۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 314831

قیمت دلار که در آخرین هفته شهریورماه، پس از حدود ۲ ماه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در اولین و دومین هفته مهرماه راه صعودی را در پیش گرفت تا این ارز در آستانه ثبت یک رکورد کانالی ۹ ماهه قرار بگیرد. این وضعیت سه سناریو را درباره روند هفته جدید مطرح کرده که عمدتا به حساس بودن مرز قیمتی ۳۵۰۰ تومان مربوط می‌شوند.

سه سناریوی دلار در هفته جدید

به نوشته دنیای اقتصاد،پنج‌شنبه، بهای دلار با 7 تومان افزایش به قیمت 3497 تومان رسید تا قیمت این ارز تنها 3 گام با کانال 3500 تومان فاصله داشته باشد. این در حالی است که آخرین باری که دلار در سطح 3500 تومان قرار داشت به اواخر دی‌ماه 93 بازمی‌گردد. فعالان بازار، افزایش نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران آتی در انتهای روز چهارشنبه را از عوامل رشد دلار دانستند. با این همه، با وجود نزدیکی به کانال 3500 تومان، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که این ارز کشش ورود دوباره به سطح 3500 تومان را ندارد. در عین حال، برخی دیگر از معامله‌گران انتظار دارند با افزایش تقاضای تجاری در ادامه پاییز، این ارز سطح یادشده را بشکند.  در کنار رشد هفتگی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در دومین هفته مهرماه طعم افزایش را چشید. با وجود افت هزار تومانی سکه در انتهای هفته گذشته و ثبت قیمت 934 هزار تومان، این فلز گرانبها توانست 2 درصد افزایش هفتگی را برای خود رقم بزند. این سومین رشد هفتگی پیاپی سکه بود. در دو هفته پیش از آن این فلز گرانبها دو افزایش 3/ 0 درصدی را به ثبت رسانده بود. رشد اونس در بازارهای جهانی و بالا رفتن قیمت دلار در بازار داخلی دو عاملی بودند که به این رشد کمک کردند.


دومین هفته رشد دلار
هفته گذشته قیمت دلار 3 روز افزایش، یک روز کاهش و دو روز بی‌نوسان را پشت سرگذاشت. دلار که در دو روز ابتدایی هفته گذشته تغییرات افزایشی خاصی را تجربه نکرده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دو افزایش 15 و 20 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3490 تومان رسید. به گفته حاضران در بازار، نوسان‌گیری معامله‌گران ارزی در وقت‌های مرده بازار و بالا رفتن نرخ فروش درهم در بازار دبی دو نیروی محرکی بودند که به افزایش این ارز کمک کردند.  پس از دو روز افزایش، روز چهارشنبه فضای بازار آرام بود و قیمت دلار نوسانی را تجربه نکرد، اما در ادامه روند رو به رشد، پنج‌شنبه شاخص بازار ارز 7 تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 3497 تومان رسید. حتی در مقطعی از ششمین روز هفته، نرخ های بالای 3500 تومان نیز ثبت شد؛ ولی دلار نهایتا در کانال پایین‌تر به کار خود خاتمه داد؛ عاملی که موجب شد یک رکورد 9 ماهه کانالی به ثبت نرسد. آخرین بار شاخص بازار ارز در تاریخ 29 دی‌ماه 93 در کانال 3500 تومان قرار داشت. فعالان، بالا رفتن نرخ حواله درهم و انتظارات افزایشی برخی معامله‌گران آتی را از عوامل رشد روز پنج‌شنبه عنوان کردند. 

سومین هفته رشد سکه
در آخرین روز هفته گذشته با وجود رشد دلار، قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت. این کاهش بیشتر ریشه در نزول اونس در بازارهای جهانی در اواخر هفته داشت؛ گرچه رشد اونس در روز آخر هفته می‌تواند‌ قیمت سکه در روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.  پنج‌شنبه، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت 934 هزار تومان رسید تا روند افزایشی این فلز گرانبها پس از دو روز متوقف شود. کاهش انتهای هفته در حالی رقم خورد که قیمت سکه در دومین هفته مهرماه عمدتا در مسیر افزایشی قرار داشت؛ افزایشی که تحت‌تاثیر رشد اونس و دلار صورت گرفته بود. 

دو راهی معامله‌گران
رسیدن قیمت دلار به آستانه 3500 تومان و لمس لحظه‌ای این کانال در روز پنج‌شنبه، معامله‌گران بازار ارز را بر سر یک دو راهی قرار داده است. آیا قیمت این ارز به روند افزایشی خود در ابتدای هفته بعد ادامه خواهد داد یا با کاهش قیمت به سطح بالاتر پشت خواهد کرد. سه دیدگاه عمده در این ارتباط در بازار وجود دارد.  یک گروه اعتقاد دارند که شنبه قیمت این ارز تحت‌تاثیر تحرکات بازیگران آتی و برخی ابهامات پیرامون برجام به افزایش قیمتی خود ادامه خواهد داد؛ در مقابل گروه دیگری اعتقاد دارند که با نزدیک شدن قیمت به سطح 3500 تومان، احتیاط معامله‌گران در انجام خرید و فروش بالا می‌رود. به گفته آنها، روز پنج‌شنبه نیز زمانی که قیمت به حدود 3503 تومان رسید، فروش در بازار بالا رفت و تقاضای خرید ارز با احتیاط صورت گرفت؛ عاملی که موجب شد نهایتا در شانزدهمین روز مهرماه دلار از کانال بالاتر عقب‌نشینی کند و در انتهای کانال 3400 تومان به کار خود پایان دهد. به گفته آنها، برخی معامله‌گران ارزی در این شرایط سعی خواهند کرد با فروش ارز، کمی بازار را در جهت کاهشی قرار دهند و سپس با کف‌گیری کسب سود کنند. گروه سومی نیز در بازار حضور دارند که دیدگاه عمده فعالان را دربرمی‌گیرند. این دسته معتقدند قیمت دلار در روز شنبه نوسان افزایشی یا کاهشی خاصی را تجربه نخواهد کرد. آنها باور دارند بازار به محدوده قیمتی حساسی رسیده است و معامله‌گران در این شرایط ترجیح می‌دهند تا آشکار شدن جهت قیمتی بازار، خرید و فروش خاصی را انجام ندهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.