قدس آنلاین: معاون مسافری راه‌آهن کشور گفت: توسعه خطوط ریلی حومه‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و با توجه به افزایش ترافیک و حوادث جاده‌ای وجود این مهم در شهرهای بزرگ کشور مورد تأکید بوده است.

توسعه خطوط ریلی حومه‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد راشدی ظهر امروز در مراسم راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد که در ایستگاه راه‌آهن نیشابور برگزار شد، در سخنانی  اظهار داشت: توسعه خطوط ریلی حومه‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و با توجه به افزایش ترافیک و حوادث جاده‌ای وجود این مهم در شهرهای بزرگ کشور مورد تأکید بوده است.

وی افزود: در همین راستا قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد راه‌اندازی شد هزینه واگن آن هم مبلغی بالغ بر  3 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است و این قطار در گام نخست دو واگن با ظرفیت 216 نفر (108 نفر در هر واگن) فعال شده که افزایش آن تا 12 واگن امکان‌پذیر است، حتی امکان افزایش قطار هم وجود دارد، همچنین قیمت بلیط آن هم 5 هزار تومان بوده که تا پایان امسال این بلیط با 30 درصد تخفیف به قیمت 3500 تومان عرضه می‌گردد.

معاون مسافری راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه قطار حومه‌ای کمک شایانی در بحث کاهش ترافیک‌ها و تصادفات جاده‌ای به ویژه در پایتخت کشور داشته است، خاطرنشان کرد: قطار حومه‌ای تهران در مسیرهای قم، کرج، هشتگرد، شهرری و حرمم مطهر امام خمینی(ره) تردد می‌کند.

راشدی تصریح کرد: قطار حومه‌ای خراسان رضوی هم در دو بخش شبکه‌های ریلی موجود و دردست ساخت برنامه‌ریزی شده  که اولین قطار آن در مسیر نیشابور-بینالود-مشهد راه‌اندازی شد.

وی افزود: زمان حرکت این قطار یک ساعت و 35 دقیقه بوده که با سرعت 120 کیلومتر این مسیر را طی می‌کند و تا سرعت 160 کیلومتر هم قابلیت تردد دارد و در صورت نیاز قطارهای دوم و سوم این مسیر هم فعال می‌شوند.

معاون مسافری راه‌آهن کشور با تأکید بر اینکه راه‌اندازی قطار حومه‌ای در خراسان رضوی و در مسیرهای سبزوار-مشهد و چناران-گلبهار-مشهد جزء اولویت‌های نخست راه‌آهن کشور بوده است، گفت: هم‌اکنون قطار حومه‌ای در خراسان رضوی در مسیرهای سرخس-مشهد و نیشابور-بینالود-مشهد راه‌اندازی شده که روزانه خدمات رسانی می‌کند و در صورت نیاز امکان افزایش آن هم وجود دارد.

*خطوط قطار حومه‌ای در خراسان رضوی افزایش می‌یابد

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، در سخنانی اظهار داشت: فاجعه منا عمق بی‌کفایتی حاکان سعودی را نشان داد و تعداد جانباختگان این حادثه تلخ با تلفات یک عملیات نظامی برابری کرد و حتی بیشتر از آن هم بود و در عملیات ثامن‌الائمه(ع) 250 کشته داشتیم، اما در حادثه منا شاهد فوت نزدیک به 8 هزار زائر خانه خدا از کشورهای مختلف جهان اسلام بودیم.

وی افزود: وزیر امور خارجه عربستان مدعی شده که ایرانی‌ها از جانباختن حجاج خود به دنبال سوء استفاده سیاسی هستند و شاید اگر عمق این فاجعه تنها در ایران نمی‌‍بود این ادعا قابل پذیرش بود؛ عربستان سعودی مدعی بود که در فاجعه منا در سال 1366 مقامات ایرانی غیرمنطقی صحبت کردند، اما برای این فاجعه درد آور چه پاسخ منطقی و قانع‌کننده‌ای دارند؟

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اقتدار و عزت ایران را با درایت مقام معظم هبری شاهد بودیم، گفت: باوجود پیگیری‌های زیاد دولت تدبیر و امیددولت سعودی حاضر به همکاری نشد، اما پس از پاسخ و واکنش قاطع مقام معظم رهبری شاهد همکاری سعودی‌ها با مقامات ایرانی حاضر در عربستان بودیم و به واقع این موضع‌گیری اهمیت امنیت اتباع خارجی را نشان داد.

رشیدیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که اگر کوچکترین جسارتی از سوی عربستان به بدن‌های مطهر جانباختگان حادثه منا و زائران ایرانی بیت‌الله‌الحرام بشود با پاسخ محکم و خشن ما روبه‌رو خواهد شد‌.

وی تأکید کرد: سران قوا، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، مسئولان و مقامات کشوری، استانی و شهری و عموم ملت شریف ایران استقبال شایسته‌ای از پیکرهای مطهر جانباختگان حادثه منا داشتند و همگان با این حضور پررنگ تصلی خاطر بازماندگان این حادثه تلخ بودند.

استاندار خراسان رضوی در رابطه با افتتاح قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد هم گفت: وزیر راه و شهرسازی در سفر سال گذشته خود به خراسان رضوی قول راه‌اندازی این خط ریلی حومه‌ای را داد و امروز هم این خط به بهره‌برداری رسدی، خطی که قابلیت افزایش واگن‌هایش هم وجود دارد.

