گروه میهن - ساری- احمدی - نقاط شرقی و مرکزی مازندران در شانزدهمین روز از پاییز ۹۴ که از گرمای هوا گُر گرفته بود، نیمه‌های شب با طوفان کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شد و با بی‌رحمی خسارت زیادی وارد کرد.

 تگرگ‌های « تخم مرغی» و آسیب به ۲هزار واحد مسکونی در مازندران

درختان کهنسال و فرسوده خیابانهای شهر که خاطره تلخی را در طوفان قبلی به‌ جا گذاشته بودند، این بار هم تاب نیاورده و باز هم بعضی از کمر و برخی هم از ریشه سرنگون شدند. بیلبوردهای شهری نیز این‌بار مهمانان جدید عرصه سقوط در مرکز مازندران بودند، که در چند نقطه از شهر مشاهده شد این غول‌پیکرهای پولادین هم تندباد را تاب نیاوردند و از ریشه کنده شدند. آبگرفتگی معابر نیز به‌دلیل زیرساختهای ضعیف شهری در شهرهای مازندران به امری عادی تبدیل شده و کسی به این مسأله ایرادی نمی‌گیرد.

مدیریت بحران استانداری و هواشناسی مازندران نیز هشدار جانداری در پی بروز طوفان از طریق مراجع اطلاع‌رسانی به شهروندان ندادند و باز هم بسیاری از شهروندان گرفتار این طوفان خشمگین شدند. قطعی برق چندساعته، اختلال در شبکه مخابرات و اینترنت نیز از پس‌لرزه‌های این حادثه بود. به گفته معاون عمرانی استاندار مازندران و جانشین ستاد مدیریت بحران، باد شدید همراه با رعد و برق و بوران، در فاصله 12دقیقه شهرهای مرکزی مازندران را درنوردید و مناطق گوناگونی را اسیر سیلاب کرد.

علی نبیان کانون وقوع سیلاب را در شهرهای ساری، قائم‌شهر، بابلسر و آمل خواند و با بیان اینکه خسارات این حادثه بالاست، افزود: شماری از درختان شکسته شده و بر روی خودروها افتادند.

 

 سرعت 90 کیلومتری طوفان مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: با توجه به بارندگی و اینکه میانگین سرعت طوفان 85 تا 90 کیلومتر بر ساعت بود، خسارتهایی را به واحدهای مسکونی شهرستانهای میاندورود، نکا، ساری، بابل، جویبار و سیمرغ وارد کرد.

علی‌اصغر احمدی با بیان اینکه بر اثر بارندگی سیل‌آسا شاهد قطعی برق در بسیاری از شهرهای استان بودیم، گفت: با تلاش همکاران برق شهرهای بابل، سیمرغ و ساری وصل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه همکاران بنیاد مسکن در حال برآورد خسارت هستند، افزود: اکنون کارهای کارشناسی در حال انجام است و پس از آن خسارت برآورد شده و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 

 تخریب 2000 واحد مسکونی در بخش مرکزی ساری

فرماندار ساری نیز در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به خسارت گسترده به بخش کشاورزی بر اثر طوفان پنجشنبه شب، گفت: بیش از 2000 واحد مسکونی از 50 تا 80 درصد تخریب شده است.

جواد واحدی با اشاره به سقوط 28 درخت در ساری، افزود: بر اثر افتادن درختان، به سقف منازل مسکونی و همچنین بیش از 10 خودروی درون‌شهری و شخصی خسارت وارد شد.

فرماندار ساری با اشاره به تخریب تأسیسات برقی و خطوط فشار قوی بویژه در سمت شرقی شهر ساری، گفت: قطعی گسترده آب و برق در برخی مناطق شهری هم از دیگر خسارتهای طوفان بوده است.

وی با اشاره به بسته شدن جاده روستایی در مسیر سیدآباد به صنام، خاطرنشان کرد: بیش از 400 متر از محور سمنان به ساری تخریب شده و جاده بسته شد.

وی با اشاره به قطعی آب و برق و بسته شدن جاده اجارستاق، افزود: در روستای پلسک و چند روستای دیگر 50 رأس گوسفند تلف شد و در روستاهای بخش کلیجانرستاق و دودانگه شاهد بروز رانش زمین بودیم.

