معتمدی: دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی مصوبه ای، تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای اسلامی شهرها را تعیین کردند.

 شمار اعضای شورای اسلامی مشهد به ۱۵ نفر کاهش می یابد

نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران با ماده یک آن با 162 رأی موافق، 11 رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع 202 رأی موافقت کردند.

به دنبال این موافقت، شمار اعضای اصلی و علی البدل شورای شهرها تعیین شد که در شهرهای دارای جمعیت تا 50 هزار نفر، پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت 50 هزار نفر تا 200 هزار نفر، هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی البدل داشته باشند.

همچنین شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر تا 500 هزار نفر، 9 نفر عضو اصلی و 6 نفر عضو علی البدل و شهرهای با جمعیت 500 هزار نفر تا یک میلیون نفر، 11 نفر عضو اصلی و هفت نفر عضو علی البدل خواهند داشت.

بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی، شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر تا دو میلیون نفر 13 نفر عضو اصلی و هشت نفر عضو علی البدل در شورای شهر داشته باشند.

همچنین شهرهای با جمعیت بیش از دو میلیون نفر، 15 نفر عضو اصلی و 10 نفر عضو علی البدل خواهد داشت.ضمن اینکه مقرر شد اعضای شورای شهر تهران 21 نفر عضو اصلی و 11 نفر عضو علی البدل باشد.

*تشخیص مجلس برای کاهش تعداد اعضای شورای شهر

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در خصوص این مصوبه و دلایل آن اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته در ارزیابی راجع به مسایل شورای شهر و شهرداران به این جمع بندی رسیدند که شمار نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها کاهش یابد.

بنی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:طبق نظر موافق نمایندگان در تعیین شمار نمایندگان شورای اسلامی شهر بر اساس معیار جمعیتی مشخص و تعیین می شود.

وی در توضیح بیشتر چرایی این تصمیم اضافه کرد: در ارزیابی عملکرد مسایل مرتبط با شوراهای اسلامی و شهرداران، این جمع بندی حاصل شد که تعداد نمایندگان فعلی زیاد است و باید کاهش یابد.

وی ادامه داد:اگر شمار اعضای شوراها زیاد باشد، نتیجه آن بیشتر شدن اختلاف نظرها خواهد بود که تصمیم گیری در خصوص اداره شهرها را با مشکل مواجه می‌کند و هزینه ها را افزایش می دهد و فرآیند مناسبی برای انتخاب شهرداران نخواهد داشت.

وی تصریح کرد:اگر تعداد اعضای اصلی و علی البدل کم باشد، پروسه انتخاب شهرداران نیز سریعتر انجام خواهد شد و استیضاح شهرداران نیز سخت تر می شود و آنان با پشتوانه بیشتر و محکمتری می توانند به فعالیت و کار ادامه دهند.

وی با بیان اینکه این مصوبه برای دوره بعد انتخابات شوراهای شهر و روستا اعمال می شود، گفت: پس از طی مراحل قانونی مانند تأییدیه نهایی شورای نگهبان، این مصوبه تبدیل به قانون و از آن زمان برای اجرا به دولت ابلاغ می شود .

وی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته قسمتهایی از این مصوبه بررسی و بقیه در روزهای آینده ادامه می یابد،در خصوص ارزیابی نهایی خود از این مصوبه خاطر نشان کرد:ارزیابی این است که این مصوبه به تأیید نهایی برسد و برای اجرا به قانون تبدیل خواهد شد.

وی که خود نیز از موافقان کاهش شمار اعضای شوراهای اسلامی شهرهاست، در خصوص تأثیرات احتمالی منفی اجرای آن در کلانشهر مشهد که در حال حاضر دارای 25 عضو اصلی و 10 عضو علی البدل در شورای شهر است، گفت: به طور حتم هر قانونی در کنار مزایا و فواید آن، یک سری محدودیتهایی نیز به همراه دارد، اما به هر حال قانون در پی صلاح و مصلحت اداره جامعه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    شوراها در کل اشتباه بود باید شهرداران مستقیم توسط مردم انتخاب می شدند. در بیشتر شهرها شوراها فقط به فکر منافع شخصی هستند تا انجام کاری مثبت برای شهرها