گروه سیاسی- آرش خلیل‌خانه - «چه اختلافی؟ این یک نامه عادی بود و اگر با من مشورت می‌کردند به آنها یادآور می‌شدم که مهر محرمانه بر آن بزنند.»

چرا  همه دنیا  را   خبر  کردند؟

 این پاسخ سخنگوی دولت بود به پرسش خبرنگار قدس درباره نامه چهار وزیر به رئیس جمهور و ابراز نگرانی آنها از بحران رکود اقتصادی و بروز این شایبه در جامعه که اختلاف‌هایی در دولت بروز کرده است.

نوبخت که دیروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت با گلایه از انتشار نامه چهار وزیر گفت:  آیا لازم بود اگر تحلیل و نظری هست، شبکه‌های خارجی هم از آن با خبر شوند و پیش از آنکه نگارندگان نامه درباره آن توضیح دهند، آن را تحلیل و تفسیر کنند؟ آیا لازم است همه دنیا از آن باخبر شوند، حال آنکه بعضی از اینها در وسط مذاکرات زمینه سوء استفاده را فراهم می‌کند.

 

  برخی مسایل را فقط خودمان باید بدانیم

وی گفت: ما همیشه برای اینکه سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم مسایلی را که فقط باید خودمان بدانیم در رسانه‌ها مطرح نشود. آن چیزی باید رسانه‌ای شود که جمع بندی نهایی شده نه مسایل کارشناسی که در حال تصمیم سازی است.اگر اینگونه بود مشابه قانون انتشار مذاکرات  گذاشته می‌شد.

این جملات نشان می‌دهد که سخنگوی دولت از بازتابهای رسانه‌ای انتشار این نامه در رسانه های داخل و خارج از کشور برآشفته است. شاید هم حق با او باشد، چون این گلایه‌ای بجاست.

اما همین گلایه ها را یکی دو سال پیش که دولتمردان از حیف و میل‌های دولت قبلی و صندوق خالی توسعه ملی و بورسیه‌های غیرقانونی و امثالهم سخن می‌گفتند هم مطرح می‌شد. آیا آن اظهارات وادعاهای دولتمردان مسایل داخلی نبود که فقط رئیس جمهور باید از آنها با خبر شود؟

آیا خالی بودن صندوق توسعه ملی خبری نبود که در مذاکرات از آنها سوءاستفاده شود؟ آیا آن روزها این گزارشها مهر محرمانه نداشت؟

سخنگوی دولت یازدهم اما به اینها اشاره‌ای نمی‌کند. او همه تلاش خود را کرد تا بگوید این نامه یک گزارش داخلی بوده نه نامه ای که قرار باشد رسانه‌ای شود.

 

  حرف های رئیس جمهور کاملاً درست بود

وی گفت: این نامه به مسأله کلیت اقتصاد ایران معطوف نیست، بلکه صرفاً درباره بازار سرمایه و بورس است و اگر نامه را به دقت بخوانیم مشاهده می‌کنیم که همه بندها و استدلال‌ها مربوط به بازار سرمایه‌ است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: عده‌ای بر اساس متن این نامه اینطور برداشت کردند که وعده و گزارش رئیس‌جمهور درباره خروج از رکود محقق نشده است، حال آنکه حرف های رئیس جمهور کاملاً درست بود، حتی همین چهار وزیر هم خروج اقتصاد کشور از رکود را قبول دارند.

انتشار این نامه موجب شد تا در رسانه‌ها اینگونه تحلیل و تفسیر شود که وزرای کابینه به رئیس جمهور دسترسی ندارند و نمی‌توانند نظرهای خود را به او منتقل کنند، از این رو ناگزیر برای او نامه نوشته‌اند.

سخنگوی دولت در این خصوص هم اظهار داشت: این درست نیست زیرا همه می دانید که رئیس جمهور روزهای یکشنبه و پنجشنبه از صبح با کابینه جلسه دارند و علاوه بر دو جلسه هیأت دولت جلسات تیم اقتصادی دولت هر کدام بیش از 4 ساعت به ریاست آقای رئیس‌جمهور برگزار می‌شود که نشان می‌دهد وقت کافی برای بیان مطالب وجود دارد.

نوبخت افزود: همه ما وقت داریم با آقای رئیس‌جمهور ساعت‌ها صحبت کنیم و برنامه و پیشنهادهای مورد نظرمان را ارایه کنیم، اینکه می‌گویند آقای رئیس‌جمهور وقت ندارد و راه دیگری برای ارایه برنامه‌ها بجز نامه وجود ندارد،‌ برداشت صادقانه‌ای نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که این نامه مبنی بر اعتراض بر عملکرد اقتصادی دولت نیست، گفت: در کدام قسمت نامه چنین چیزی آمده است؟ طبیعتاً آقای دهقان نمی‌تواند در خصوص تبدیل رکود به بحران صاحب نظر باشد، همان‌طور که من نمی‌توانم راجع به مسایل دفاعی صاحب‌نظر باشم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره نظر دولت در مورد طرح برجام در مجلس و مفاد آن ودلیل امتناع دولت از ارایه توافق هسته‌ای به صورت لایحه به مجلس گفت: تحریم‌های ظالمانه اقتصادی باعث مشکلات فراوانی در کشور شده که با عزم و اراده مسؤولان و خدمتگزاران دلسوز بازار سوء تحریم‌ها کم اثر شده و با تصمیم تاریخی، آگاهانه، هوشمندانه و فرصت شناسانه نمایندگان مجلس در روز یک شنبه آینده زمینه اجرای برجام به عنوان یک افتخار ملی برای جمهوری اسلامی فراهم می‌شود.

 

  «برجام» یک افتخار ملی است

وی افزود: برجام یک افتخار ملی برای جمهوری اسلامی است که امیدواریم بتوانیم با تفاهم اجرای این قرار داد بین‌المللی را به سمتی پیش ببریم که تمام خواسته‌های ملت در آن تأمین شده باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس کنار نباشد و رسیدگی کند؛ ما هم خویشتنداری کردیم و خوشحال شدیم و حتی مقامهای مسؤول دولتی نیز گزارشهایی را به کمیسیون برجام ارایه کردند و پس از آن هم طرح برجام ارایه شد. با تصویب مجلس در هفته آینده می‌توان نسبت به برجام تصمیم گیری کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.