قدس ‌آنلاین:انفجار رخ داده شده در آنکارا که منجر به کشته شدن بیش از هشتاد نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر شد نتیجه و برآیند سیاست های تخریبی دولت آقای رجب طیب اردوغان در مسائل منطقه از جمله سوریه است .

پیام تروریست ها به اردوغان

در طول پنجاه و چهار ماهی که از بحران سوریه می گذرد دولت رجب طیب اردوغان همسو با گروهک های تروریستی در تشدید بحران سوریه نقش قابل توجهی داشته است .متاسفانه آواره شدن صدها هزار سوری و کشته شدن صدها هزار نفر در این کشور ماحصل  سیاست های غلطی است که دولت آقای اردوغان در سوریه اتخاذ نموده است  .

از آنجایی که دولت آقای اردوغان با گروهک های تروریستی داعش ،جبهه النصره و ارتش آزاد ارتباط  گسترده ای داشته است و هنوز هم به این ارتباط ادامه می دهد ترکیه تحت فشارهایی که از سوی آمریکا و غرب برای کاهش همکاری های خود با گروهک های تروریستی قرار گرفته است این فشارها منجر به تحرکانی از سوی گروهک های تروریستی یاد شده در این کشور شده است تا ازعملیات های تروریستی به عنوان هشداری به آقای اردوغان استفاده نمایند .

بی تردید وقایع اخیر در ترکیه بیانگر این موضوع است که این کشوربا چالش امنیتی جدی مواجه شده که ممکن است همچنان شاهد رخ دادن  عملیات های تروریستی  به دلیل وارد شدن این کشور در بازی خطرناک خود در منطقه باشیم  .در صورتی که ترکیه همچنان به این بازی خطرناک ادامه دهد پیامدهای خطرناکی متوجه امنیت ملی این کشور خواهد شد .

از سوی دیگربه نظر می رسد   آمریکا و غرب درصدد سامان دهی به بحران سوریه هستند تا به نوعی خود را از تبعات آن در امان نگاه دارند از آن سو علی رغم تلاشهای دولت آمریکا برای کاهش فعالیت های داعش در منطقه ترکیه همچنان بر مواضع غلط خود پافشاری کرده و نه تنها با حل بحران سوریه موافق نیست بلکه مقاومت هایی نیز از خود بروز داده است به نحوی  که  برخلاف رویکردهای غرب تلاش می کند همچنان در مسائل داخلی سوریه نقشی تخریبی ایفا کند.لذا به نظر می رسد پیچیدگی های منطقه ،اختلاف میان دولت ترکیه و غرب بر سر بحران سوریه موجب شده که گروهک های ترو ریستی از این فضا برای انجام عملیات تروریستی استفاده نمایند .

بی تردید چالشهای سیاسی و بحران های امنیتی در ترکیه  دولت اردوغان را در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی وتشکیل دولت ائتلافی با چالش جدی امنیتی مواجه می کند  و آقای اردوغان  نیازمند تغییر سیاست های خود می باشد تا همسوبا روسیه،  ایران و عراق برای کاهش بحران سوریه تلاش کند و به تغییر جایگاه سیاسی خود در ترکیه کمک کند . در غیر این صورت دولت ترکیه در اینده با بحران داخلی امنیتی مواجه خواهد شد .

در واقع با برگزاری انتخابات در ترکیه قطعا دولت رجب طیب اردوغان با آرای بسیار پایین و شکننده ای مواجه می شود و نسبت به انتخابات گذشته پارلمانی کرسی های کمتری  را در پارلمان ترکیه از آن خود خواهد کرد. به نظر می رسد دوران حاکمیت رجب طییب اردوغان و حزب توسعه و عدالت به پایان رسیده است و زمانی فرا می رسد که حزبی چپ گرا قدرت را در ترکیه به دست بگیرد .از این رو می توان متصور شد که احزاب چپ از شانس بیشتری برای به دست گرفتن قدرت در آینده ترکیه برخودار خواهند بود.

طبیعی است که دولت طیب اردوغان به دلیل فشار غرب و اینکه بعد از گذشت ماه های متوالی از بحران سوریه ،آمریکا و غرب در تلاش هستند تا با دور زدن ترکیه بحران سوریه را به سرانجام برسانند درصدد است تا بحران منطقه را به سمت اتحادیه اروپا گسترش دهد .بی تردید اروپایی ها نیز متوجه این موضوع شده اند که سیل مهاجران سوریه که از ترکیه به سمت یونان و دیگر کشورهای اروپایی سرازیر شده اند با همکاری دولت آقای  اردوغان صورت گرفته است و دولت ترکیه در تلاش است تا اتحادیه اروپا را با بحران امنیتی از رهگذر کوچ مهاجران سوریه به سمت اتحادیه اروپا با چالش مواجه کند به همین دلیل به نظر می رسد کشورهای اروپایی سیاست هایی مغایر با سیاست های اتخاذ شده با آقای اردوغان در پیش گرفته اند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.