قدس آنلاین: نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متاسفانه عقود تامین مالی در نظام بانکی بویی از اسلام نبرده ، فقط نام اسلامی بودن را یدک می¬‌کشند و در واقع بر مبنای بهره استوارند و فعالان اقتصادی را با کاغذ بازی گسترده مواجه می‌کنند.

عقود تامین مالی در نظام بانکی بویی از اسلام نبرده است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، مصطفی رناسی در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون الزامات تحریک تقاضا در سطح کلان اقتصاد و ایجاد اعتبار برای مشتریان به منظور افزایش حجم خرید و خروج از تنگنای اعتباری، گفت: یکی از ابزارهای متداول در نظام بانکی دنیا در همه کشورها، مسئله کارت اعتباری جهانی، ملی یا حداقل شهروندی است.

وی افزود: کارتی که بر اساس آن دارنده از حد اعتباری نزد بانک برخوردار می‌­شود و در مدت مشخص اختیار به صرف آن دارد و در پایان دوره اعتبار خود را با بانک تصفیه می­‌کند، در این سیستم دیگر نیازی نیست که فرد پول نقد با خود حمل کند یا نگران موجودی حساب خود و چک­‌ها و تعهدات به صورت روزانه باشد زیرا خریدها و چک­‌ها در طول دوره از اعتبار فرد کسر می‌­گردند و در پایان با احتساب سود متعارف، این مبلغ تصفیه می­‌گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان در ادامه بیان داشت: بسیاری از نزاع‌­های فعلی در سطح جامعه، شکایات و برگشت چک‌ها ریشه در همین مشکل دارد و متاسفانه در اقتصاد ما همه چیز به صورت نقدی انجام می‌­شود و در نبود قدرت خلق اعتبار، در وضعیت رکودی همه چیز قفل می­‌شود.

رناسی گفت: در چنین وضعیتی وجود کارت­‌های اعتباری دغدغه ذهنی تجار، تولیدکنندگان، فروشندگان و همه اقشار را برای کنترل حسا‌ب‌های روزانه و تامین نقدینگی کوتاه مدت رفع می­‌کند و راهکار کنترلی آن نیز بسیار ساده است چون اگر فرد نتوانست در سر رسید، اعتبار خود را تصفیه کند اعتبارش از بین رفته است.

وی با انتقاد از سیستم فعلی عقود تامین مالی در نظام بانکی گفت: متاسفانه عقود تامین مالی در نظام بانکی بویی از اسلام نبرده است و فقط نام اسلامی بودن را یدک می­‌کشند و در واقع بر مبنای بهره استوارند و فعالان اقتصادی را با کاغذ بازی گسترده مواجه می‌­کنند، در جایی‌که استفاده از ابزارهایی چون مسترکارت، ویزا کارت و ... همه فعالیت­‌های تجاری از جمله خرید بین‌المللی را نیز آسان می‌­کند.

این فعال اقتصادی استان همچنین با اشاره­‌ای نیز به اثر این اقدام در حوزه جذب گردشگر تصریح کرد: متاسفانه در بحث گردشگری نیز نبود کارت‌های اعتباری مشکلات متعددی را متوجه گردشگران خارجی کرده زیرا آن­ها مجبورند برای خریدهای خود با چمدانی از دلار عازم ایران شوند که به هیچ وجه شکل مناسبی ندارد و این در حالی است که حتی در ایران نیز کسی تمایلی به حمل پول ندارد. در صورتی که وجود کارت اعتباری برای گردشگران تمایل خرید آن‌­ها را نیز افزایش می‌­دهد.

رناسی در پایان در پاسخ به سئوالی در مورد فرآیند اجرایی شدن این پیشنهاد، گفت: از سوی اتاق بررسی­‌هایی صورت گرفته و در حال تنظیم‌نامه­‌ای برای جناب استاندار هستیم تا این مطالبه، از سوی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ابلاغ گردد؛ امیدواریم هر چه سریع‌تر این اقدام از سوی سایر دستگاه­‌ها نیز دنبال گردد چون اقتصاد کشور و فعالان خرد به شدت تشنه نقدینگی و اعتبار برای عملیات اقتصادی خود هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.