قدس آنلاین: مدیر کل اداره پست خراسان رضوی، صبح امروز در نشست خبری روز پست که در محل این اداره برگزار شد، از کاهش پست نامه ها ابراز نگرانی کرد و تنوع در ارائه خدمات را تنها راه ادامه حیات سیستم پستی کشور دانست.

 رتبه ششم کشوری در زمینه جابجایی مرسولات را کسب کرده ایم/کاهش نامه های پستی نگران کننده است

 

به گزارش قدس آنلاین، محمد شفیعی صبح امروز در نشست خبری روز پست که در محل اداره پست خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پست جمهور ی اسلامی ایران یکی از موفق ترین پست های دنیا در حوزه همکاری های بین الملل است و در طراحی سرویس های جدید توانسته  مورد توجه  اتحادیه پستی جهانی قرار بگیرد.

وی از تاسیس دفاتر آی.سی.تی  در کشور خبر داد و گفت:  تاکنون ۱۶ هزار دفتر آی.سی.تی روستایی در سراسر کشور تاسیس شده است که توانست شبکه های مویرگی پستی را در سراسر کشور ایجاد کند.

مدیر کل پست خراسان رضوی ادامه حیات این نهاد را در تنوع خدمات دانست و تصریح کرد:  ادامه حیات پست، در تنوع خدمات و نوآوری در ارائه خدمت است که به دلیل همین نوآوری ها و مطالبات زیاد مشتریان، هیچ سرویسی در پست خاتمه نیافته است.

شفیعی کاهش پست نامه ها را یکی از آسیب های اداره پست دانست و بیان کرد: به دلیل گسترش استفاده از فضاهای مجازی و تمایل مردم به استفاده از روش های ارتباطی نوین،  با کاهش شدید پست نامه ها در سال های اخیر مواجه بوده ایم و این شدت ریزش در دنیا به اندازه ایران نیست و در کشور ما این ریزش بی سابقه است.

وی از دست دادن ماهیت پست نامه ها را معضلی در سیستم پست کشور دانست و بیان کرد: پست نامه ها ماهیت خود را از دست داده اند و تغیر ماهیت در نوع مکاتبات به آفاتی در حوزه املایی و نگارشی تبدیل شده است.

مدیر کل پست خراسان رضوی ادامه داد: با کاهش ۲ درصدی پست نامه ها در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه بوده ایم.

شفیعی در ارتباط با نوآوری های به وجود آمده در خدمات پستی  یادآور شد: تجارت الکترونیکی و خرید اینترنتی سبب میل افراد به استفاده از ۲مسیر ارتباطی، یعنی خرید از دنیای مجازی و جابجایی کالا بوسیله پست شده است.

وی در زمینه میانگین مرسولات پستی در ایران و دنیا خاطر نشان کرد: به ازای هر شهروند در ایران به سختی ۱۰ مرسوله پستی ثبت شده، در حالیکه این میانگین در دنیا به ۵۰ مرسوله پستی رسیده است و این اختلاف جدی نگران کننده است.

 مدیر کل پست خراسان رضوی از عقد تفاهم نامه با شرکت های بین المللی خرید اینترنتی خبر داد و افزود: با ۲ شرکت بین المللی خرید اینترنتی همچون آمازون ، تفاهم نامه ای ر ا به امضا رسانده ایم که عرضه این کالاها در ایران و در سطح بین الملل به سهولت انجام پذیرد.

شفیعی پیرامون تعداد دفاتر پستی و واحدهای رسمی پست تاکید کرد: به ازای هر ۵هزار و ۵۰۰ نفر، یک واحد دفتر آی.سی.تی، دفتر پیشخوان دولت و واحدهای رسمی پستی وجود دارد و به ازای هر ۱۱۵هزار  کیلومتر مربع یک واحد پستی در مناطق مستقر است.

وی وضعیت مشهد در خصوص تعداد دفاتر پستی ر ا متناسب دانست و عنوان کرد: به ازای هر ۱۲ هزار نفر در مشهد یک واحد پستی مشغول به ارائه خدمت است که به دلیل ساختار ارتفاعی این شهر، تعداد قابل قبولی احساس می شود.

مدیر کل پست خراسان رضوی در تشریح دلایل کمرنگ شدن خدمات پستی در زندگی روزمره مردم  تصریح کرد: پست در دیگر کشورها، متولی مراجعه به درب منازل است، در حالیکه در کشور ما، علاوه بر پست، ۲۰ سازمان و نهاد دیگر نیز این کار را انجام می دهند و این سبب کاهش ترافیک های پستی و کمرنگ شدن این خدمات در زندگی مردم می شود.

شفیعی شرکت های ارسال مرسولات پستی خصوصی را غیر قانونی دانست و بیان کرد: شرکت های خصوصی مرسولات پستی همانند تیباکس باید از شرکت پست مجوز داشته باشند و هیچ نظارت قانونی در این رابطه وجود ندارد.

وی یکی از معضلات به وجود آمده توسط شرکت های خصوصی ارسال کالا را به مخاطره افتادن امینت دانست و خاطر نشان کرد: به دلیل عدم بررسی کالاها توسط این شرکت ها،  گاهی مسائل امنیتی به مخاطره می افتد و میزان این خطرات در شهر مشهد نیز قابل توجه است.

مدیر کل پست خراسان رضوی از ساماندهی پیک های موتوری خبر داد و گفت: پیک های موتوری بسیاری از کالاها را رد سطح شهر و بدون نظارت اداره ست جا به جا می کنند که با همیاری کمیسیون قاچاق کالا و فرماندهی نیروی انتظامی خراسان رضوی، این پیک های موتوری ساماندهی می شوند.

شفیعی در ارتباط با سامانه مردمی پستی ۱۹۳ تاکید کرد: سامانه مردمی پستی ۱۹۳  برای اولین بار و در استان خراسان رضوی به صورت پایلوت برگزار شده و الگوی پیاده شده در این استان، در حال گسترش در سیستم پستی کل کشور است.

وی ادامه داد: با استفاده از این سامانه، میزان مراجعات مردم به واحدهای پستی کاهش می یابد و در صدد افزایش خدمات این سامانه هستیم که می توان به همکاری با اصناف و معرفی صنف های قابل اعتماد به مردم اشاره کرد.

مدیر کل پست خراسان رضوی از چاپ تمبرهای طلا و نقره خبر  داد و افزود: تمبرهای طلا و نقره بیشتر برای مصارف مجموعه داری مورد استفاده قرار می گیرد و تا کنون پیش ثبت نام تمبر تمثال امام خمینی(ره) و حافظ، آغاز شده است.

شفیعی در زمینه وزن این تمبرها یادآور شد: وزن تمبرهای طلا۱ گرم و وزن تمبرهای نقره ۱۰ گرم است و در تلاش هستیم تا با همیار آستان قدس رضوی، نسبت به چاپ تمبر های طلا و نقره حرم مطهر رضوی اقدام کنیم.

وی از کشف ۲ مرسوله مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و گفت: در طی بازبینی های متصدیان اداره پست، ۲ مرسوله حاوی مواد مخدر در سال گذشته کشف شد که این رقم در سایر شرکت های پستی خصوصی به دلیل عدم نظارت متصدیان بسیار بیشتر است.

مدیر کل اداره پست خراسان رضوی در زمینه تعداد مرسولات پستی از شش ماهه نخست امسال عنوان کرد: از ابتدای سال وظیفه جابجایی ۲۸ میلیون مرسوله پستی را بر عهده داشته ایم که موفق به کسب رتبه ششم کشوری در زمینه ارسال مرسولات شده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.