علی محمدزاده : قدس ویژه خراسان - مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: از چهار پارک آبی موجود در استان، تنها یک واحد دارای مهر استاندارد است و سه پارک دیگر در مرحله دریافت گواهینامه‌های لازم هستند.

 ۴۳ وسیله غیراستاندارد  در ۳ پارک آبی مشهد

علیرضا جمیع در  نشست خبری روز گذشته خود به بهانه روز جهانی استاندارد (22 مهر) اظهار داشت: در میان پارکهای مورد اشاره، سرزمین موجهای خروشان دارای 39 وسیله (سرسره) گواهینامه استاندارد ندارند یا گواهی‌های آنها منقضی شده است و پارکهای ساحلی آفتاب و ایرانیان هم هر یک دارای دو وسیله بدون گواهینامه هستند.

وی افزود: درباره مجموعه آبی سرزمین موجهای خروشان، ما به وظیفه قانونی خود در اعلام به واحد و پلمب وسایل غیراستاندارد عمل کرده‌ایم، اما حتی پلمب‌های دستگاه قضایی هم فک شده، بنابراین برخوردهای قانونی بعدی در حوزه اختیارات دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: برابر قانون حتی تبلیغات کالاها و محصولات مشمول استاندارد اجباری ممنوع است و در این مورد خاص با اعلام اداره استاندارد، تبلیغات صدا و سیما در این بخش لغو شده است.

جمیع، در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از مجموع اقدامهای انجام شده در 6 ماهه اول سال جاری اداره کل استاندارد اشاره کرد و گفت: در این مدت 968 مورد صدور و تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد، دو هزار و 992 مورد بازرسی فنی از واحدهای تولیدی و خدماتی، یک هزار و 146 مورد آزمون نازل‌های عرضه سوخت و 12 هزار و 942 مورد بازرسی از مراکز عرضه (اصناف) انجام شده است.

وی درباره فرایند نظارتی اداره استاندارد هم اظهار داشت: نظارت در مراحل مختلف انجام می‌شود که شامل فرایند پیش از تولید، حین تولید و خرید نمونه از بازار می‌باشد. وی ادامه داد: صدور گواهینامه‌های اولیه از سوی شرکتهای تحت نظارت این اداره صورت می‌گیرد، و 146 آزمایشگاه در امر بررسی فنی و کیفی همکار این اداره کل هستند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در همین بخش به ابطال و تعلیق 300 پروانه کاربرد علامت استاندارد در سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود 70 درصد این موارد به دلیل تعطیلی واحد مربوطه بوده و تنها 30 درصد آنها مربوط به بررسی‌های فنی و کیفی بوده است.

وی مردم را دقیق‌ترین و اصلی‌ترین بازرس استاندارد دانست و گفت: اگر مصرف‌کنندگان به حقوق خود آشنا شوند و آن را مطالبه کنند، بدون تردید تولیدکنندگان محصولات غیراستاندارد از گردونه حذف خواهند شد، بنابراین شهروندان با مشاهده هر تخلفی در حوزه استاندارد می‌توانند گزارش آن را به اداره استاندارد اعلام کنند، حتی خودشان برای اطلاع بیشتر می‌توانند شماره 11 رقمی بار کد محصولات را به شماره 30001517 پیامک نمایند تا از استانداردهای تعریف شده برای آن محصول مطلع شوند و هرگونه مغایرتی برای آنها محرز می‌شود.

 

* چند خبر  حاشیه‌ای مهم

محمدی، معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی در این جلسه در پاسخ به پرسشی درخصوص نظارت اداره استاندارد بر عملکرد شرکتهای صادرکننده گواهینامه استاندارد گفت: بازرسی‌های دوره‌ای به صورت منظم انجام می‌شود و اگر تخلف شرکتی آشکار شود، قرارداد آنها ابطال می‌گردد، چنانکه در 6 ماهه اول امسال قرارداد 10 آزمایشگاه همکار تعلیق شده است، حتی سال گذشته قرارداد یکی از شرکتهای بزرگ بازرسی در حوزه آسانسور به دلیل برخی تخلفات، 6 ماه معلق شد.

بخشایی، مدیر حقوقی اداره کل استاندارد هم با اشاره به 25 مورد تشکیل پرونده علیه متخلفان و مجرمان حوزه استاندارد در 6 ماهه سال جاری گفت: در همین مدت به 130 شکایت مردمی رسیدگی شده و 15 مورد اعلام جرم در حوزه‌هایی چون طلافروشی‌ها، جایگاه‌داران سوخت، ایزوگام، بسته‌بندی زعفران و محصولات لبنی داشته‌ایم.

