گروه اقتصادي- زهرا طوسی - وقتی «جولیوهاس» سفیر سوئیس در تهران، پس از برداشته شدن تحریمها ایران را قطب امنیت در خاورمیانه معرفی کرد ...

ایران به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بازه ده ساله نیاز دارد

و از شرکتهای بین المللی خواست سرمایه های خود را در ایران متمرکز کنند، بخوبی می‌دانست که روز جدیدی برای اقتصاد ایران در حال رقم خوردن است.

ایران برای به روزرسانی، تأسیسات زیربنایی و تأمین نیازهای خود در صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، نوسازی صنایع و هواپیمایی، در یک دوره 10 ساله به 1000میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. این پول باید صرف تجهیز و نوسازی امکاناتی شود که در دوران تحریم دسترسی به آن ناممکن بوده است. همچنین ایجاد جهش در رشد اقتصادی که در سالهای اخیر کمتر از یک درصد بوده و باید به مرز5 تا8 درصد برسد، به نقدینگی زیادی نیاز دارد که بانکها و سرمایه گذاران داخلی به تنهایی قادر نیستند آنها را تأمین کنند.

در چنین شرایطی، نگاهی به تازه‌ترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد در سال 2015 خالی از لطف نیست که نشان می‌دهد سهم ایران از کل سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در جهان در سال 2014 که افزون بر 22/ 1 تریلیون دلار بوده است، تنها دو میلیارد و 105 میلیون دلار برآورد شده، به طوری که در میان 200 کشور جهان در جایگاه 74 و در بین 14 کشور غرب آسیا در پله 6 ایستاده است، به عبارتی ما در مقام ششم جذب سرمایه خارجی در خاورمیانه هستیم و عربستان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و کویت از ما جلوتر بوده و شاید تنها از عراق رتبه بهتری داشته باشیم.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی  در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه تحریم تنها یکی از مسایلی است که به کاهش سرمایه‌گذاری در ایران منجر شده، تصریح می‌کند: دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری در کشور مانع توسعه و رشد صنعت و تجارت می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران با حجم انبوهی از قوانین بازدارنده که بنا به شرایط خاص و در موقعیت های متفاوت مانند زمان جنگ مصوب شده، روبه رو هستند.

حسن حسینی با بیان اینکه باید قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور تسهیل شود، می‌افزاید: دولتهای متعددی را پشت سر گذاشتیم و هنوز با همان قوانین دست و پا گیر مواجهیم که دیگر پاسخگو نیست، بررسی وضعیت کسب و کار کشوری مانند گرجستان که رتبه خود را از بالای صد به زیر 20 بهبود بخشیده نشان می‌دهد مهمترین کاری که آنها انجام دادند حذف قوانینی بود که مانع توسعه تولید و سرمایه گذاری بودند.

وی با اشاره به اینکه دو ویژگی که خارجی‌ها را به سرمایه گذاری در ایران ترغیب می‌کند انرژی ارزان و دستمزد است، می‌افزاید: در هر جای دنیا وقتی محصولی تولید می‌شود باید قدرت رقابت داشته باشد، این دو ویژگی باید به کاهش قیمت تمام شده کمک کنند، ولی شاهد هستیم هرزمان با بحران انرژی روبه رو هستیم اول سراغ قطع کردن گاز و برق بخش تولید می‌رویم و در بخش دستمزد هم با تعطیلی زیاد در کشور موجب شده ایم در نهایت هزینه‌ها کاهشی نداشته باشد و در شرایط مساوی می‌بینیم که کالای تولیدی گران تمام می‌شود و قدرت رقابت از بین می‌رود.

وی تأکید می‌کند: باید بنشینیم با خودمان تعیین تکلیف کنیم که در چه مسیری می‌خواهیم گام برداریم، اگر هدفمان ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی است پس باید ساز و کارهایی که می‌اندیشیم در همین راستا باشد، در غیر این صورت حضور سرمایه‌گذار خارجی هم گره‌ای از مشکلات اقتصاد ما نمی‌گشاید.

محمد رضا مزجی، معاون اقتصادی شهردار مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: برای سرمایه گذار خارجی مهم است که از امنیت سرمایه و پایین بودن درجه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور مقصد مطمئن شود که بعد از توافق این مهم محقق شده و امروز سرمایه گذاران خارجی به دنبال این هستند که از این سفره سهم خود را بردارند.

وی با اشاره به مزیتهای نسبی سرمایه‌گذاری در ایران می‌افزاید: این مزیتها در طول تاریخ وجود داشته و حالا که برداشته شدن تحریمها سبب داغ شدن بازارشده، ماراتن غربی‌ها برای بازگشت به صحنه سرمایه‌گذاری در ایران شروع شده تا از این خوان بی نصیب نمانند.

مزجی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی با هدف کسب سود صورت می‌گیرد، می‌گوید: سرمایه‌گذاران بیشتر مایل هستند در بخشهایی وارد شوند که سریع‌تر بتوانند سرمایه‌خود را به سوددهی برسانند و مدیران ارشد اقتصادی کشور باید هوشیار باشند که آنها را به سمت ایجاد زیرساختها مانند حمل‌ونقل و اموری که منافع کشور را تضمین می‌کند، هدایت کنند. این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به اینکه دانش و فناوری رو به جلو حرکت کرده و به سرعت کهنه می‌شود، می‌افزاید: با توجه به اینکه یک فناوری نمی‌تواند برای مدت طولانی میداندار عرصه صنعت و تجارت باشد و باید آن را در زمان مناسب فروخت، سرمایه گذاران خارجی آماده‌اند که فناوری های موجود خود را عرضه کنند، زیرا دانش فنی آنها پیوسته در حال نو شدن است و این فرصت خوبی است که هم فعالان و صنعتگران ما از آن بهره‌مند شوند و هم بهره خوبی را نصیب آنها می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.