به گزارش قدس انلاین امروز علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رتبهبندی شرکتهای هواپیمایی داخلی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک قیمتها آزاد میشود، البته این بدان معنا نیست که نرخها رایکالی افزایش یابد و سازمان هواپیمایی اجازه نمیدهد در این بخش اعمال انحصار روی دهد. وی اظهار کرد: پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، ایرلاینها مجبورند برای آنکه در فضای رقابتی موفق باشند کیفیت خدماتدهی را افزایش دهند.وی تصریح کرد: به این دلیل به سمتی حرکت میکنند تا به نحو بهتری سرویسدهی داشته باشند، اگر بتوانیم فضا را برای رقایت ایجاد کنیم فکر میکنم مسیر ارتقای خدماتدهی در حملونقل هوایی به سرعت طی میشود.وی با بیان اینکه رقابت، مباحث مربوط به ارتقای کیفیت را به همراه دارد، افزود: بحث رتبهبندی ایرلاینها در قالب طرح آزادسازی قیمتها در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.عابدزاده با تاکید بر اینکه نرخ بلیت مسیرهایی را آزاد میکنیم که رقابت در آن سختتر است، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری مراقب مسیرهای غیررقابتی است و اجازه نمیدهد که -ایرلاینها- در آن اعمال انحصار کنند.
* آزادسازی بدون توسعه زیرساختها تاثیری ندارد
البته درمقابل طرح موضوع ازاد سازی علی نعمت چهاردولی با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل جزو قانون برنامه است و تا کنون باید اتفاق می افتاد، افزود: در حال حاضر تاخیر زیادی در آزادسازی اتفاق افتاده و مسئولان باید شرایط را برای تسریع این روند فراهم کنند.عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسئولان باید شرایط لازم به منظور آزادسازی نرخ بلیت حمل ونقل هوایی را فراهم کنند، گفت: بر اساس برنامه های بالادستی آزاد سازی نرخ بلیت باید بزودی انجام شود چرا که این مسئله بستری برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور خواهد بود. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی نیاز به رتبه بندی براساس نوع خدمات رسانی ایرلاین ها دارد، توضیح داد: به طور کلی مخالفتی با آزادسازی نرخ ها وجود ندارد چرا که اصولا آزادسازی نرخ منجر به رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی می شود.وی ادامه داد: اما زمانی که آزادسازی بدون آماده سازی بسترها و عجولانه انجام شود صنعت هواپیمایی را در معرض خطر جدی قرار می دهد. نماینده مردم ملایر درمجلس با بیان اینکه آزادسازی باید با رعایت پیش شرط های آن اجرایی شود، گفت: آزاد سازی نرخ بلیت حمل و نقل بر اساس قوانین بالادستی باید اتفاق بیفتد و در واقع ضرورت دارد هرچه سریعتر به این نقطه برسیم.چهاردولی با بیان اینکه برای آزادسازی ابتدا لازم است ایرلاین ها رتبه بندی شوند، توضیح داد: برای اینکه نرخ بلیت ها آزاد شود ابتدا باید بر اساس نوع خدمات دهی ایرلاین ها و تعداد هواپیماها و میانگین میزان تاخیرها رتبه بندی هایی صورت بگیرد.وی ادامه داد: آنگاه براساس چنین رتبه بندی هایی می توان نرخ ها را آزاد اعلام کرد تا مردم بر اساس نیاز خود و نوع خدمات رسانی شرکت های هواپیمایی به خریداری بلیت اقدام کنند.عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس آزاد سازی نباید زمینه ای برای افزایش بی ضابطه و افسار گسیخته نرخ ها شود، توضیح داد: افزایش غیر منطقی قیمت ها قطعا باعث نابودی صنعت هواپیمایی کشور می شود چرا که در این صورت تعداد مشتریان این بخش کاهش می یابد و از سوی دیگر در حق مسافران هواپیما نیز اجحاف می شود.نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت و سن ناوگان شرکت های هواپیمایی کشور با یکدیگر متفاوت است، گفت: به عنوان مثال برخی شرکت ها دارای هواپیمایی با سن تقریبا پایین هستند، اما برخی دیگر هواپیماهایی دسته دوم و یا سوم به صورت استیجاری از کشورهای دیگر را در ناوگان خود جای داده اند ، که در صورت رتبه بندی و آزادسازی نرخ بلیت، تفاوت این گونه شرکت ها با هم مشخص می شود.