وی بر پیگیربودن جدی اداره استاندارد بصورت ویژه در بخش محصولات غذایی تأکید کرد و گفت: مدیر یک واحد تولیدکننده محصولات لبنی به دلیل استفاده از مهر استاندارد در زمان تعلیق پروانه استاندارد به 10 سال حبس محکوم شده است که پرونده در مرحله تجدیدنظر می‌باشد.

خانم قلاسی، معاون آموزش و ترویج اداره کل استاندارد خراسان رضوی هم از تشکیل تیم ویژه بررسی کیفیت محصول آبلیمو در این اداره خبر داد و گفت: خراسان رضوی در حال حاضر آزمایشگاه مرجع کشور در بحث تعیین و تعریف معیارهای استاندارد آبلیمو است و جلسات فنی متعددی برگزار شده حتی برای توضیح به یکی از نمایندگان یکی از استانهای دیگر در مجلس شورای اسلامی هم حاضر شده‌ایم.

 

*****

 

انعکاس  ؛ یک جوابیه و کمی توضیح

در پی انتشار مطلبی درخصوص «برخورد قانونی با مجموعه‌های آبی غیراستاندارد» در تاریخ پنجم مهرماه، جوابیه‌ای از سوی مجموعه آبی سرزمین موج‌های خروشان به روزنامه ارسال شده است که در آن آمده است:

1- مجموعه آبی موجهای خروشان از افتخارات کشور جمهوری اسلامی ایران بخصوص شهرستان طرقبه و شاندیز است که باعث کارآفرینی هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از جوانان بومی این شهرستان گردید و مضافاً محیطی نشاط آور برای جوانان عزیزمان شده است.

2- درخصوص استفاده از وسایل استاندارد تمامی امکانات مجموعه از ابتدا با نظارت و هماهنگی متخصصان طراحی و اجرا گردیده است و برای بخش آقایان تأییدیه استاندارد اخذ گردیده و برای بخش خانم‌ها نیز حدود 80 درصد از دستگاه‌های منصوب شده در مجموعه نیز تأییدیه استاندارد دریافت گردیده و بقیه در حال پیگیری و اقدام است و آن هم قصور از ناحیه مجموعه نبوده، بلکه پروسه اداری باید طی شود.

3- اظهارات خانم حیدری و عمیدی که در آن روزنامه نامی از آنها برده نشده است، کاملا کذب محض است و به نظر می‌رساند که آنان از طرف اشخاص دیگری تحریک شده تا بتوانند از این طریق سبب تخریب و وارد آوردن خسارتهای مادی و معنوی به مجموعه شوند.

4- از آن روزنامه محترم «قدس» به دور از انصاف می‌باشد که بدون دلایل اثباتی، مطلب کذب و اظهارات خلاف واقع را منتشر نماید.

توضیح قدس:

آنچه مسلم است روزنامه قدس نیز بنا به رسالت خود حامی سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بوده و هست و امیدواریم هر روز برتعداد این گونه مجموعه‌ها افزوده شود.

ولی در پاسخ به بند دوم جوابیه که اعلام شده است تنها 20 درصد دستگاه‌های منصوب گواهینامه استاندارد ندارند و در حال پیگیری و اقدام می‌باشد، تنها به آمار اعلامی از سوی معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد که در متن خبر هم آمده، اشاره می‌کنیم؛ زیرا به گفته محمدی، از 61 وسیله (سرسره) موجود در این مجموعه 39 وسیله گواهینامه استاندارد ندارند و یا اگر گواهی داشته‌اند، مهلت آنها به پایان رسیده است.

بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید 20 درصد 61 وسیله 39 وسیله نمی‌شود.

لذا با این توضیح و با توجه به اینکه حدود یک ماه قبل اعلام شد 41 وسیله غیراستاندارد در این مجموعه وجود دارد، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این وسیله‌ها در زمره وسایل بدون گواهینامه استاندارد هستند؛ زیرا تمدید گواهینامه‌های پایان یافته زمان زیادی نمی‌برد.

درخصوص بند سوم نیز لازم به ذکر است در مطلب یاد شده اسامی مورد اشاره نیامده و مصدومیت و یا به کما رفتن یک شهروند (در حال حاضر از کما خارج شده) کاملا مستند بوده و کذب نمی‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.