رشیدیان عنوان کرد: راه‌اندازی این قطار در مسیرهای سرخس، فریمان، سبزوار، خواف و چناران به مشهد از خواسته‌های استان از دولت تدبیر و امید بوده، زیرا تأثیرات و برکات بسیار زیادی در استان امام رضا(ع) خواهد داشت.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد تردد ریلی در روستاهای این مسیر را در آستانه روز روستا به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که از ظرفیت‌های روستائیان استان و کشور در تمامی جوانب به خوبی بهره‌مند شویم و این قطار نیز با رونق و استقبال خوبی همراه باشد.

*50 درصد ظرفیت ریلی کشور در خراسان رضوی است

محمدهادی ضیائی‌مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی، در سخنانی اظهار داشت: راه‌آهن خراسان رضوی یکی از مناطق جابه‌جایی مسافر و بار است و در استان 1500 کیلومتر راه ریلی که معادل 14 درصد مسیرهای ریلی کشور می‌شود، داریم.

وی افزود: سالانه میلیون‌ها مسافر از مسیر ریلی به استان سفر می‌کنند و همواره 50 درصد ظرفیت ریلی کشور در خراسان رضوی است، در سال گذشته با جابه‌جایی 14 میلیون مسافر رتبه نخست حمل و نقل ریلی کشور را داشتیم و مشهد با 25 مرکز استان کشور ارتباط ریلی دارد که در مجموع شامل 33 درصد جابه‌جایی‌های ریلی می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان اینکه 33 درصد زائران امام رضا(ع) از مسیر ریلی تردد می‌کنند، خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست امسال 7.5 میلیون زائر با 16 هزار رام قطار به مشهد آمدند که از این تعداد 5.5 میلیون نفر در سفرهای تابستانی بود که 10 هزار و 800 رام قطار در این رابطه فعال بودند که خوشبختانه به لطف و عنایات امام رضا(ع) هیچگونه مشکلی شاهد نبودیم و از هم‌اکنون نیز آماده خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) در دهه اول محرم، دهه آخر صفر و تعطلات نوروز 1395 هستیم.

ضیائی‌مهر تصریح کرد: پروژه هوشمندسازی ریلی مسیر تهران-مشهد در دستور کار قرار گرفته که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده و در فاز دوم هم که در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد افزایش 3 برابری ظرفیت مسافری پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد فاصله 140 کیلومتری نیشابور به مشهد را با سرعت 120 کیلومتر و در مدت زمان یک ساعت و 35 دقیقه طی می‌کند واگن‌های آن ظرفیت 108 مسافر را دارد که در آن امکاناتی همچمون سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون، آب‌سردکن و غیره پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی به ساعت‌های حرکت و ورود این قطار اشاره کرد و گفت: ساعت حرکت قطار شماره 972 از نیشابور 4:45 و ساعت ورود آن به مشهد 6:20 است، همچنین ساعت حرکت قطار شماره 971  از مشهد هم 17:00 و ساعت ورود آن به نیشابور نیز 18:45 است.

ضیائی‌مهر گفت: افزایش 2 تا 3 برابری نمازخانه‌های جاده‌های ریلی در دستور کار قرار گرفته و جاده‌ ریلی تهران-مشهد هم 5 نمازخانه اضافه شد و فاصله 45 کیلومتری نمازخانه‌های این جاده ریلی به 22 کیلومتر کاهش یافت.

وی افزود: دومین افتتاحیه قطار حومه‌ای خراسان رضوی را در مسیر سبزوار-مشهد خواهیم داشت که این مهم در آینده‌ای نزدیک محقق می‌شود و افزایش خطوط ریلی استان کمک شایانی در بحث امنیت سفر زائران امام رضا(ع) می‌کند.

*با راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد بخش عمده‌ای از نیازهای مسافران این مسیر براورده می‌شود

غلامحسین مظفری فرماندار نیشابور، در سخنانی اظهار داشت: راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد نقطه آغازی برای خدمت رسانی بهتر خواهد بود و نیشابور توان ارائه خدمات بسیار خوبی به زائران امام رضا(ع) را دارد.

وی افزود: با راه‌اندازی این قطار بخش عمده‌ای از نیازهای مسافران مشهد-نیشابور براورده می‌شود.

فرماندار نیشابور گفت: در دیداری که با سفیر چین داشتیم بحث قطار سریع‌السیر مشهد-نیشابور به فاصله زمانی 25 دقیقه مطرح شد، موضوعی که نقطه قوتی برای پیشروی در راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران خواهد بود.

مظفری با عرض تسلیت درگذشت جانباختگان حادثه منا، عنوان کرد: بی کفیاتی آل سعود در مدیریت حج بار دیگر به اثبات رسید و متأسفانه جمع زیادی از زائران خانه خدا جان خود را از دست دادند و نیشابور با 44 فوتی بیشتر آمار کشور را در میان جانباختگان ایرانی این حادثه تلخ داشت و از دولت تدبیر و امید می‌خواهیم که حق و حقوق این زائران بی‌گناه و خانواده‌هایشان را از مقامات سعودی بگیرند و ذره‌ای از این حق کوتاه نیایند.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.