رویترز با اشاره به روش‌های تهدیدی آمریکا برای بازداشتن کشورها از تجارت با ایران در ماه‌های اخیر، از کارشکنی‌های واشنگتن برای به تعویق انداختن رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران خبر داد.

موش‌دواندن‌های واشنگتن در تجارت ایران/ آمریکا عامل تاخیر رونمایی قراردادهای جدید نفت ایران
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، ایران ار اواخر سال 1392 درصدد رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی خود طی کنفرانسی در لندن است اما این کنفرانس 4 بار به تعویق افتاده است.

سید مهدی حسینی رئیس کارگروه تدوین قراردادهای نفتی اخیرا از تهدید غیرمستقیم آمریکایی در رابطه با برگزاری این کنفرانس خبر داد.

روز گذشته خبرگزاری رویترز طی گزارشی از ارسال نامه‌ای محرمانه از سوی دولت اوباما به دولت‌های خارجی و موسسات بانکی خبر داد که در آن نسبت به تبعات شتابزدگی شرکت‌های غربی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و دیگر بخش های بازرگانی ایران پیش از اثبات پایبندی این کشور به تعهداتش در «برجام» هشدار داده شده است.

این خبرگزاری انگلیسی در بخشی از گزارش خود به نقل از یک دیپلمات مستقر در لندن نوشت: تصمیم ایران برای به تعویق انداختن کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی خود در لندن برای چهارمین بار به این علت صورت گرفت که مقامات آمریکا در تماس با دیپلمات‌های انگلیسی در رابطه با برگزاری این کنفرانس پیش از لغو تحریم‌ها ابراز نگرانی کردند.

این کنفرانس قرار بود 14 دسامبر (23 آذر) برگزار شود اما زمان جدید برای رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران فوریه 2016 تعیین شده است.

به گزارش فارس، از زمان اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای تاکنون، هیئت‌های تجاری بسیاری از کشورهای اروپایی با وعده وعیدهای فراوان برای ازسرگیری تجارت با ایران به کشور سرازیر شده‌اند اما تاکنون تعداد انگشت‌شماری قراردادهای رسمی به امضا رسانده‌اند.

یکی از ابزارهای آمریکا برای دور نگاه داشتن کشورها از تجارت با ایران، جریمه‌های هنگفت و تهدید به قطع مراودات مالی با این کشور است به طوریکه به عنوان مثال می‌توان به جریمه تاریخی بانک فرانسوی بی‌پی پاریباس اشاره کرد.

از اینرو به نوشته رویترز واشنگتن اخیراً در پیامی که به سفارت‌خانه‌های سرتاسر دنیا ارسال کرده، پابرجایی تحریم‌های ضد ایرانی را مورد تأکید قرار داده است.

برگزاری نشست با با مدیران نفتی و بانکی در واشنگتن و نیویورک و هشدار به آنها یکی دیگر از اقدامات مقامات آمریکا در چند ماه اخیر بوده است.

رویترز در این گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «ایالات متحده می‌خواهد به دولت‌ها بگوید برای معامله با ایران، خودسرانه عمل نکنند.»

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.