 

 تگرگهای تخممرغی در میاندورود

بارش تگرگ در روستای «مرسم» میاندورود که به اندازه تخم‌مرغ بوده موجب شکسته شدن شیشه بسیاری از منازل و خودروها و نیز سبب سوراخ شدن سقف شیروانی برخی منازل این روستاییان شد.

فرماندار میاندورود گفت: در پی این طوفان به باغهای کشاورزی نیز خسارت وارد شد که ریزش مرکبات را به همراه داشت، اما هنوز میزان خسارتها اعلام نشده است.

 

 بررسی میزان خسارت طوفان در بابل

معاون عمرانی فرماندار بابل گفت: میزان خسارت طوفان در دست بررسی است.

جعفر آقاجان‌نتاج اظهار داشت: کانون طوفان در بابل در 18 کیلومتری جنوب بابل بوده و سبب خسارت زیاد در روستاهای چوب‌بست، پایین مرزبال، آهنگرکلا، ولوکلا و مرزناک شده است، به گونه‌ای که پوشش سقف بعضی از خانه‌ها و انباری کشاورزان بر اثر باد شدید از جا کنده و جدا شد. آبگرفتگی معابر در بسیاری از نقاط شهری از دیگر مشکلات ایجاد شده بر اثر طوفان بود.

 

 131 میلی‌متر باران در رامسر

فرماندار رامسر گفت: 131 میلی‌متر باران در رامسر باریده است.

حسین سروری افزود: آب رودخانه‌های نسارود، ترکرود، چال‌کرود افزایش یافته، اما رودخانه اصلی شهر طغیان نکرده است، اما تیم مدیریت بحران شهرستان در آمادگی کامل بسر می‌برند تا در اسرع وقت به مشکلات رسیدگی کنند.

 

 جاده چالوس بسته شد

فرماندار چالوس از بسته شدن جاده چالوس به‌دلیل شدت بارندگی در منطقه خبر داد و اظهار داشت: به‌دلیل شدت بارش و مهگرفتگی در قسمت بالادست جاده چالوس، این جاده بسته شد.

محمدناصر زندی با اعلام اینکه ستاد مدیریت بحران در حالت آماده‌باش کامل هستند، بیان کرد: در صورت ادامه بارندگی ممکن است طغیان بیشتر رودخانهها و بروز سیل را شاهد باشیم، بنابراین از شهروندان و مسافران میخواهیم از توقف در کنار رودخانهها پرهیز کنند.

 

 آبگرفتگی سطحی در برخی مناطق نوشهر

فرماندار نوشهر از آبگرفتگی سطحی در برخی مناطق و آماده‌باش ستاد مدیریت بحران این شهرستان خبر داد.

محمدعلی قمی اویلی اظهار داشت: براساس گزارشهای دریافتی، تاکنون بیش از 60 میلی‌متر باران در نوشهر باریده است.

 

  سقف برخی منازل در قائم‌شهر کنده شد

فرماندار قائم‌شهر گفت: طوفان خسارت جانی به همراه نداشت و در اثر این طوفان سقف برخی خانه‌ها کنده شد.

مهدی محمدی با بیان اینکه تعدادی از تیر چراغ برقهای شهرهای قائم‌شهر و ارطه بر اثر طوفان بر زمین افتاد، گفت: بر اثر افتادن چادر در مراسم عروسی فقط کتف یک خانم دچار آسیب شد.

 آبگرفتگی خیابانهای رشت

باران شدید همچنین معابر و خیابانهای اصلی شهر رشت را دچار آبگرفتگی کرد و مقابل استانداری گیلان، خیابان معلم، قلی‌پور، منظریه و... مملو از آب شد.

 

 آبگرفتگی  در رودسر

فرماندار رودسر هم با اشاره به اینکه بارش باران در ارتفاعات کمتر و در جلگه بیشتر گزارش شده است، افزود: آبگرفتگی در تمام شهرهای تابعه برطرف شده است.

امیر جانبازی با اشاره به آبگرفتگی در زیر پل چینی‌جان بخش مرکزی این شهرستان، تصریح کرد: برای حفظ جان و امنیت مردم مسیر زیر پل مسدود شد و تردد از روی پل انجام می‌شود و مشکل خاصی از نظر تردد نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.