* آزادسازی همچنان در مرحله آزمایش
البته چندی پیش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور اعلام کرد: شرکتهای هواپیمایی طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری همچنان در مرحله آزمایشی آزادسازی نرخ بلیت قرار دارند. حمید غوابش با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی کلاسهای مختلفی را در مرحله آزمایشی برای نرخگذاریها تعریف میکنند، گفت: این نرخگذاریها به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعرسانی شده تا به مرحله اجرا گذاشته شود. وی ادامه داد: برخی از شرکتهای هواپیمایی طی این دو هفته نرخهای خود را اعلام کردهاند و برخی دیگر نیز هنوز در مرحله گذراندن مرحله آزمایشی برای اعلام نرخ مورد نظر در شرایط آزادسازی هستند.
غوابش اعلام کرد: موضوع شناورسازی نرخها در حال اجراست. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور اظهار کرد: نیازی به اجرای مرحله آزمایشی نرخگذاریها نبود چراکه بسترها برای آزادسازی فراهم شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر سقف نرخ را بازار تعیین میکند و در صورتیکه نرخهای غیرمنطقی در بازار ارائه شود، قوانین، محدودیتهای لازم را برای این نرخها ایجاد میکند. غوابش خاطر نشان کرد: آزادسازی دست ایرلاینها را برای خدماترسانی بیشتر و متنوعتر باز میگذارد که جای نگرانی نیست.
*کیفیت خدمات عامل تعیین کننده نرخ
همچنین در این باره رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، با تاکید بر ضرورت شفاف سازی نرخ بلیط هواپیما، گفت: کیفیت و میزان تقاضا عوامل تعیین کننده نرخ بلیط بوده که در کشور ما تنها عرضه و تقاضا به نرخ گذاری ها منجر شده است. حمیدرضا فولادگر با تاکید برضرورت شفاف سازی نرخ بلیط هواپیما،گفت: درهمه جای دنیا نرخ گذاری بلیط هواپیما براساس نحوه و چگونگی ارایه خدمات و کیفیت است که این مهم درکشور ما نادیده گرفته می شود.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ بلیط هواپیما باید با سازوکاری مشخص جهت رفاه حال مسافران تعیین شود،افزود:علت اصلی نوسان نرخ بلیط هواپیما رشد تقاضا درزمانهای خاص و مناسبتی و همچنین بی توجهی مسئولان به کیفیت خدمات ارایه شده است که به مسئولان سازمان هواپیمایی اجازه نرخ گذاری های سلیقه ای را می دهد.این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید براینکه باید با سطح بندی خدمات ارایه شده ازسوی سازمان هواپیمایی نسبت به تعیین نرخ مصوب بلیط آن اقدام کرد،گفت: باید با کلاس بندی هواپیما،صندلی و همچنین خدمات ارایه شده از سوی آنان نرخ بلیط از مسافران اخذ شود.وی با بیان اینکه تعیین نرخ بلیط هواپیما در وهله اول با درنظر گرفتن خدمات آن باید در بازاری رقابتی صورت بگیرد،تصریح کرد: درصورتی که رقابتی بین شرکت های هواپیمایی در زمینه ارایه خدمات به مشتریان وجود داشته باشد؛به طورحتم ناهماهنگی در نرخ گذاری بلیط هواپیما را شاهد نخواهیم بود.فولادگر با بیان اینکه درحال حاضر هیچ شفافیتی در نرخ های حمل و نقل هوایی درکشور وجود ندارد،گفت: باید در جلسه ای مشترک با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان هواپیمایی نرخی مصوب جهت ارایه خدمات هوایی به مسافران در نظر گرفته شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه در بررسی وضعیت صنایع هوایی کشور و همچنین ارایه خدمات در این حوزه به مشتریان باید سایر کشورها را الگو قرار دهیم، تصریح کرد: ابتدایی ترین اقدام در حوزه شفافیت نرخ بلیط،کلاس بندی هواپیماها و خدمات ارایه شده از سوی آنان است.
نظر شما