۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 314620

قدس انلاین: دور اندیشی و آینده نگری از ویژگی های انسان های موفق است.

عاقل ترین مردم کیست؟

به گزارش قدس انلاین، این ویژگی، ضامن شفاف شدن ابهام های آینده است و تصمیمات آتی را رقم می زند. افراد دوراندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف تر از مسائل، رفتارها، واکنش ها و رویدادها دارند. در این راستا این مهم یکی از مسائل مورد تاکید ائمه اطهار (ع) و به ویژه جانشین بر حق پیامبر (ص) بوده است. در این باره امیرالمومنین علی (ع) بیان داشته اند که پیروزی با دوراندیشی و آینده نگری به دست می آید، و نیز می فرمایند: عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر در عاقبت کارهایش بیندیشد.

این امام همام درباره ثمره آینده نگری بیان می دارند: مَنْ راقَبَ الْعَواقِبَ سَلُمَ مِنَ النَّوائِب؛ آن که در عاقبت کارها دقیق شود از گرفتاری ها مصون می ماند.

همچنین ایشان با تاکید بر جایگاه و ارزش دوراندیشی می فرمایند: اَلْحَزْمُ بِضاعَةٌ؛ دوراندیشی سرمایه است، و نیز: اَلْحَزْمُ بِإِجالَةِ الرَّأْیِ وَالرَّأْیُ بِتَحْصینِ الاَسْرار؛ دوراندیشی در به کار انداختن اندیشه است و اندیشه به نگهداری اسرار.

در این راستا درباره نشانه افراد دور اندیش بیان می دارند: اَلْحازِمُ مَنْ لا یَشْغَلُهُ النِّعْمَةُ عَنِ الْعَمَلِ لِلْعاقِبَةِ؛ دورانـدیـش کـسـی اسـت کـه نـعـمـت ها او را از پـرداخـتـن بـه عمل برای آخرت بازندارد.

منابع:

1-نهج البلاغه، حدیث 45.
2-آمدی، شرح غررالحکم ، ج1: 12؛ ج2: 70؛ ج5: 188، 346.

3- پورطباطبایی، یکهزار سخن از حضرت علی (ع): 59-60.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.