علی محمدزاده: قدس ویژه خراسان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با ادامه روند کنونی، بر آمار روستاهای خالی از سکنه افزوده می‌شود و حاشیه‌نشینی شهرها وسیع‌تر خواهد شد.

 ۴۰۲۷ روستای خالی از سکنه در خراسان رضوی

مزروعی در نشست خبری روز گذشته خود به مناسبت «روز روستا» (15 مهرماه) افزود: متأسفانه در چهار دهه اخیر نسبت جمعیتی ساکن در شهر و روستا جابه‌جا شده، در حالی که 40 سال پیش 30 درصد جمعیت استان در شهرها و 70 درصد در روستاها ساکن بودند، امروز 72 درصد جمعیت در شهرها ساکن شده‌‌اند و 28 درصد جمعیت در مناطق روستایی مانده‌اند.

وی ادامه داد: سرعت مهاجرت از روستا به شهر در خراسان رضوی شدت بیشتری دارد و بیش از دو برابر میانگین کشوری است که این بیانگر وجود جاذبه زندگی در شهرهاست.

بر این اساس اگر به دنبال نگهداشتن روستاییان در روستاها هستیم، باید عوامل ماندگاری آنان را فراهم کنیم که مهمترین و اصلی‌ترین عامل، ایجاد زیرساختهایی برای افزایش درآمد روستاییان است، آمارهای موجود نیز نشان می‌‌دهد، روستاهایی که جاذبه اقتصادی بیشتری داشته‌اند، نه تنها خالی نشده‌اند که گاهی توسعه یافته‌تر هم شده‌اند.

مزروعی اظهار داشت: براساس آمار، در حال حاضر از هفت هزار و 361 روستا، سه هزار و 334 روستا دارای سکنه هستند (4027 روستای خالی از سکنه) این در حالی است که روستاها در تمام دنیا جایگاه راهبردی در ابعاد مختلف از جمله امنیت غذایی، اجتماعی، سیاسی و ملی دارند، بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت، برای حفاظت امنیت در بخشهای مختلف باید روستاها را حفظ کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش درآمد روستاییان در زمان فروش محصولات و حذف دلالان گفت: راه‌اندازی بازارچه‌های فروش مستقیم محصولات روستاییان می‌تواند بخشی از این خلأ را جبران کند، اما مشکل اصلی، در بخش تأمین پول  است؛ زیرا در بخش قانون و تشکلها مشکلی نیست، فقط وقتی صحبت پول می‌شود، کم می‌آوریم. وجود دلالان به دلیل نبود سرمایه دولتی در این بخش است.

وی افزود: در حوزه زیرساختها نیز توجه آن چنانی به بخش کشاورزی نشده و هرچند طی دو سال اخیر اقدامهای خوبی انجام شده، اما هنوز هم با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم، به طور مثال در حال حاضر حدود 25 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، اما هیچ وقت سهم اعتبارهای ما بیشتر از پنج درصد نبوده است.

مزروعی در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص عملکرد نظام بانکی براساس قانون در توجه به بخش کشاورزی گفت: متأسفانه در این بخش هم عملکردها مطلوب نیست، زیرا برابر قانون نظام بانکی موظف است 25 درصد منابع داخلی خود را به بخش کشاورزی اختصاص بدهند، اما صوری و سلیقه‌ای عمل می‌کنند، در تمام دنیا به بخش کشاورزی تسهیلات کم بهره ‌یابی بهره می‌دهند، ولی ما با بهره 28 درصد تسهیلات می‌ دهیم که این با خودکشی هیچ تفاوتی ندارد.

نورانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این سازمان هم در ادامه گفت: این تکلیف بانکها در قانون رفع موانع تولید آمده و در بودجه سال 94 نیز تأکید شده تا بانکها با کارمزد کمتر نسبت به سایر بخشها (نرخ ترجیحی) تسهیلاتی را به کشاورزان بدهند.

وی افزود: متأسفانه بانکها براساس مشتری‌مداری عمل می‌کنند و تاکنون این اتفاق نیفتاده است و تنها با رایزنی‌های وزیر در سال جاری بانک کشاورزی موظف به اختصاص تسهیلات 18 درصدی برای سرمایه‌گذاری و 21 درصدی تأمین نقدینگی شده است.

همچنین از محل تسهیلات صندوق توسعه 37 میلیارد و 100 میلیون تومان به بخش کشاورزی اختصاص یافته، اما میزان تقاضاها پنج برابر این مبلغ است و از محل اعتبارات طرح توسعه روستایی با مشارکت مردمی هم 71 طرح در بخشهای گوناگون کشاورزی با اعتبار 213 میلیارد تومان به کار گروه‌های شهرستانها معرفی شده‌اند که 29 طرح با اعتبار 81 میلیارد و 214 میلیون تومان به تصویب رسید و 17 طرح هم به کار گروه استانی آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست درخصوص سرنوشت گلخانه‌های در دست اجرای کشاورزی استان گفت: از امسال 85 عملیات اجرایی 10 گلخانه در خراسان شروع شد، ولی متأسفانه عمده گلخانه‌ها نیمه تمام رها شده و در سالهای گذشته هیچ اعتباری تخصیص نیافته است، امسال سه میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته، ولی بیش از 21 میلیارد تومان برای تکمیل آنها نیاز است، ولی تلاش می کنیم پنج واحد با مساحت 100 هکتار تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    شمااول به فکر زمینهای کشاورزی روستاییان که توسط منابع طبیعی گرفته باشید و بعد جلوی مهاجرت رابگیرید از خراسان رضوی بخش مرکزی دهستان کارده حرف مردم