وزیر کشتیرانی ،بزرگراهها و حمل ونقل هند گفت:این کشور در صدد سرمایه گذاری حدود ۲ تریلیون روپیه ای (۳۱ میلیارد دلار) دربندر چابهار ایران است .

مقام هندی:هند ۳۱ میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری می کند

 به گزارش ایرنا،«نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی ،بزرگراهها و حمل و نقل هند روز جمعه درگفت وگو با خبرنگاران در دهلی افزود: شرکت های هندی آماده سرمایه گذاری در ایران در بخش های جاده، راه آهن ، کشتیرانی ، کشاورزی و دیگر بخش های زیربنایی هستند.
وی در عین حال سرمایه گذاری 2 تریلیون روپیه ای هند را مشروط به موافقت ایران برای کاهش قیمت گاز تحویلی به این کشور عنوان کرد.
گادکری در خصوص قیمت گاز مورد نیاز طرح های هند در بندر چابهار، گفت که ایران آمادگی خود را برای تامین گاز به قیمت واحدی 2.95 ( دو ممیز 95 )دلار اعلام کرده است ولی هند خواستار کاهش بیشتر قیمت گاز است.
قیمت پیشنهادی ایران برای گاز کمتر از قیمتی است که هند در حال حاضر برای خرید گاز از بازار آزاد پرداخت می کند و قیمت گاز وارداتی دراز مدت از قطر 4 برابر قیمت پیشنهادی تهران است.
وزیر کشتیرانی ،بزرگراهها و حمل ونقل هند در پاسخ به پرسشی درخصوص توسعه بندر چابهار گفت که چندین وزارتخانه گزارش های خود را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار به قائم مقام بخش کشتیرانی تسلیم کرده اند و نارندرا مودی نخست وزیر در این خصوص تصمیم گیری می کند.
بر اساس این گزارش، هند و ایران، درحال گفت وگو برای احداث کارخانه اوره در بندر چابهار با استفاده از گاز و طرح توسعه حوزه گاز فرزاد ب هستند.
هند سالانه 8 الی 9 میلیون تن اوره از خارج وارد می کند و این کشور اکنون با ایران برای پرداخت 1.5 (1 ممیز 5) دلار برای هر یک واحد گاز مذاکره می کند.
هند از قبل متعهد شده است که 85 میلیون دلار را در توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری کند و تکمیل این طرح هند را از یک مسیر دریایی-زمینی به افغانستان بدون ورود به خاک پاکستان برخوردار خواهد کرد.
گادکری گفت: احداث یک کارخانه اوره در ایران سبب کاهش 50 درصدی قیمت اوره در هند و کاهش چشمگیر در یارانه 800 میلیارد روپیه دولت به کشاورزان خواهد شد.
وی افزود:بزودی به منظور تبادل دراین خصوص راهی ایران می شود.
وزیر بزرگراهها، کشتیرانی و ترابری هند گفت که ایران در سال 2013 پیشنهاد کرده بود که گاز را به قیمت واحدی 82 سنت یعنی کمتر از یک دلار دراختیار این کشور قرار دهد.
گادکاری چندی پیش گفته بود که وزارتخانه های مواد شیمیایی،کودشیمایی و نفت هند بر روی احداث یک کارخانه 1.3 (1 ممیز3) میلیون تنی اوره در چابهار کار می کنند که در صورت احداث منجر به کاهش قیمت اوره در هند به میزان 50 درصد خواهد شد.
قرارداد سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند در چابهار در ماه می (اردیبهشت ) به امضای نیتین گادکاری و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی رسید.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز ماه گذشته در دیداری از هند با گادکری دیدار و گفت و گو کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.