محسن رحیمی عنبران: عملیات شناسایی پیکرها، تعیین علت مرگ و صدور جواز دفن برای جان باختگان فاجعه «منا» تا آخرین نفرادامه می یابد.

نا گفته هایی از نگهداری پیکر جان باختگان ایرانی در سردخانه های سعودی

این مطلب را مسؤول تیم معاینات پیکرهای قربانیان فاجعه منا در خراسان رضوی  در گفت و گوی اختصاصی با قدس عنوان کرد وافزود: یازدهم مهرماه جاری نخستین پرواز ازعربستان سعودی وارد تهران شد و پیکر جان باختگان پس از معاینه و صدور جواز دفن به استانها منتقل و طی مراسم باشکوهی تشییع و خاکسپاری شد . دکتر ناصر قروبی اظهار داشت: شروع کارهمکاران ما در تیم معاینات اجساد قربانیان فاجعه منا در -  خراسان رضوی به صورت عملیاتی با ورود هواپیمای حامل 24 نفر از جان باختگان در مرحله دوم و انتقال پیکرها به  بهشت رضا(ع) آغاز شد.

 وی اضافه کرد: گروه سوم نیز که شامل پیکر 19 جانباخته است روز سه شنبه گذشته وارد استان شد.

مسؤول تیم معاینات پیکرهای قربانیان فاجعه منا در خراسان رضوی ادامه داد: همکاران ما در تیم حوادث غیرمترقبه پزشکی قانونی استان که حدود 25 نفر هستند، با استفاده از تجهیزات حفاظتی کامل و استاندارد اقدام به معاینه و تعیین علت دقیق فوت جان باختگان می کنند.

دکتر قروبی افزود: پس از نمونه برداری «دی.ان.ای» از تمامی پیکرها که حدود 2ساعت به طول می انجامد، اجساد جان باختگان برای انجام امور تغسیل و تشییع و خاکسپاری تحویل خانواده ها می شود .

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر دلایل جان سپاری زائران خانه خدا خاطرنشان کرد: در بررسی های دقیق و علمی کارشناسان پزشکی قانونی استان (قرار گرفتن بدن افراد تحت فشار و اختلال تنفسی)علت اصلی جان باختن زائران تعیین شده است .

وی ادامه داد : با تأسف باید گفت بی احترامی و رعایت نشدن حرمت پیکرهای زائران ایرانی و عدم نگهداری صحیح در سردخانه های دولت سعودی درمعاینات بالینی پیکرهای مطهر کاملا مشهود است وحتی در برخی موارد شناسایی جان باختگان به دلیل از بین رفتن وضعیت ظاهری از قبیل صورت واندام به دشواری میسر شده است .

دکتر قروبی تصریح کرد:تمامی پیکرهای انتقال داده شده به کشور دارای هویت بوده و هم اکنون هیچ پیکری در پزشکی قانونی استان نگهداری نمی شود.

مسؤول تیم معاینات پیکرهای قربانیان فاجعه منا در خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه مسؤولان مربوط در دولت سعودی درخصوص اعزام تیم تخصصی پزشکی قانونی کشور به عربستان جهت شناسایی مفقودان ایرانی تا این لحظه همکاری نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: تیم ویژه سازمان پزشکی قانونی کشور- که یکی از اعضای آن از خراسان رضوی است- بیش از یک هفته است برای سفر به عربستان و شناسایی زائران مفقود ایرانی به علت تعلل مقامهای سعودی در صدور ویزا معطل مانده اند.

 این مقام پزشکی قانونی خراسان رضوی با تسلیت و ابراز همدردی به خانواده های قربانیان این فاجعه اطمینان داد تلاش شبانه روزی تیم ویژه معاینه پیکرها  تا انتقال آخرین جان باختگان به کشور و شناسایی و نمونه برداری تخصصی ادامه خواهد داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    لعن الله آل سعود