رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از دیرباز و براساس متون پزشکی، ایران در علم پزشکی سرآمد بوده است و هیچ ملتی در این زمینه به‌اندازه ایران پیشرفت نداشته است.

ایران در علم پزشکی از دیرباز سرآمد جهانیان بوده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در همایش طب مکمل و سنتی در سخنانی اظهار داشت: از دیرباز و براساس متون پزشکی، ایران در علم پزشکی سرآمد بوده است و هیچ ملتی در این زمینه به‌اندازه ایران پیشرفت نداشته است.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه طب و علم پزشکی در ایران از قرن‌ها پیش آغاز شده و همچنان در حال تکامل و پیشرفت است، افزود: تعامل طب سنتی ایران با طب نوین از تعریف سلامتی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه همه علوم از جایی شروع شده و پیشرفت تدریجی داشته‌اند،خاطرنشان‌کرد: قدمت طب در ایران به بیش از 3 هزار سال می‌رسد بنابراین باید به جای اصطلاح طب سنتی باید از طب اسلامی و ایرانی استفاده شود.

ولایتی اصطلاح  غلط و رایج طب سنتی و مدرن را سوغات غرب دانست و گفت:طب سنتی و مدرن  یکدیگر را کامل می‌کنند چرا که طب گذشته طبی جامع‌نگر است که به روح و جسم  توجه می‌کند و سلامتی به معنای برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح‌کرد: قرآن کریم کتابی پزشکی نیست اما در این کتاب الهی  مباحث پزشکی مطرح شده است همچنین در احادیث و روایات توصیه‌های پزشکی در رابطه با خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، اقلیم، زمان خواب و بیداری بسیار اشاره شده است.

ولایتی به شاخصه‌های طب ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: تقدم بهداشت بر درمان،  پیشگیری از بیماری است و در طب اسلامی ایرانی وظیفه پزشک در این طب حفظ سلامتی جان انسان است.

رئیس گروه علمی طب سنتی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید براینکه هیچ ملتی به اندازه ایران در تمدن اسلامی و تکامل علوم پزشکی سهم ندارد، افزود: طب سنتی به دو گروه نظری و عملی تقسیم می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.