دکتر محمد رضا قوام نصیری متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی امام (ره) درباره شیوع سرطان بر اثر رنگ مو، روغن و استرس با اشاره به هشدارهای در این باره، توصیه‌ها و راهکارهای کلیدی و مهمی را تشریح کرد.

شیوع سرطان بر اثر رنگ مو، روغن و استرس+هشدارها و راهکارها

 

 

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر محمد رضا قوام نصیری در حاشیه کنفرانس بارداری و سرطان درباره شیوع سرطان در دنیا و همچنین ایران اظهار داشت: سرطان در همه جای دنیا رو به افزایش است مثلاً در کشورهای پیشرفته و صنعتی ما شاهد افزایش سرطان در آمریکا و کانادا هستیم و یا همچنین افزایش سرطان را در کشورهای در حال توسعه مانند ایران مشاهده می‌کنیم و حتی سرطان در کشورهای عقب مانده نیز افزایش یافته است. 

رئیس کنفرانس بارداری و سرطان ادامه داد: هنوز عامل اصلی سرطان شناخته شده نیست و عوامل مختلف را در شیوع سرطان دخیل می‌دانند. خوشبختانه در کشور ما پیشرفت‌های قابل توجهی برای درمان سرطان محقق شده است که می‌توان به پرتودرمانی و رادیوتراپی اشاره کرد. براین اساس مراکز خوبی در تهران، مشهد و اصفهان دایر و در همین زمینه نیز در دولت جدید کمیته‌ای با عنوان کمیته شیمی‌درمانی ایجاد شده است و به نوعی نیز سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش برخی از درمان‌های سرطان ورود کردند.

پزشک حضرت امام(ره) درباره چگونگی و عوامل شیوع سرطان سینه در زنان نیز افزود: شیوع این بیماری عوامل مختلفی در آن دخالت دارد زیرا عامل اصلی هنوز ناشناخته است ولی بیشترین دلایل آن زندگی شهری و فعالیت خانم‌ها در خارج از منزل است که باعث می‌شود ایجاد ناراحتی‌های عصبی در بین زنان افزایش یابد و در نهایت استرس بیشتری ایجاد شود. بنابر این استرس در راس عوامل سرطان‌زا است که باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد مختل شود و باعث بیماری‌های مختلف از جمله سرطان شود.

قوام نصیری درباره فاکتور تغذیه نامناسب را از دیگر عوامل بروز سرطان عنوان کرد و افزود: استفاده از آردهای نامناسب، مصرف فست‌فودها، طبخ نامناسب غذا و همچنین استاندارد نبودن روغن‌هادر شیوع سرطان دخلیند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی درباره استاندارد نبودن روغن‌های عرضه شد در بازار عنوان کرد: روغن‌های  که در بازار عرضه می‌شود آنطور که باید و شاید نظارت خاصی بر روی استاندارد آن وجود ندارد. البته بنده در جایگاهی نیستم که دقیقاً عنوان کنم کدام روغن‌ها مناسب نیست و این وظیفه سازمان استاندار است که نظارت بهتری ایفا کند ولی بهترین روغن‌هایی که می‌توان برای مصرف توصیه کرد روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کنجد است که البته آن هم نباید مانده و کپک‌زده شود.

پزشک حضرت امام (ره) درباره مضرات رنگ مو و شیوع سرطان پستان عنوان کرد: رنگ مو در دو دهه اخیر باعث شیوع سرطان پستان شده است و از اروپا این شیوع شروع و بعد به کشورهای دیگر سرایت کرده است. بنابراین برخی رنگ‌موها در خانم‌ها باعث سرطان می‌شود.

قوام نصیری ادامه داد: بنابراین مهمترین توصیه برای مقابله با بیماری سرطان کاهش استرس است و در این باره نیز به خانم‌ها توصیه می‌شود که به زندگی سنتی بیشتر توجه کنند مثلا طبخ غذا را در درجه پایین انجام دهند و بالای 80 درجه غذایی را حرارت ندهند و از غذاهای قوطی و کنسروی کمتر استفاده کنند چون نظارت دقیق بر وجود مواد ساخارین و نیترات در این غذاها وجود ندارد که متاسفانه مصرف اینگونه غذاها منجر به سرطان گوارش می‌شود.   

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی درباره مصرف داروهای هورمونی نیز تاکید به مشورت با پزشک معالج کرد و افزود: بارها شنیده شده است برای رشد سریع مرغ‌ها به آنها هورمون زده می شود بنابر این اگر چنین مسئله‌ای صحت داشته باشد مسلماً می‌تواند یکی از عوامل شیوع سرطان شود از طرف دیگر نیترات در آب نیز باید کنترل شود چون این ماده نیز از عوامل سرطان است. 

پزشک حضرت امام(ره) درباره تجویز داروها برای سرطان سینه گفت: تجویز دارو برای این سرطان به دو دسته تقسیم می‌شود یک دسته آن شیمی درمانی است و مورد دیگر شناسایی سلول‌های سرطانی است که می‌توان با داروی هرسپتین تاثیر درمانی مناسبی ایجاد کرد و طول عمر را افزایش داد زیرا در این روش دقیقا سلول‌های سرطانی پیدا و دارو بر روی این سلول‌ها عمل می‌کند. 

قوام‌ نصیری درباره مصرف روغن‌ها عنوان کرد: درباره مصرف روغن حیوانی شاید یک مقداری بحث و بررسی وجود داشته باشد زیرا کیفیت این روغن‌ها همیشه مورد بحث بوده است ولی روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد و روغن زیتون به شرط آنکه کپک‌زده نباشد می‌توان مورد استفاده قرار گیرد. البته درجه حرارت این روغن‌ها نیز بسیار مهم است و باید زیر 70 درجه غذا طبق شود ولی از صحت سلامت روغن‌های دیگر نمی‌توانم عنوانی رانام ببرم. بنابر این باید سازمان استاندارد بر سلامت این روغن‌ها نظارت بیشتری کند در نهایت مصرف ویتامین‌ها علی‌الخصوص سبزیجات خام و میوه‌های تازه نیز با اهمیت و توصیه می‌شود

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ولی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    1 0
    بنده خدا تو که جرات گفتن حرف اصلی را نداری چرا خودت را کوچک می کنی؟!اینهایی که تو گفتی حرفهای تکراری است و مردم کم سواد هم دیگر تا حال دانسته اند.