجام نرسیده است.

وی می‌افزاید: هر بار به سامانه، پیامک می‌زنم جواب می‌‌آید در حال بررسی است. با هیچ کدام از شماره تلفنهای نظام وظیفه نیز موفق به ارتباط نشده‌ام. برای همین حضوری مراجعه کرده‌ام، زیرا برای سفر به خارج، به کارتم نیاز دارم.

این ارباب رجوع ناجا با بیان اینکه پس از دو سال خدمت سربازی در کمتر از یک ماه کارتش را دریافت کرده اما حالا باید سه ماه منتظر باشد تا کارت جدیدش را با پرداخت هزینه بگیرد، می‌گوید: کاش به مشکلات بروکراسی هم در سامانه ۱۹۷ مانند عملکرد کلانتری‌های ناجا رسیدگی می‌شد.

 

  مأموران، بی تفاوت نباشند

سیدرضا هاشمی، یکی از شهروندان نیز از مأموران نیروی انتظامی انتظار دارد خودشان اولین رعایت کنندگان نظم و قانون
 باشند.

 دیدن راننده خودروی گشت در حالی که کمربند ایمنی‌اش را نبسته یا چراغ خودرواش سوخته، اصلاً قابل پذیرش نیست. بسیاری از تخلفهای آشکار هم از سوی شهروندان در برابر چشم حیرت زده مردم انجام می‌شود که نیروی انتظامی در برابر آن بی‌تفاوت است. مثلاً یکی خودرواش بشدت دودزاست و مزاحم مردم و مخرّب محیط زیست است. یا یکی با حجاب بسیار زننده و در حقیقت بدون حجاب در خیابان و در برابر چشم مأموران ناجا ظاهر می‌شود، اما حتی یک تذکر به آنها داده نمی‌شود، در حالی که بر اساس قانون باید جلب شوند و از آنها تذکر کتبی گرفته شود.

 

  رضایت مردم از ناجا طی سال گذشته

فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته است: با آمار دریافتی طی یک سال اخیر در بحث پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم خشن موفق بوده‌ایم و طبق نظر سنجی‌ها اقدامهای نیروی انتظامی قابل قبول بوده و پیشرفت خوبی در زمینه کاهش جرایم و سرقتها داشته‌ایم.

به گفته سردار اشتری، ارتقای سطح امنیت جامعه و مقابله جدی با قانون شکنی، اولویت مهم ناجاست و لازم است از تلاشها و زحمات کارکنان نیروی انتظامی قدردانی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.