گروه اقتصادی / علیرضا لعل اکبری - حال بورس این روزها خوب نیست و فعالان این بازار نگران هستند و همچنان چشم انتظار بهبود وضعیت به وجود آمده هستند.

حال « بورس» خوب نیست

این در حالی است که آنان تدابیر ویژه دولت برای بازگشت امید به بازار بورس را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌دانند.

هرچند بعد از اعلام توافقهای هسته ای فعالان بازار انتظار بهبود و رونق چشمگیر بازار را داشتند، اما عملاً با گذشت چندین ماه از این رخداد سیاسی، به اذعان بسیاری از فعالان وضعیت بازار نه تنها بهبود نیافته، بلکه روز به روز کسادتر و بحرانی‌تر نیز شده است.

در همین حال وزیر اقتصاد به همراه  سه وزیر دیگر نامه ای را به رئیس جمهور می‌نویسند که  در این نامه به وضعیت بورس اشاره شده و آنان نیز تصریح کردند، حال «بورس» خوب نیست.

اما کارشناسان عقیده دارند، در این نامه هرچند که از اوضاع بحرانی و ریزش شاخصهای بورس صحبت شده، اما نشانی از راه حل در آن دیده نمی‌شود. در این میان این روزها واکنشهایی نسبت به ارسال این نامه به رئیس جمهور در رسانه انعکاس یافت و کارشناسان دیدگاه‌هایی را بیان کردند.

به هرحال به نظر می‌رسد، نوشتن چنین نامه ای حکایت از این دارد که وضعیت بازار ناخوش است و به منزله استمدادی برای ورود و دخالت دولت برای بهبود اوضاع است.

دبیر کل سابق بورس به اقتصاد آنلاین می‌گوید: گرچه در شرایط عادی دولت نباید در بازار سرمایه دخالت کند، اما در زمان شکست بازار و وضعیت خاص باید دولت ورود کند.

حسین عبده‌تبریزی می‌افزاید: این وزیران احساس کرد‌‌ه‌اند باید اقدام فوری و فوق‌العاده ‌یا به عبارت دیگر اقدامی وسیع‌تر از شرایط عادی از سوی دولت در بازار سرمایه انجام شود.

وی تصریح می‌کند: شرایط کشور پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و به ارث بردن مشکلات دولت قبل در کنار تحریمهای اقتصادی و شرایط نامطلوب اقتصاد جهانی بویژه بحران بازار سرمایه چین سبب شده نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بازار سرمایه بیشتر شود و به همین علت نیز این وزیران، این مسأله را در نامه‌ هشدار داده‌اند.

 

  دولت بورس را نجات دهد

در همین حال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه متأسفانه بازار سرمایه ایران فقط دست به دست شدن سهام شرکتهاست و نقش تأمین مالی را انجام نمی‌دهد، می‌گوید: نسبت به آینده بورس یک فضای ناامیدی شکل گرفته است و دولت باید یک اقدام قاطع برای نجات بورس انجام دهد.

محمد حسن‌نژاد درگفت وگو با خانه ملت با اشاره به روند رو به افت بورس اظهار می‌دارد: این وضعیت به مصاحبه‌های مسوولان برمی‌گردد، وزیران می‌خواستند بازار سرمایه تحت تأثیر روانی قرار نگیرد و مثلا بازار را بترسانند، ولی گویا خیلی ترساندند.

 

 بانک مرکزی بورس را به هم زد

وی تصریح می‌کند: بانک مرکزی با ابلاغ آیین نامه‌های خود مبنی بر شناسایی مطالبات مشکوک الوصول بانکی، فضای بازار و صنایع بورسی را به هم زد و این سبب سردرگمی شد.

وی می‌افزاید: وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که هیچ خبری نیست و رکود اقتصادی داریم، برجام بر اقتصاد هیچ تأثیر ندارد و همه مشکلات سرجای خود است و این سبب شد که فضای ناامیدی نسبت به آینده ایجاد شود.

عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به برخی تصمیم گیری‌ها، اظهار می‌دارد: بحث تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ بهره مالکانه معادن، موضوع کاهش فروش شرکتهای خودرویی و... همه اینها سبب شد بازار با یک بدبینی نسبت به آینده مواجه شود.

 

 «بورس کشور» بازار واقعی نیست

وی با بیان اینکه دولت باید یک اقدام قاطع و هماهنگ انجام دهد تا بازار سرمایه روند رو به رشدی بگیرد، تاکید  می‌کند: بورس دماسنج اقتصادی کشور است و این فضایی که در اقتصاد ایران حاکم شده، تأثیر خود را روی بورس و سودآوری آینده شرکتهای بورسی گذاشت.

وی با بیان اینکه ناظران بازار و سازمان بورس عملکرد ضعیفی در حمایت از سهامدار خرد داشتند، تصریح می‌کند: متأسفانه بازار سرمایه ایران فقط دست به دست شدن سهام شرکتهاست و بورس نقش اصلی خود؛ یعنی تأمین مالی شرکتها را انجام نمی‌دهد و می‌توان گفت، بازار سهام  ایران بنگاه معاملات سهام است و بازار سهام واقعی نیست.

 

 تدبیری برای بازگشت امید

به هرحال فعالان بازار پس از ارسال نامه چهار وزیر که بخشی از آن به بازار بورس مرتبط است، انتظار دارند تدابیر ویژه رئیس جمهور برای بازگشت امید به بازار هرچه زودتر عملی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • dgfsdg IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    بورس از خوب نبودن گذشته شده افتضاححححححححححححح <a href="http://www.greensignal.ir/">سیگنال سبز</a>