مرتضی روشنی : قدس ویژه خراسا- مسیر ۱۴۰کیلومتری قطار حومه ای نیشابور- بینالود - مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی، شماری از مسؤولان راه آهن کشور و مدیران شهرستان آغاز به کار کرد.

قطار  نیشابور- بینالود- مشهد  راه  افتاد

استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاح این خط آهن، گفت: توسعه و راه اندازی قطارهای حومه‌ای از جمله قولهای مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به استان بود که امروز شاهد تحقق آن هستیم.

علی رضا رشیدیان در این مراسم که با حضور معاون مسافری راه آهن کشور همراه بود؛ ادامه داد: راه‌اندازی مجدد قطار مشهد- سرخس نیز در همین راستا بوده است.

وی با اشاره به حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی استان و مشهد مقدس، افزود: راه اندازی قطارهای حومه ای افزون بر کاهش حجم تردد خودرو، از آمار تصادفات و تلفات احتمالی جلوگیری و به کم شدن میزان آلاینده های جوی کمک شایان توجهی می‌کند.

رشیدیان آشنایی گردشگران و زائران بارگاه منور رضوی با ظرفیتهای گردشگری نیشابور و توسعه روستاهایی که در مسیر تردد این قطار قرار دارند را  از دیگر مزایای راه‌اندازی این پروژه دانست.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت راه اندازی قطارهای حومه‌ای در محورهای جوین، جغتای و سبزوار و همچنین بجستان، فریمان، فیروزه و خواف نیز وجود دارد.   

شایان ذکر است؛ این قطار با سرعت 120 کیلومتر طی مسیر خواهد کرد که نوع آن دو واگن 108 نفره اتوبوسی است.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: با مشارکت بخش خصوصی و راه آهن، قطارهای حومه ای در کشور راه اندازی شده است.

سیدمحمد راشدی ادامه داد: این خطوط در تهران برای نخستین بار راه اندازی شد که در حال حاضر محورهای تهران- قم  سه سرویس، ورامین-  پیشوا- تهران سه سرویس و تهران- کرج- هشتگرد ۶سرویس درحال ارایه خدمت هستند.

وی گفت: امروز (دیروز) نیز خط نیشابور- بینالود- مشهد به طول ۱۴۰کیلومتر برای رفاه حال مردم افتتاح شد.

راشدی ادامه داد: این قطار با دو واگن مجهز و لوکس اتوبوسی به ظرفیت هرواگن ۱۰۸نفر،  و صرف زمان یکساعت و ۳۵دقیقه مسیر نیشابور به مشهد را طی می کند.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران قیمت هر واگن را 5/3 میلیارد تومان اعلام کرد و درباره بلیت این قطار اظهار داشت: بهای اصلی بلیت پنج هزار تومان است، اما تا پایان سال جاری به قیمت ۳۵۰۰تومان فروخته خواهد شد.

راشدی افزود: آمادگی داریم در  صورت استقبال و نیاز بیشتر، واگنها را تا ۱۰ دستگاه افزایش دهیم.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ۱۵۰۰ کیلومتر راه آهن سبب شده 12 درصد خطوط ریلی کشور به استان تعلق داشته باشد.

ضیایی مهر افزود: مشهد با مراکز  ۲۵ استان به صورت مستقیم ارتباط ریلی دارد و سال گذشته با ثبت جابه جایی ۱۴میلیون مسافر عنوان نخست حمل و نقل ریلی کشور را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به افزایش ۶ برابری ارتباط ریلی مشهد با سایر استانها در یک دهه گذشته اظهار داشت: در ۶ ماه نخست سال جاری 5/7 میلیون مسافر با بیش از ۱۶هزار رام قطار به مشهد سفر کردند که 5/5 میلیون نفر آن مربوط به تابستان بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با اشاره به هوشمند سازی سامانه‌های کنترلی مسیر تهران-مشهد اعلام کرد: فاز نخست این طرح با هزینه ۳۲ میلیون یورو راه اندازی شد و امیدواریم تا پایان سال جاری کل مسیر تحت پوشش کامل این شبکه قرار گیرد تا شاهد افزایش ظرفیت تردد باشیم.

ضیایی مهر درباره راه‌اندازی خطوط حومه ای نیز بیان کرد: افزون بر قطار نیشابور- بینالود- مشهد ، در تلاش هستیم محور سبزوار به مشهد و فریمان به مشهد را نیز راه اندازی کنیم.

 

 

حاشیه

 

- معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش قدس درباره زمان بهره برداری از مسیر ریلی خراسان رضوی به گلستان گفت: این طرح در دست پیگیری است و منتظریم پیمانکار زیرساخت را انجام دهد.

-راشدی درباره پروژه قطار مشهد- چناران نیز گفت: امیدواریم با تکمیل سریعتر ریل گذاری بزودی شاهد راه‌اندازی قطار حومه ای این مسیر هم باشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.