سوریه به نقطه تنش بین روسیه و ترکیه تبدیل شده است و هر چند دو کشور تلاش می کنند از دامنه تاثیر منفی آن بر روابط خود بکاهند، اما تاکنون بی فایده بوده است و دمشق و آنکارا تقریبا به رویارویی سیاسی و دیپلماتیک در این باره رسیده اند.

رویارویی دیپلماتیک روسیه و ترکیه با موضوع سوریه

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در تازه ترین اظهارنظر خود نسبت به تکرار نقض حریم هوایی این کشور توسط هواپیماهای روسی هشدار داده است.
وی دیروز (سه شنبه) اعلام کرد، در صورت تعرض دوباره هواپیماهای روسی به حریم هوایی ترکیه، روابط دوستانه آنکارا و مسکو دگرگون می شود و تکرار چنین اقدامی تعرض به پیمان ناتو محسوب خواهد شد.
اردوغان در حالی این موضع را علیه روسیه گرفته است که هفته پیش در یک سفر رسمی به مسکو و مذاکره با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تلاش کرد از بروز تنش بیشتر در روابط دو کشور جلوگیری کند.
اما چند روز پس از این سفر و با عملیات بمباران روسیه در سوریه با هدف گرفتن مواضع تروریست ها در این کشور، روابط دو کشور رو به تیرگی بیشتر گذاشت و هنگامی که اردوغان از این عملیات انتقاد کرد، تیرگی ها بیشتر شد.
رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه گذشته گفت: 'اقدامات اخیر روسیه و بمباران های جنگنده های این کشور در سوریه برای ترکیه قابل قبول نیست.'
اردوغان افزود: 'روسیه وارد یک اقدام اشتباه شده است و در آینده خود را در منطقه منزوی خواهد یافت.'
اکنون نیز پاسخ منفی و قاطع روسیه به درخواست رسمی ترکیه و شش کشور دیگر اردوگاه ضدسوری برای قطع عملیات ضد تروریستی در سوریه، سبب شده است مسکو و آنکارا تقریبا به نقطه رویارویی دیپلماتیک برسند.
آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان و ترکیه کشورهای عضو اردوگاه ضدسوری که 5 سال پیش با سازماندهی گروه های تروریستی و تکفیری بویژه داعش و جبهه النصره علیه دولت سوریه، زمینه ساز بروز جنگ داخلی و درگیری در این کشور شدند؛ جمعه گذشته در آنکارا با صدور بیانیه مشترکی از مسکو خواستند عملیات در حال انجام علیه تروریست ها در سوریه را هر چه زودتر قطع کند. 
اردوغان در تازه ترین هشدار خود در ارتباط با طرح موضوع نقض حریم هوایی ترکیه توسط هواپیماهای روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر بلژیک در بروکسل هشدار داد که نقض حریم هوایی خود از طرف روسیه را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت. 
وی ادامه داد:' همه از روابط خوب ترکیه با روسیه آگاه هستند و دو کشور در عرصه های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند، اما این روابط دوستانه ممکن است به پایان برسد و طرف روسی منافع زیادی را از دست می دهد و مسکو باید به این واقعیت توجه کند.'
براساس گزارش های اعلام شده، جنگنده بمب افکن های روسی فعال در بمباران های ضدتروریستی سوریه در یک هفته گذشته دو بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده اند. سفیر روسیه در آنکارا دوبار به وزارت خارجه ترکیه احضار شد و هشدار مقام های این کشور را دریافت کرد.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره گفته است: 'یک هواپیمای نظامی روسیه به علت شرایط بد آب و هوایی لحظاتی وارد حریم هوایی ترکیه شد.'
ژنرال «ایگور کوناشنکوف» خاطرنشان کرد:' شنبه سوم اکتبر (11 مهر) هواپیمای شکاری روسی سوخو در حالیکه پس از پایان ماموریت رزمی برنامه ریزی شده، جهت بازگشت به فرودگاه «حممیم» مشغول مانور روی نواحی جنگلی و کوهستانی بود چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شد.'
وی گفت: 'پس از بازبینی و بررسی داده های واقعی کنترل، فرماندهی گروه هوایی نیروهای هوافضای روسیه در سوریه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی در آینده اتخاذ کردند.' 
فرودگاه حممیم در 30 کیلومتری مرز سوریه و ترکیه قرار دارد و در شرایط خاص آب و هوایی پرواز به سمت فرودگاه از جهت شمال انجام می شود.
آنکارا و مسکو در عرصه های مختلف همکاری می کنند که مهم ترین موارد اجرای طرح نیروگاه هسته ای در «آق قویو» با مشارکت شرکت های روسی و طرح احداث خط لوله گاز «جریان ترکیه» است.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز گذشته ابراز امیدواری کرد دو حادثه نقض حریم هوایی ترکیه توسط هواپیماهای روسی بر روابط دو کشور تاثیر منفی نگذارد. 
روسیه از سه شنبه گذشته با پذیرش درخواست دولت سوریه و با مجوز مجلس خود، عملیات بمباران مواضع تروریست ها را در سوریه آغاز و تاکنون ده ها هدف و مراکز تروریستی را بویژه داعش نابود کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.