قدس انلاین-قاانی-داریوش مودبیان بازیگر وکارگردان تئاترگفت:من گمان می کنم صحبت از تئاترخصوصی درساختاراقتصادی،اجتماعی وسیاسی کشورما یک دروغ بزرگ محسوب می شود.

تئاترخصوصی یک دروغ بزرگ است

داریوش مودبیان بازیگروکارگردان تئاتربا بیان این مطلب درگفتگو باقدس آنلاین افزود: زمانی که از تئاتر صحبت می‌کنیم بستربسیار گسترده‌ای پیش روی ما باز می‌شود.تئاتر به معنی نوشتاری و به معنی اداری هر دو تئاتر هستند. به ویژه ما در کشور هنوز تئاتر به معنی اداری نداریم هنوز نظام تولید تئاتر و حمایت و هدایت آن را که باید از سوی دولت انجام شود، درست درک نکرده‌ایم. در این شرایط سخن از تئاتر خصوصی هم می‌کنیم که هنوز نپخته و نسنجیده است.

وی افزود: تا ساختارتولید در هر زمینه‌ای را از نظر اقتصادی درست نشناسیم و در هر جامعه مشخصی مبتنی بر آن ساختار تولید نکنیم، نمی‌توانیم از ساختار خصوصی صحبت کنیم.

این مترجم وکارگردان افزود:دولت موظف است از تئاتر حمایت کند همانطورکه بر تئاترنظارت دارد،چطورمی شود دولت می خواهد حمایت خود را بردارد ولی نظارت خود را داشته باشد.

مودبیان افزود:وقتی می گوییم تئاترخصوصی یعنی منظورمان بضاعت جیب کارگردان است وگرنه هیچسرمایه گذاری وارد این حوزه ها که برایش نفع ندارد نمی شود درحالیکه تئاتربتواند هزینه خودش را دربیاورد هنر کرده است.

وی بااشاره به اینکه حمایتهای دولتی باید از تئاتر صورت بگیرد تا حرمت این هنرحفظ شود افزود:اگر می‌خواهیم تئاتری به شکل علمی و هنری داشته باشیم، باید حرفه تئاتر را بشناسیم و جایگاه مشخصی همراه با همبستگی برای آن در میان صنوف دیگر فراهم کنیم.

مودبیان تصریح کرد:آنچه که امروزآفت تئاتر درکشور شده سوق یافتن تئاتربه پسندتماشاگر ودرواقع داشتن دغدغه گیشه است.

وی افزود:این وسوسه گیشه که دامن گیرتئاتر ازتهران تاشهرستانها شده باعث افت کیفیت وخروج تئاترازچارچوب وساختارهای خود گشته است به همین دلیل باید حمایتهای دولتی بر تئاتر باشد تا برای چرخه اقتصادی نیازمند حضور حامیان مالی غیرمرتبط درهنر تئاتر نباشیم.

داریوش مودبیان بازیگروکارگردان تئاتربا بیان این مطلب افزود: زمانی که از تئاتر صحبت می‌کنیم بستربسیار گسترده‌ای پیش روی ما باز می‌شود.تئاتر به معنی نوشتاری و به معنی اداری هر دو تئاتر هستند. به ویژه ما در کشور هنوز تئاتر به معنی اداری نداریم هنوز نظام تولید تئاتر و حمایت و هدایت آن را که باید از سوی دولت انجام شود، درست درک نکرده‌ایم. در این شرایط سخن از تئاتر خصوصی هم می‌کنیم که هنوز نپخته و نسنجیده است.

وی افزود: تا ساختارتولید در هر زمینه‌ای را از نظر اقتصادی درست نشناسیم و در هر جامعه مشخصی مبتنی بر آن ساختار تولید نکنیم، نمی‌توانیم از ساختار خصوصی صحبت کنیم.

این مترجم وکارگردان افزود:دولت موظف است از تئاتر حمایت کند همانطورکه بر تئاترنظارت دارد،چطورمی شود دولت می خواهد حمایت خود را بردارد ولی نظارت خود را داشته باشد.

مودبیان افزود:وقتی می گوییم تئاترخصوصی یعنی منظورمان بضاعت جیب کارگردان است وگرنه هیچسرمایه گذاری وارد این حوزه ها که برایش نفع ندارد نمی شود درحالیکه تئاتربتواند هزینه خودش را دربیاورد هنر کرده است.

وی بااشاره به اینکه حمایتهای دولتی باید از تئاتر صورت بگیرد تا حرمت این هنرحفظ شود افزود:اگر می‌خواهیم تئاتری به شکل علمی و هنری داشته باشیم، باید حرفه تئاتر را بشناسیم و جایگاه مشخصی همراه با همبستگی برای آن در میان صنوف دیگر فراهم کنیم.

مودبیان تصریح کرد:آنچه که امروزآفت تئاتر درکشور شده سوق یافتن تئاتربه پسندتماشاگر ودرواقع داشتن دغدغه گیشه است.

وی افزود:این وسوسه گیشه که دامن گیرتئاتر ازتهران تاشهرستانها شده باعث افت کیفیت وخروج تئاترازچارچوب وساختارهای خود گشته است به همین دلیل باید حمایتهای دولتی بر تئاتر باشد تا برای چرخه اقتصادی نیازمند حضور حامیان مالی غیرمرتبط درهنر تئاتر نباشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.