معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه گفت: تکلیف ۷۰ نفر از مفقودان فاجعه منا هنوز مشخص نیست و فردی نمی تواند قاطعانه بگوید که فوت شده یا زنده هستند، زیرا نه جسدی از آنها در دست است و نه به کاروان های خود بازگشته اند.

 تکلیف ۷۰ نفر از مفقودان فاجعه منا مشخص نیست

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، حسن قشقاوی روز چهارشنبه در حاشیه دیدار سفرا و کارداران با مسئولان نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران افزود: اینکه این مفقودان بازداشت شده یا در بیمارستان به سر می برند نیز فقط یک احتمال است و قطعی نیست.
وی ادامه داد: زمانی این حدس و گمان ها قطعی می شود که بتوانیم به پیکرهای این افراد در صورت اینکه جان باخته و یا زنده هستند، دست یابیم و تا زمانیکه این موضوع به سرکنسولی ایران اعلام نشود، نمی توان نظری داد.
معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه اظهار داشت: علاوه بر حضور همکاران کنسولی، 10 دیپلمات وزارت امور خارجه بصورت فعال و لحظه ای در تماس با مسئولان سعودی هستند و مساله را پیگیری می کنند.
قشاوی اضافه کرد: کمیته پیگیری فاجعه منا همچنان فعال است و پیگیری آن کمیته استمرار دارد.
وی ادامه داد: در سفری که به همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس جمعیت هلال احمر به عربستان داشتیم، ملاقات هایی با طرف سعودی صورت گرفت و سه خواسته اصلی جمهوری اسلامی را مطرح کردیم.
قشاوی گفت: بازگرداندن پیکر کشته شدگان فاجعه منا به کشور، دفن نشدن هیچ از جانباختگان ایرانی مگر به درخواست خانواده و همکاری با مسئولان امور حج ایران برای شناسایی مفقودان و تعیین تکلیف آنها از مهمترین درخواست های هیات ایرانی است.
وی با بیان اینکه همکاری با طرف سعودی تا پایان ادامه دارد، افزود: با طرف سعودی مذاکره تلفنی و حتی حضوری داشته ایم و تا کنون وقفه ای در این همکاری ایجاد نشده است.
قشقاوی ادامه داد: عمق فاجعه منا در ساعات اولیه و در انتقال سریع و غیر استاندارد جان باختگان به سردخانه و انتقال مجروحان به بیمارستان بی تاثیر نبوده و همچنین سیستم سازمان یافته ای برای شناسایی مجروحان و مفقودان وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه روز گذشته(سه شنبه) متوجه شدیم که دو ایرانی در سردخانه پاکستانی ها هستند، افزود: ایران موفق ترین کشوری است که توانسته پیکر جان باختگان فاجعه منا را به کشور انتقال دهد و هیچ کشوری مانند ایران در این زمینه فعال نبوده است.
قشقاوی یادآور شد: اگر اخبار را دنبال کنید خواهید دید که اخبار سایر کشورها مثل ایران نیست و بسیاری از پیکر زائران این کشورها هنوز به کشور متبوع بازنگشته و شناسایی نشده اند.
معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه با بیان اینکه شناسایی پیکر کشته شدگان حادثه سال 1366 دو ماه طول کشید، گفت: از سویی نباید سطح توقع خانواده ها را بالا ببریم و از سوی دیگر نباید آنها را ناامید کنیم.
وی در مورد امضای موافقتنامه همکاری با سایر کشورها نیز افزود: ایران با همه کشورهایی که رابطه دیپلماتیک دارد، حاضر است با سرعت سه موافقتنامه را شامل معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری، انتقال محکومان به حبس و استرداد مجرمان امضا و اجرا کند که تا کنون با 56 کشور موافقتنامه امضا، تصویب و اجرا کرده است.
قشقاوی، علت موفقیت وزارت امور خارجه را در کاهش آمار زندانیان خارج از کشور و دفاع از اتباع ایرانی در کنار مذاکرات کنسولی و دیپلماتیک، امضای این موافقتنامه ها دانست و گفت: آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور از 3800 نفر در سال گذشته به 2700 نفر کاهش یافته است.
فاجعه منا دوم مهر ماه همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد.
در اثر این فاجعه 464 زائر ایرانی کشته شدند.
بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف نیز در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.