علی محمدزاده: قدس ویژه خراسان - فرمانده انتظامی مشهد از افزایش نگران‌کننده آمار نزاع خبر داد.

افزایش آمار نزاع و تصادف جرحی در مشهد

سرهنگ حجت نیکمرام در نشست خبری روز گذشته خود گفت: عملکرد پلیس مشهد در یک سال گذشته بسیار مطلوب بوده و بارزترین نشانه موفقیت ما آمار مربوط به تماسهای تقدیر و تشکر مردم از پلیس است که رشد 115 درصدی نشان می‌دهد.

وی افزود: امنیت و احساس امنیت مؤلفه‌های متفاوتی دارند که اهمیت احساس امنیت به مراتب بیشتر از امنیت است و خوشبختانه در این حوزه رسانه‌های گروهی به یاری پلیس آمده‌اند و ما بخش قابل توجهی از این رضایتمندی مردمی و ارتقای سطح آرامش روانی جامعه را مدیون رسانه‌ها هستیم.

وی با اشاره به هفته ناجا اظهار داشت: این هفته بهانه‌ای است تا نیروی انتظامی گزارش عملکردی به مردم ارایه دهد که بر همین مبنا و در حوزه ارتباطات مردمی برابر آمارها میزان تماسها در 6 ماهه اول سال جاری با مرکز 197 حدود 115 درصد و در بخش فوریتهای پلیسی 12 درصد افزایش نشان می‌دهد که بیانگر اعتماد و ارتباط بیشتر مردم با پلیس است.

نیکمرام گفت: متأسفانه تماسهای غیرمرتبط و مزاحم با مرکز فوریتهای پلیس بخشی از توان نیرو را می‌گیرد که امیدواریم شهروندان در این بخش به یاری پلیس بیایند و با کنترل بیشتر فرزندان و یا اصلاح رفتارها شاهد حذف این بخش از تماسها باشیم.

وی به کاهش چهار درصدی آمار کلی سرقتها در 6 ماهه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: هر چند بخش عمده سرقتها در اشکال مختلف کاهش داشته، ولی در بخش سرقتهای به عنف و زورگیری بویژه کیف قاپی و موبایل قاپی شاهد رشد 20 درصدی هستیم که اگر شهروندان به توصیه‌های پلیسی در ترددها و رفتارهای خود توجه نمایند، شاهد کاهش چشمگیر این سرقتها خواهیم بود.

 افزایش 14 درصدی نزاع

وی ادامه داد: یکی از آمارهای نگران کننده دیگر افزایش 14 درصدی آمار نزاعهای فردی و جمعی است که متأسفانه بیشتر نزاعها بر اثر علل بی‌ارزشی مانند تصادفات رخ می‌دهد، حتی در مواردی یک تصادف خسارتی کوچک به قتل منجر شده است که باید به لحاظ علمی و همکاری بین بخشی این رخدادها ریشه‌یابی و درمان شود.

به گفته فرمانده انتظامی مشهد مقدس، 60 درصد سارقان دستگیر شده سابقه‌دار هستند که بررسی دلایل ارتکاب مجدد آنها اعم از میزان بازدارندگی مجازاتها، شرایط اقتصادی فردی و اجتماعی، شرایط پذیرش جامعه پشتیبانی اجتماعی پس از آزادی از زندان ضروری است.

 افزایش 10 درصدی تصادفات جرحی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی نیز از افزایش 10 درصدی تصادفات جرحی در استان خبر داد.

سرهنگ حمیدرضا گرایلی گفت: معضل جدی تمام کلانشهرها مسأله ترافیک است، زیرا ترافیک پیامدهای تلخی چون آلودگی هوا، بروز تصادفات و خسارات جانبی دیگری دارد.

وی افزود: متأسفانه 80 درصد خودروها بویژه در شهر مشهد تک سرنشین هستند، بنابراین تا زمانی که خود مردم وارد  کار نشوند و برای حفظ سلامت عمومی و فردی رفتارهای خود را اصلاح نکنند حتی با به کارگیری تمام نیروهای پلیسی نمی‌توانیم کار جدی انجام دهیم.

وی اظهار داشت: هر چند در بخش شمار کشته‌شدگان درون شهری مقام اول کشوری را داریم، اما فراوانی این تصادفات در مشهد و حومه ( 75 درصد فوتی‌های درون شهری استان در مشهد است) نشان می‌دهد در بخش فرهنگسازی ترافیک باید بیشتر از گذشته کار کنیم.

گرایلی ادامه داد: در 6 ماهه اول سال جاری شاهد افزایش 10 درصدی تصادفات جرحی هستیم که بیشترین شمار این آمار مربوط به موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده است و متأسفانه 80 درصد مصدومان پیاده بالای 50 سال دارند که اغلب نیز اطلاعی از قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند، بنابراین از خانواده‌ها تقاضا می‌کنیم در بحث آموزش این دو دسته به صورت جدی وارد عمل شوند.

وی به نصب 300 دوربین نظارتی و 80 دوربین ثبت تخلف در چهارراه‌ها و بزرگراه‌های مشهد اشاره کرد و گفت: سال گذشته و در یک بررسی جامع مشخص شد روزانه بین 80 تا 85 تخلف سرعت بالای 130 کیلومتر در بزرگراه‌های مشهد رخ می‌دهد که کار فراخوان، آموزش مالکان و حتی توقیف برخی از  خودروها انجام شد و امروز این عدد به 20 تخلف در روز رسیده است.

وی همچنین به توقیف بیش از 10 هزار دستگاه موتورسیکلت اشاره کرد که عمدتاً به خاطر تخلفات بوده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.