قدس آنلاین : یک استاد دانشگاه گفت:دسترسی به فضاي مجازي و شبكه‌هاي موبايلي از جمله عواملی است كه از همه شهروندان، «شهروند خبرنگار» ساخته اما مهم این است تا چه اندازه می تواند خبر یا تصویری که به ما میرسد درست باشد؟

 مردم در فضای مجازی بمباران خبری می کنند اما "سواد رسانه ای" ندارند

دکتر سید وحید عقیلی در گفتگو با قدس انلاین گفت:هنوزما داغ حادثه منا را داریم، امروز در بسیاری از نقاط ایران مردمی که قرار بود با اسپند و دسته گل از زائران خود استقبال کنند ، سیاه‌پوش عزیزان‌شان هستند.

او اظهار داشت:قلب ميليون‌ها ايراني داغدار است همراهي تمامی مردم  با عزاداران اين حادثه نشاني از روح شرقي و انساني مردم اين سرزمين دارد.این موضوع حساسیت تمام مردم را برانگیخت  به طوریکه حساسيت در تلاش براي كسب خبر در مرحله اول و خبررساني در مرحله بعد را منجر شد

وی ادامه داد:دسترسی به فضاي مجازي و شبكه‌هاي موبايلي از جمله عواملی بود كه از همه شهروندان، «شهروند خبرنگار» ساخته است در اين رويداد مهم جنبه‌هاي اجتماعي فراتر از جنبه‌هاي رسانه‌اي بود همه با «بمباران خبري» مواجه بوده ولی حایز اهمیت ان  چگونگی مواجهه با این اخبار است ‌

دکتر عقیلی با بیان اینکه  آنچه جلوی  بسياري از مشكلات را خواهد گرفت این است که تا چه اندازه مي‌تواند خبر یا تصویری که به می رسد, درست باشد افزود: مثلاانتشار تصويري كه مدعي بود جنازه‌ها با بيل مكانيكي جابه‌جا شده‌اند تا چه اندازه مي‌توانست حقيقي باشد؟ در اينكه رفتار سعودي‌ها ناشايست و غيرمسئولانه بود كسي ترديدي ندارد، اما اينكه پيكر ده‌ها مرده با بيل مكانيكي جابه‌جا شود هم باور پذير نيست. لحظه‌اي  صحت درباره اين تصوير، نشانه همان چيزي است كه از آن به‌عنوان «سواد رسانه‌اي» ياد مي‌كنيم.  مثلا عكس را با دقت بیشتردیده و در این باره نظر دهیم ویا در اينترنت جست‌وجو كنيم و ببينيم كه اصولا مربوط به چند سال قبل و عمليات عمراني در آن منطقه است. از اينجا ما بايد «شهروند خبرنگار مسئول» باشيم و اگر نسبت به جعلي بودن آن هشدار نمي‌دهيم، دست‌كم از انتشار و تكثير آن خودداري كنيم.

وی اظهار داشت: بعد از دريافت يك خبر هدف  از انتشار آن را جستجو کنیم . متن‌ها و تصاويري در این حادثه با هدف آب ريختن به آسياب دعواي عرب و عجم منتشر شد.عمده اين مطالب خاستگاه نژادپرستانه دارند و با فرهنگ ما در تقابل هستند..

این استاد دانشگاه بیان کرد: چنين مطالبي نه با هدف اطلاع‌رساني درباره اين حادثه كه براي سودجويي، تفرقه افكني و ترديد در باورهاي ديني و فرهنگي توليد شده‌اندو باز نشر مطالب نیز باید برای مخاطب وگیرنده مورد بررسی قرار گیرد..

مثلاوقتي فيلمي از انبوه جنازه‌ها منتشر مي‌كنيم، بايد بدانيم ممكن است دريافت‌كننده آن در سن يا شرايط مناسب ديدن آن نيست. اضافه كردن عباراتي كه درباره فجيع بودن اين مطالب هشدار بدهد، نشانه درك درست ما از رفتار در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي به‌عنوان يك شهروند خبرنگار است.

دکتر سید وحید عقلی در پایان ادامه داد: سواد رسانه‌اي محدود به شهروندان عادي نيست. خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و به‌طور كلی كارگزاران رسانه نيز بايد به اين سواد مجهز باشند.انتشار فيلم آرشيوي از وقايع چند سال قبل در سيما يا چاپ تصاوير و اخبار بدون سند در برخي روزنامه‌ها نمونه‌هاي قابل بررسي و مطالعه‌اي هستند. تلخي‌هی حادثه منا  درس‌هاي بزرگي براي همه داشت و نشان داد ما همیشه به سواد رسانه ای نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    ) متن‌ها و تصاويري در این حادثه با هدف آب ريختن به آسياب دعواي عرب و عجم منتشر شد.عمده اين مطالب خاستگاه نژادپرستانه دارند و با فرهنگ ما در تقابل هستند..( وقتي سواد رسانه اي يك استاد دانشگاه منحصر به تفكرات شخصي ايشان باشد جز تحليل فوق انتظاري نبايد داشت ؟ 500 نفر از هموطنان اين آقا به ناحق كشته شده اند آنوقت ايشان آنرا به حساب نژاد پرستي مي گذارد . بصيرت مردم از اين استاد دانشگاه خيلي بيشتر است . البته شايد به علت رفتار هاي غير عقلايي برخي از اعراب ايراني ها نسبت به آنها احساس خوبي نداشته باشند اما همين ايراني ها جانشان را فداي اهل بيت مي كنند كه قطعا عرب بودند . بهتر است ايشان بعد از كسب كمال در آموزش سواد رسانه اي قدري هم سواد اعتقادي خود را تقويت كنند . تا مجبور نباشند آب به آسياب دشمن بريزند و آسمان و ريسمان را به هم ببافند.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    مردم ما از ما باسوادها باسوادتر ند !