گروه جامعه / محمد رضایی - سرمایه گذاری خیران برای احداث فضا‌های آموزشی اشباع شده و در شرایط کنونی کشور به مراکز بهداشتی، درمانی بیشتر نیاز دارد.

امروز به بیمارستان سازی بیش از مدرسه‌سازی نیاز داریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب در نشست خیران سلامت کشور به میزبانی شهرداری مشهد گفت: حوزه سلامت با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از پیش نیازمند کمک خیران است.

 

 یادگار ماندگار خیران سلامت

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به فعالیت انجمن خیران سلامت در استانهای کشور یادآور شد: خدمات خیران سلامت، افتخار بزرگی برای وزارت بهداشت است و می‌تواند به عنوان الگویی از نیکوکاری و نوعدوستی در جامعه مطرح شود.

دکتر هاشمی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در دوره اخیر خاطرنشان کرد: طرح با تمام قوت در فازهای پیش بینی شده با حمایت دولت و مجلس تداوم دارد و با توجه به رضایتمندی مردم، لازم است با سرلوحه قراردادن دستاوردهای مثبت این طرح، تحول نظام سلامت را با جدیت استمرار ببخشیم.

 

  مالیات بر ارزش افزوده برای خیران سلامت!

وی، همچنین درباره حذف مشکل دریافت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی دریافتی برای واردات تجهیزات پزشکی از خیران سلامت، گفت: برای حل این مشکلات کار گروهی در وزارت بهداشت تشکیل شده است.

وزیر بهداشت افزود: در این زمینه با دعوت از مسؤولان دستگاه‌های پاسخگو مانند وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس گمرک ایران در حضور نمایندگان خیران سلامت، نارسایی‌ها بررسی و حل و فصل خواهد شد.

 

  سامانه اعلام نیازهای نظام سلامت

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر نظام‌مند شدن فعالیت نیکوکاران سلامت و پرهیز از موازی کاری ادامه داد: بدین منظور اولویتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در احداث خانه بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستانها و تجهیزات پزشکی به تفکیک استانها و شهرستانهای کشور تعیین و از طریق سامانه مربوطه اعلام می‌شود.

مسؤول عالی نظام سلامت درباره چگونگی استفاده خیران سلامت از این سامانه گفت: با توجه به پراکندگی نیازهای ساختمانی، تجهیزاتی و تدارکاتی، از این پس هر خیّر سلامت خواهد توانست با مراجعه به سامانه برای اجرای هر پروژه کل هزینه و حتی بخش اندکی از آن را به صورت دیجیتالی و برخط انتخاب و تعهد نماید و حتی برای درمان یک بیمار نیازمند تقبل هزینه کند.

 

  ۳۵ هزار پروژه منتظر دستهای سبز نیکوکاران

وی درباره نیازهای اعتباری این وزارتخانه افزود: ۳۵ هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام عمرانی حوزه بهداشت و درمان کشور برای تکمیل و راه اندازی چشم انتظار تأمین اعتبارات و منتظر دستهای سبز نیکوکاران است که خیران می‌توانند در این زمینه دولت را یاری کنند.

وزیر بهداشت، با بیان این آمار، طرحهای عمرانی حوزه سلامت در استانهای کشور را گرهگشای مشکلات بیماران نیازمند دانست و افزود: برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام درمانی کشور به اعتباری بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال نیاز است که البته بخشی از آن را خیران بر عهده گرفته اند و به عنوان نماینده هیات دولت از آنان قدردانی می‌کنم.

هاشمی با بیان اینکه برای همکاری با خیران سلامت این وزارتخانه تاکنون عملکرد خوبی در حوزه جذب مشارکتها نداشته است، گفت: جلب توجه و جذب خیران برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت از اولویتهای وزارت بهداشت طی یکسال و نیم آینده خواهد بود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سلامت جامعه جزو اولویتهای اساسی دولت است، گفت: رئیس جمهور تاکنون با حمایتهای حداکثری خود، توجه ویژه دولت را به بخش سلامت ثابت کرده است.

 

  ارزش روحیه ایثارگرانه

وی با اشاره به برکت یافتن مال افراد با کمک به نیازمندان افزود: در دنیای پر از مادیات امروزی داشتن روحیه ایثارگرانه به گونه‌ای که انسان بتواند از مال و اموال خود بگذرد کار بسیار ارزشمندی است که در اصل تداوم عمل به توصیه اولیای دین و نیاکان در کمک به نیازمندان است.

وزیر بهداشت، در پایان از دبیرکل مجمع خیران سلامت به خاطر تلاشهای بی‌وققه طی چند دهه گذشته در کمک به رفع مشکلات بهداشت و درمان کشور تقدیر کرد و گفت: خداوند ایشان را برای مردم شریف و بیماران و نیازمندان حفظ کند.

گفتنی است، مجمع خیران سلامت روز گذشته میهمان آستان قدس رضوی بودند و با تلاشهای بزرگترین نهاد وقفی کشور با اهداف نیکوکارانه و نحوه اجرای آن در این مکان مقدس آشنا شدند.

 

  خیران سلامت در دارالشفای آستان‌قدس رضوی

اعضای مجمع خیران سلامت همچنین با حضور در دارالشفای آستان قدس رضوی با نحوه درمان بیماران و تلاشهای سلامت محور این نهاد بهداشتی، درمانی آشنا شدند و با مسؤولان این مرکز تبادل نظر کردند.

لازم به ذکر است، در نشست صمیمی خیران سلامت کشور با مسؤولان، نیری دبیرکل مجمع خیران سلامت کشور، سید صولت مرتضوی شهردار مشهد، کمال سروی‌ها، قائم مقام شورای شهر مشهد درباره هم‌افزایی و سرعت بخشی به حل مشکلات بهداشتی درمانی مناطق محروم بحث و گفت و گو کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.