قدس آنلاین- تبریز:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ثبت سه اثر فرهنگی – تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

ثبت ۳ اثر تاریخی - فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، فرزین حق‌پرست ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه 15 مهر ماه سال جاری کمیته ثبت آثار ملی که در تهران برگزار شد، گراند هتل و مسجد حاج علی النقی تبریز و قنات لوله چشمه میلان شهرستان اسکو در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: گراند هتل تبریز به دلیل شاخص‌های معماری همچون آجر کاری و نمای خاص مربوط به دوره پهلوی اول و مسجد علی النقی نیز به واسطه آجر کاری و سبک معماری و سنگ تراشی‌های بکار رفته و ستون‌های سنگی کم نظیر خود متعلق به دوره قاجار از تبریز موفق به ثبت ملی شدند.

حق‌پرست اظهار کرد: قنات «لوله چشمه» میلان در شهرستان اسکو به طول 1.5 کیلومتر هم به دلیل زنده و فعال بودن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی به نقش قنات‌ها در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: ثبت قنات‌ها به منظور حفاظت از میراث پیشینیان و تغییر رویکرد الگوی مصرف و شیوه کشت در حوزه آبریز شمال و شرق دریاچه ارومیه در اولویت کاری اداره کل قرار گرفته است.

حق‌پرست اظهار امیدواری کرد که این مسئله موجب  شناسایی، حفاظت و معرفی اهمیت آثار گذشتگان در مدیریت آب شود.

 وی تصریح کرد: پرونده این آثار برای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی و پیشنهاد ثبت اثر توسط شورای ثبت آذربایجان‌شرقی آماده و به سازمان مرکزی پیشنهاد شد و پس از بررسی و تایید کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول کشور مهرماه امسال به ثبت ملی رسید.

با افزوده شدن این سه اثر در مجموع هزار و 719 اثر غیر منقول از آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی جای گرفت و از این میان بازار تاریخی تبریز، مسجد کبود و مجموعه کلیساهای آذربایجان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.